Avatar billede hrc Mester
09. november 2007 - 11:09 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Måle belastnigen på queries

En gang - for lang tid siden - arbejdede jeg med et database-system hvorpå man kunne forespørge hvor tung en given sql-kommando ville. En særdeles nyttig funktion når man skulle optimere scriptene.

Findes der noget tilsvarende i MSSQL som kan afsløre om man er ved at lave et ineffektivt script eller om et indeks kunne være påkrævet?
Avatar billede lorentsnv Nybegynder
09. november 2007 - 13:15 #2
Ovenstående er vel rettet mod MySQL?

For MSSQL kan du få vist Execution Plan. For MSSQL 2005, i Managemetn Studio, findes der en knap som heder 'Display Estimated Execution Plan'. I Execution Plan får du vist hvilke indexer som bliver brugt, og en hel række informationer om hvordan SQL Server vil løse forespørgselen. Jeg kan ikke huske den giver estimat på hvor lang tid forespørgselen tager, men du vil klart få et indtryk af om forespørgselen håndteres effektivt.

Der findes også en anden knap (ny funktion for SQL Serer 2005), som heder 'Analyze Query in Database Engine Tuning Advisor' som kan foreslå nye index og statistikker. Funktionen fantes nok også på SQL Server 2000, men med et andet navn.
Avatar billede ladyhawke Novice
09. november 2007 - 13:20 #3
du har helt ret, jeg læste det som MySQL, beklager
Avatar billede ladyhawke Novice
09. november 2007 - 13:20 #4
Execution plan i MSSQL er et rigtig godt sted at starte og tunig wizarden er heller ikke dårlig
Avatar billede hrc Mester
11. november 2007 - 09:44 #5
DEEP-kappen ser ret foruftig ud. Tak lorentsv, et svar tak.
Avatar billede lorentsnv Nybegynder
12. november 2007 - 11:07 #6
:)