Avatar billede djthomas Nybegynder
21. november 2007 - 10:45 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Unicode index problem med a og å

Jeg har et problem.

Jeg er ved at lave nogle databaser om fra latin_swedish_1 til unicode utf8. I sig selv ikke noget problem - MEN et problem jeg er løbet på er at jeg har en enkelt tabel med nogle brugernavne, hvor at jeg har og _skal_ blive ved med at have et index med brugernavnet som en unique nøgle

Det gir så bare problemer hvis man feks har 2 brugernavne, som er matte og måtte

På dansk er det 2 vidt forskellige navne, men i unicode laver den jo å'et om til a og så er de lige pludseig identiske - nogen der ved hvordan man kan løse dette.

Det er så stort et problem for mig at jeg gerne vil gi' 400P for den rigtige løsning
Avatar billede arne_v Ekspert
21. november 2007 - 23:00 #1
a og å er ikke det samme i unicode - der er gået noget galt i din konvertering - fix den.

(og 200 p er max. ifølge reglerne)
Avatar billede djthomas Nybegynder
22. november 2007 - 11:48 #2
Okay så holder jeg mig på de 200P

Men a og å er det samme ser det ud til - hvis jeg feks har et brugernavn i min tabel som hedder "matte" og jeg prøver at oprette et som hedder "måtte" så kan jeg ikke det, da jeg har et UNIQUE index på brugernavn, og får fejlen: #1062 - Duplicate entry 'mÃ¥tte-1' for key 2

Hvis jeg søger efter brugernavnet "måtte" så finder den "matte" bruger som er oprettet og selvfølgelig ikke "måtte", da jeg jo ikke kan oprettet denne, så noget typer på at MySql ser a og å som ens? feltet er en Varchar(32) - Collation: utf8_unicode_ci
Avatar billede djthomas Nybegynder
21. januar 2008 - 21:51 #3
Lukker - fandt ikke en løsning
Avatar billede djthomas Nybegynder
21. januar 2008 - 21:52 #4
Lukker