Avatar billede compac Seniormester
19. november 2007 - 14:59 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Vis Tabelnavn i venstre margin

Jeg har netop installeret phpmyadmin. Tidligere kunne jeg se både databasenavne og tabelnavne i venstre margin af skærmen.
Nu kan jeg kun se databasenavnene.
Hvor skal jeg rette for at løse dette?
Avatar billede pidgeot Nybegynder
19. november 2007 - 15:05 #1
De skulle gerne komme frem hvis du vælger en database. Grunden er nok at du er kommet op på en MySQL 5.0, og derfor har adgang til den virutelle information_schema.

Der er en indstilling i PhpMyAdmin's konfigurationsfil (useOnlyDb, mener jeg den hedder) der kan begrænse dig til at se netop den ene database (men må indrømme jeg ikke ved om den har en override for information_schema)
Avatar billede compac Seniormester
19. november 2007 - 15:44 #2
Ja, jeg har opgraderet til Mysql 5.1.22  og phpmyadmin 2.11.2 og php 5.0.45.
Jeg kan ikke finde nogen konfigurationsfil med  det navn. Er der en parameter der skal indsættes i config-filen?
Avatar billede pidgeot Nybegynder
19. november 2007 - 15:47 #3
Det er indstillingens navn i konfigurationsfilen, ikke selve filens navn (filen hedder vist nok config.inc.php). Check dog evt. dokumentationen hvis du ikke kan finde den eller noget der minder om den.

Den udgave af PMA har da vist i øvrigt et konfigurationsscript du bør kunne benytte til at sætte det.
Avatar billede compac Seniormester
19. november 2007 - 17:29 #4
Ja, der er noget at vælge imellem, hvis man kigger i filen config.default.php i mappen libraies.

Er der nogen, der kan sige mig, hvilken parameter jeg skal bruge?
Avatar billede pidgeot Nybegynder
21. november 2007 - 10:46 #5
Sakset fra http://www.phpmyadmin.net/documentation/#config:

$cfg['Servers'][$i]['only_db'] string or array
If set to a (an array of) database name(s), only this (these) database(s) will be shown to the user. Since phpMyAdmin 2.2.1, this/these database(s) name(s) may contain MySQL wildcards characters ("_" and "%"): if you want to use literal instances of these characters, escape them (I.E. use 'my\_db' and not 'my_db').
This setting is an efficient way to lower the server load since the latter does not need to send MySQL requests to build the available database list. But it does not replace the privileges rules of the MySQL database server. If set, it just means only these databases will be displayed but not that all other databases can't be used.

An example of using more that one database: $cfg['Servers'][$i]['only_db'] = array('db1', 'db2');

As of phpMyAdmin 2.5.5 the order inside the array is used for sorting the databases in the left frame, so that you can individually arrange your databases.
If you want to have certain databases at the top, but don't care about the others, you do not need to specify all other databases. Use: $cfg['Servers'][$i]['only_db'] = array('db3', 'db4', '*'); instead to tell phpMyAdmin that it should display db3 and db4 on top, and the rest in alphabetic order.
Avatar billede compac Seniormester
23. november 2007 - 16:18 #6
Den version af Mysql jeg har installeret er som nævnt 5.1.22. Jeg husker ikke hvad for en version jeg havde i forvejen, men jeg tror det var version 4.1.15.
Samtidig har jeg udskiftet phpmyadmin. Den var nok en menneskealder gammel.
For et års tid siden skiftede jeg til PHP5 uden problemer.

De problemer jeg har fået, med manglende visning af tabeller kommer kun i programmer, der er lavet i det sidste års tid. I ældre programmer, kommer både tabeller og data til syne som sædvanlig.

Kunne man lave et "reparationsprogram"? Oplysningerne ligger der jo. Spørgsmålet er  blot, hvordan jeg får fat i dem.
Avatar billede compac Seniormester
23. november 2007 - 16:24 #7
IØVRIGT:

Nederst i Phpmyadmin - vinduet står en stor ramme med teksten:
Din PHP MySQL-biblioteks version 5.0.45 afviger fra din MySQL server version 5.1.22. Dette kan forårsage uforudsigelige resultater.
Avatar billede compac Seniormester
28. januar 2008 - 17:55 #8
lukker