Avatar billede karsten_larsen Praktikant
09. november 2007 - 11:20 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

css vises forskelligt i forskellige versioner af IE 6.0

Jeg er stødt ind i det fænomen at mit css vises forskelligt alt efter hvilken version IE der bruges!

Css er valideret og er i orden i forhold til W3C.

Hos en bruger vises teksten for stor og ser man i kildekoden fra brugerens browser, så står de rigtige ccs de rigtige steder. Og hos andre brugere som køre IE 6.0 er der ingen problemer!

Har netop prøvet med en ren installation på en testmaskien af XP SP2 IE 6.0 uden opdatering og en ren installation af samme med fuld opdatering og intet andet installeret på computeren. Og det vises perfekt på denne testmaskine.

Hvorfor sker det?

???:-) karsten_larsen
Avatar billede kalp Novice
09. november 2007 - 11:22 #1
er din html også valideret?

sørg for, at have DOC type på din side
Avatar billede michael_stim Ekspert
09. november 2007 - 11:22 #2
Er det ikke ham selv der har ændret tekststørrelsen i browseren? side->tekststørrelse
Avatar billede karsten_larsen Praktikant
09. november 2007 - 11:54 #3
kalp:
DocType er sat:
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">

tjekker lige html en gang til

michael_stim->
hvor er det lige at "side" findes i IE 6.0
Avatar billede kalp Novice
09. november 2007 - 12:00 #4
karsten_larsen >> at det kan være en browser indstilling der gør problemet er til stede.. og det kan meget vel tænkes hvis det blot er hos en enkelt bruger:) jeg forstod det som det var et generelt problem.

man kan jo ændre skriftstørrelsen - et godt sted at gøre det er på www.google.dk
åben siden og hold ctrl nede.. scroll med din museknap (hvis du har sådan en) frem og tilbage for at ændre skriftstørrelsen.

angående dit doc type så ser det fornuftigt ud, men din html skal selvfølgelig kunne validere op imod det.
Avatar billede karsten_larsen Praktikant
09. november 2007 - 12:08 #5
kalp-> det er to brugere ud af ca 400, så det må være hos brugeren. Det er nemt at gøre det hos google, men det virker ikke for det pågældende website.

hmm - bare jeg kunne skabe den samme fejl som brugeren.
Avatar billede kalp Novice
09. november 2007 - 12:13 #6
yeps, men gør man det hos google så skulle det også reflekteres på dit site - jeg nævner netop google fordi jeg ved man kan gøre det der:)

Det sådan set det samme som michael_stim foreslå, men jeg forklarede det bare på en anden måde.

Det michael siger er at du skal tjekke deres browser indstillinger.
I IE 6.0 kan man Vælge en menu som hedder "Vis" og deri.. Skriftstørrelse..

mener ca. det sådan det er placeret.

men en helt anden ting er at hvis du i dit CSS benytter en FONT som de ikke har installeret på deres maskine så vil det også resultere i sådan et problem:)
så derfor skal man normalt i CSS angive alternative FONT's..

men er det verdana eller lignende så er det ikke det som er problemet.
Avatar billede karsten_larsen Praktikant
09. november 2007 - 12:33 #7
kalp-> hmm ... det var en god ide

skifter

font-family : tahoma, verdana, arial, sans-serif;

ud med denne

font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;

Men når mit testmiljø er et helt clean og ikke opdateret, så burde jeg vel også have de nødvendige font. Der er vel ingen som sletter fonte efter at windows er blevet installeret.
Avatar billede kalp Novice
09. november 2007 - 12:43 #8
nej det tror jeg heller ikke der er.. men mindre ens windows fejler et eller andet:)
Avatar billede karsten_larsen Praktikant
12. februar 2008 - 20:07 #9
hmm - satte seperate ccs på alle objekter og så lykkedes det. Der hvor der opstod fejl var ved userwebcontrol. Nåh men en underlig fejl.

kalp -> vil du lave et svar (50p)
michael_stim -> vil du lave et svar(25p)
Avatar billede karsten_larsen Praktikant
07. juli 2008 - 23:41 #10
Jeg lukker sp. Hvis I skulle ønske point, så drop besked her.
:-) karsten_larsen