Avatar billede lindbjerg Nybegynder
30. oktober 2007 - 20:18 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

No boot sector on internal hard drive

Min kærestes bærbare Dell Inspiron 6000 er gået kold. Den vil ikke boote. Den skriver: "No boot sector on internal hard drive. No bootable devices--strike F1...."

Det hele starede med en SVCHOST programfejl ved instruktion 0x76b757cc. PC'en var langsom om at starte og den hang ved lukning. Efter en del søgning på nettet fandt jeg en opskrift - se 1 og 2 nedenfor -  som øjensynligt havde hjulpet flere.

1: Installerer Microsoft opdatering 927891
2: Slå automatisk opdatering fra og reboot. Hent manuelt opdateringer og slå automatisk hentning af opdatering til igen. Reboot.

Dette hjalp ikke synligt, og efter endnu engang at have været nødt til at slukke på den hårde måde, ville den simpelthen ikke starte.

Næste trin var at boot fra en Windows cd. Når jeg vælger ”Reparer” går den blot ud på C-drevet og kan ikke finde nogen drev. Hverken c, d (cd rom), e eller f (jeg har oprindelig partitioneret harddisken i tre med Partition Magic).

Vælger jeg ”Installer” fra Windows cd'en fortæller den, at der er én stor partition.

Jeg har kørt Dells diagnosticeringsværktøj på harddisken, og det finder ingen fejl - fysiske tænker jeg - på disken.

Da der er en del data - opgaver og billeder - som der ikke er taget backup af, vil jeg nødig foretage noget overilet. Er der nogen, der har et forslag til fremgangsmåde?

mvh
lars
Avatar billede Slettet bruger
30. oktober 2007 - 20:34 #1
Download og brænd http://www.helgec.dk/xp-startfiler.iso (skal brændes som bootimage) boot så op på cdèn og meld tilbage
Avatar billede lindbjerg Nybegynder
30. oktober 2007 - 21:04 #2
Hej Helge,

mit brænderprogram vil ikke umiddelbart vedkendes din iso. Når jeg vælger "Make bootable cd" viser den som default kun .img, .bin og .ima filer. Jeg sagde "Vis alle filtyper" og valgte din .iso fil, men pc'en vil iikke boote fra den. Er det i brændingen, jeg har gjort noget forkert?
Avatar billede Slettet bruger
30. oktober 2007 - 21:06 #3
Ja det vil jeg tro - hvad hedder dit brænderprogram
Avatar billede lindbjerg Nybegynder
30. oktober 2007 - 21:11 #4
Sonic DigitalMedie LE v7. Det fulgte med min Dell bærbare.
Avatar billede Slettet bruger
30. oktober 2007 - 21:11 #5
Evt. download dette brænderprogram http://isorecorder.alexfeinman.com/isorecorder.htm når programmet er installeret dobbeltklikker du blot på ISO filen
Avatar billede lindbjerg Nybegynder
30. oktober 2007 - 21:12 #6
Det prøver jeg. Et øjeblik...
Avatar billede lindbjerg Nybegynder
30. oktober 2007 - 21:21 #7
Nu kommer der så en tekst der siger:
Windows kunne ikke starte på grund af problemer med konfigurationen af hardwaren til harddisken. Den valgte startdiskette kunne ikke læses. Kontroller boot-stien og hardwaren til harddisken.
Se i Windows-dokumentationen for at få oplysninger .....
Avatar billede Slettet bruger
30. oktober 2007 - 21:23 #8
Har du fastnet telefon så send evt. dit nr. til mail@helgec.dk så ringer jeg dig op
Avatar billede lindbjerg Nybegynder
30. oktober 2007 - 21:26 #9
Er sendt...
Avatar billede lindbjerg Nybegynder
03. november 2007 - 10:23 #10
Det gik jo godt. Nu skal du blot lige fortælle mig, hvordan jeg tildeler dig de velfortjente point.
Avatar billede Slettet bruger
03. november 2007 - 11:02 #11
Det gøres ved at du beskriver i detaljer hvorledes du reddede dine uvurderlige data og billeder, start der hvor du fejlagtigt havde fået mikset alle partitionerne sammen til en stor partition og beskriv så fremgangsmåden til det smukke resultat du sidder med nu. Når disse oplysninger er tilgængelige på eksperten er jeg berettiget til at modtage mine point på det svar som jeg så lægger
Avatar billede lindbjerg Nybegynder
03. november 2007 - 11:28 #12
Hmmm - skal prøve efter bedste evne. Er det ok at jeg sender beskrivelsen til korrektur hos dig, før jeg lægger den på eksperten?

