Avatar billede hearnz Nybegynder
08. november 2007 - 23:35 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

IBM Lenovo T60 optimal opsætning

Jeg er blevet den (u)heldige ejer af en IBM lenovo T60 thinkpad, eller rettere sagt låner (låner den af min skole de næste 5 år).

Jeg hader virkeligt at have en nogenlunde computer der er 1000 år om at starte op, og har en ydelse svarende til en commodore 64 pga alt det thinkvantage lort den læsser ind i hukkomelsen under opstarten.

Jeg har bare brug for en PC som understøtter alle dens installerede enheder som bluetooth, dvd og trådløst netværk men undlader alle de ram slugende programmer som help center osv.

Jeg er ikke en noob som ikke har googlet programmerne og fjernet dem jeg lige var sikker på fra startup gennem msconfig og "tilføj/fjern programmer" men det lykkedes mig alligevel altid at få fjernet nogle vigtige funktioner som volume/mute knapperne selvom der ikke i beskrivelsen står de har noget med det at gøre.

Mit håb var derfor at finde andre som har været igennem samme pinefulde opgave som mig: at optimere en IBM :/

Vil bare gerne have den til at køre som en "normal" PC hvor jeg selv kan vælge hvilke drivere og hvilken software jeg vil installere. Ikke alt det der thinkvantage pjat ..ad

Med til historien skal det også siges at konsekvenserne for at fucke den op er ret store. Vi må nemlig ikke selv formattere dem og smide ny OS på. Det er der en IT afdeling der tager sig af, og de skal ikke se de mange spil der er installeret på den. (dilemma :P)

Det bringer mig iøvrigt til et helt andet spørgsmål.

HDD'en på den har en skjult partition på 10 gb. Nogen der ved hvorfor en IT afdeling har interesse i at lave sådan en partition? Ligger der bare en ghost på den så de kan lave en hurtig systemgendannelse eller kunne det tænkes at den blev brugt til at logge al aktiviteten på computeren? Måske er det ikke til at sige...Men måske der sad nogle derude som kendte til typiske konfigurationer til udlåns arbejds PC'ere.

Tak på forhånd!
Avatar billede tonygk Nybegynder
09. november 2007 - 09:15 #1
Slap nu lige af....
T60 er en fantastisk maskine og er professional model af IBm bærbar.
Den skjulte partition har ikke noget med IT-afdelingen at gøre. det er et indbygget recovery system, det vil sige hvis du kommer at lave koks i maskinen kan du reinstallere hele maskinen ved at trykke på F11. denne partition indeholder windows og alle relevante driver og applikationer. så nikspille ved det.
Hvis du er kommet til at fjerne nogle programmer, kan du finde og installere dem ved hjælp et programmer fra IBM som hedder system update. det undersøger din maskine og kigge efter dine applikationer, drivere og deres versioner, og hvis du mangler noget eller hvis der er nyere versioner kan du VÆLGE at installere dem. Programmet findes her.
http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/document.do?sitestyle=lenovo&lndocid=MIGR-66956
HUSK det tager lidt tid når du starter det, da det scanner din maskine.
Avatar billede strych9 Praktikant
10. november 2007 - 00:27 #2
Er T60 ejer og glad for min maskine. Af en laptop at være er den relativt hurtig.
Det er ikke F11 der skal trykkes for at geninstallere fra recovery partitionen. Det er den blå thinkvantage knap.
Avatar billede hearnz Nybegynder
10. november 2007 - 10:17 #3
Begriber ikke hvordan i kan være så glade for IBM. Men det er måske fordi i bruger computeren til mere seriøse ting end jeg gør. Kan da godt være at den er proffesionel og brugervenlig ud til fingerspidserne. Jeg har bare ikke brug for et thinkvantage center der klarer opdateringerne for mig. jeg vil langt helre selv finde de enkelte drivere der passer til min hardware...suk

Nå men jeg vil vende tilbage når jeg har prøvet det program du foreslår tonygk...måske man bliver positivt overrasket :P
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
14. november 2007 - 21:30 #4
Det er virkelig god maskine..!! og der er ikke så mange drivere at vælge imellem, der er ligsom kun dem fra IBM.

hvis du vil installere spil osv. så kan du skifte hd, det er super nemt, ta´2 min..
Så er der ingen der se hvad du lavet...O)
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
19. december 2007 - 16:30 #5
er der mon en ende på dette spg..O)..??
Avatar billede hearnz Nybegynder
21. november 2008 - 01:55 #6
Ups er det nu man siger bedre sent end aldrig? :)
Jeg beklager meget den sene accept af svar tonygk.

Men må stadig sige jeg er uenig med jeres mening om T60. hold kæft et stykke lort med keyboard.
Avatar billede htmlkongen Novice
24. november 2008 - 22:31 #7
Den IBM kan optimeres til at yde væsentlig mere ved hjælp af nogle få programmer. Er den til salg`?
Avatar billede hearnz Nybegynder
25. november 2008 - 06:49 #8
Desværre. Det er som sagt en computer jeg låner af min skole. Men vil da gerne høre mere om de programmer du snakker om. tak