Men hvordan tildeled man pointene?
Avatar billede Slettet bruger
03. november 2007 - 11:43 #13
Jeg må ikke lægge et svar før proceduren er tilgængelig på eksperten (pga. telefonsupport)
Avatar billede lindbjerg Nybegynder
03. november 2007 - 11:45 #14
Nåe-så'n
Avatar billede haverslev Novice
03. november 2007 - 12:15 #15
helgec, jeg er ikke sikke på det er korrekt, men bedøm selv ?
Prøv at se under:
2.Regler for brug af Eksperten.dk - punkt 12 og 13
http://www.eksperten.dk/regler.phtml
Avatar billede Slettet bruger
03. november 2007 - 12:37 #16
"lindberg" Som du kan se er der allerede tvivl om jeg kan tilkomme point 03/11-2007 12:15:06

Så du lææger blot selv et svar og acceptere det, jeg kan alligevel ikke købe wienerbrød for de point
Avatar billede haverslev Novice
03. november 2007 - 13:07 #17
"Som du kan se er der allerede tvivl om jeg kan tilkomme point"
Hvad mener du selv, hvordan tolker du reglerne ?
Avatar billede Slettet bruger
03. november 2007 - 13:42 #18
Regler for brug af Eksperten.dk

1.  Det er ikke tilladt at:

12. tildele point for en løsning, der ikke er tilgængelig for alle Eksperten.dk’s brugere.

===================================

03/11-2007 11:02:39 skrev jeg bl.a.

"Når disse oplysninger er tilgængelige på eksperten er jeg berettiget til at modtage mine point på det svar som jeg så lægger"

Jeg beklager, men mine evner rækker ikke til at se problemet!
Avatar billede haverslev Novice
03. november 2007 - 13:59 #19
"Jeg beklager, men mine evner rækker ikke til at se problemet!"
Som jeg tidligere skrev, så er jeg ikke sikker på at det er korrekt.
Idet du selv skriver "telefonsupport", så er det rart nok at få løsningen herind, men så falder dette spørgsmål ikke under punt 12, men under punkt 13 - korrekt ?
Avatar billede Slettet bruger
03. november 2007 - 14:17 #20
Jeg vil slet ikke afvise at du har ret. Rent logisk ville jeg mene at det kunne komme en større skare til gavn hvis løsningen på et problem blev mangfoldiggjort, men dine betænkeligheder er taget til efterretning
Avatar billede lindbjerg Nybegynder
03. november 2007 - 17:46 #21
Jeg er en meget sjælden bruger af Eksperten, så jeg kan ikke rigtig følge jeres diskussion. Det jeg har behov for at vide er, hvordan jeg "opfører" mig ordentlig her. Jeg vil, som Helge foreslog, prøve at beskrive løsningen af mit problem, og derefter lægge denne beskrivelse herud. Til den tid må poientene da kunne komme til "udbetaling".

PS: Jeg har sørget for wienerbrød :-)
Avatar billede Slettet bruger
03. november 2007 - 18:10 #22
"PS: Jeg har sørget for wienerbrød :-)" Af hjertet tak! Jeg har også svært ved at gennemskue dette her, men rent umildbart vil jeg mene at du blot selv lægger et svar uden yderlige kommentarer, når det er gjort har du mulighed for at markere og acceptere dit navn og så er tråden lukket. At beskrive løsningen som jeg foreslog er måske ikke så smart hvis du ikke er helt sikker, det kunne jo føre til at andre fejlagtigt forsøgte sig med den
Avatar billede lindbjerg Nybegynder
03. november 2007 - 20:14 #23
Jeg skal her kort gøre rede for forløbet. Da jeg blev ført ved hånden hele vejen, kan jeg ikke redegøre for detaljerne og alle de ukendte Linux-kommandoer. Det bliver på det helt overordnede plan. Meget kan i øvrigt læses på Helges hjemmeside - www.helgec.dk <http://www.helgec.dk/> - som også er den, der refereres til i nedenstående.

Da jeg selv havde haft Windows installations-cd'en i gang for at geninstallere systemet, viste den kun én stor partition. Jeg havde i sin tid partitioneret disken i tre drev, et systemdrev og to datadrev, så jeg var bange for at ødelægge data, hvis jeg fortsatte installationen. Dette mente Helge at kunne afværge på følgende måde:

- Jeg hentede Linux Live-cd'en INSERT fra Helges hjemmeside.

- Bootede fra INSERT cd'en, satte dansk tastatur og fik startet konsollen.

- Startede programmet 'gparted' som godt kunne de de tre partitioner, som Windows ikke kunne finde.

- Ved hjælp af diverse Linux-kommandoer lykkedes det at genskabe de to data partitioner, men Windowspartitionen kom ikke op at køre. Der manglede en hal.dll, som vi ikke kunne retablere eller erstatte. Den kunne dog genkendes som drev, og dermed ville jeg nu kunne geninstallere Windows.

- For en sikkerheds skyld hjalp Helge mig til at få klonet alle tre partitioner til en ekstern harddisk, igen ved hjælp af INSERT, før jeg endelig tog det for mig drastiske skridt at geninstallere Windows.

Jeg sidder nu og fortryder, at jeg ikke formatterede mit C: drev og fik startet helt forfra og dermed fik godt og grundigt ryddet op. Jeg - og kæresten, som nu har undværet sin pc i en uge - har imidlertid ikke tålmodighed til at gå tilbage til dette punkt.

Bedre kan jeg ikke beskrive den hjælp jeg har fået, men den har været guld - og 100 point - værd.