Avatar billede The Real Yoda Juniormester
26. oktober 2007 - 19:41 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

korrekte grundfarver?

hvad er de officielle grundfarver.. ?

nogen siger Rød Grøn Blå
andre siger Rød Gul Blå

ville jo mene at grøn er blanding af gul og blå jo .. men ..
det hænger jo ikke sammen med diverse tegne programmer.. !?

nogen der kan en forklaring ?
Avatar billede enya Nybegynder
26. oktober 2007 - 19:48 #1
Avatar billede enya Nybegynder
26. oktober 2007 - 19:49 #2
Avatar billede stone Forsker
26. oktober 2007 - 19:54 #3
RGB (RØD - GRØN - BLÅ) er grundfarver

Farverne kan defineres ved deres hexadecimale farveværdi med et foranstillet # eks. #4080ff.
Farverne kan defineres ved deres rgb-værdi med tallene fra 0 til 255 - indsat i en parentes og adskilt med et komma
eks. rgb(64,128,255)
Farverne kan defineres ved deres farvenavne - kun få farver mulige.
Avatar billede enya Nybegynder
26. oktober 2007 - 19:58 #4
>stone: Er det ikke RØD - GUL - BLÅ...?
Avatar billede stone Forsker
26. oktober 2007 - 23:03 #5
Hvis du kigger på dit sidste link så vil du se at RGB er primær altså grundfarver.
Avatar billede stone Forsker
27. oktober 2007 - 01:26 #6
RGB-modellen - Grundfarver

RGB-modellen kaldes også for lysets farve model. Den er baseret på de tre grundfarver eller primærfarver som er rød (Red), grøn (Green) og blå (Blue). Hver især indeholder de 256 farvenuancer, som løber fra 0 til 255, hvor 0 er mørkest og 255 er den lyseste farve.
Avatar billede stone Forsker
27. oktober 2007 - 01:35 #7
For lige at slå RGB mere fast så er der her endnu en bekræftigelse:

Grundfarver og blandingsfarver

De tre farver rød, gul og blå kaldes grundfarver. Dem kan du ikke blande ud fra andre farver. Til gengæld kan du blande stort set alle farver ud fra grundfarverne.

Fundet her: http://www.arksite.dk/wm141377
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
27. oktober 2007 - 09:20 #8
Hvis du kigger på det første link som 'enya' har lagt ind, er der additiv og subtrativ farveblanding.
Additiver når lys blandes (RGB) og det bruges jo på din computerskærm
Subtraktiv er når fysiske farver blandes (CMY) der bl.a. bruges når du blander maling.
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
29. oktober 2007 - 09:39 #9
Tror det må være enya der vinder denne runde.. det meste er beskrevet på det link han skrev..

Skriver du et svar enya ?
Avatar billede enya Nybegynder
29. oktober 2007 - 11:35 #10
Okay. Her et svar fra mig, som er en "hun".. :) Håber du blev lidt klogere..? Mvh. enya
Avatar billede doggy82 Praktikant
29. oktober 2007 - 19:33 #11
Heh dejligt forvirrende emne I har gang i her :)

>> Additiv farveblanding (lys):
RGB er primærfarver, CMY er sekundærfarver (= komplementærfarver)

>> Subtraktiv farveblanding (farve):
CMY er primærfarver, RGB er sekundærfarver (= komplementærfarver)

MEN for at gøre forvirringen så stor som muligt kalder man inden for malerkunsten (og i billedkunst på skoler), de subtraktive primærfarver for blå, rød og gul.
Nok fordi de fleste ikke kender til cyan (blå-agtig farve) og magenta (rød-agtig farve).

* rgb = rød, grøn, blå
* cmy = cyan, magenta, yellow (gul)
Avatar billede enya Nybegynder
29. oktober 2007 - 19:42 #12
Ja, det må man sige. Og forvirringen bliver ikke mindre af at læse mere... :)
Avatar billede doggy82 Praktikant
29. oktober 2007 - 19:45 #13
Kan I klare mere?

Grunden til at en farve feks er gul:

Materialet bliver belyst med en hvid lyskilde (feks solen).
Den lyskilde består af de tre additive primærfarver rød, grøn og blå.

Materialet absorberer det blå, men reflekterer rød og grøn.
Og rød og grøn tilsammen bliver gul i det additive system.
Altså ser vi farven som gul.

Og den absorberede farve kalder vi også for komplementærfarven.

Komplementærfarven kan let findes ved at sætte rgb og cmy overfor hinanden:
R - C
G - M
B - Y

Af denne model kan man også se hvilke farver der skal bruges for at blande en anden given farve. Man blander de to farve som ikke står lige overfor.
Feks Magenta og gul blandet giver rød:
R - x
x - M
x - Y
Avatar billede doggy82 Praktikant
29. oktober 2007 - 19:50 #14
Heh enya :)

Pointen er, snakker vi med en maler, billedkunstlærer eller lign. er svaret Blå, Rød og Gul. Og det er også fint når vi sidder og maler eller tegner.

Altså er svaret BLÅ, RØD og GUL :)

Men snakker vi med en trykker, grafiker eller anden teknisk farvekyndig, hedder den blå cyan, og den røde hedder Magenta.
Avatar billede enya Nybegynder
29. oktober 2007 - 19:50 #15
Nej, det tror jeg ikke. Ikke uden at forvirringen bliver total..! :o)
Avatar billede Slettet bruger
01. juni 2012 - 20:52 #16
Altså nu går jeg i skole..

Men alle vores billedkunst lærer siger at grundfarverne er Gul, blå og rød. Og vi har et billed oppe på min skole.. Hvor de viser alle farverne og hvordan man blander dem. Og så er der 3 flasker tuber i bunder som viser de 3 grundfarver. gul, blå og rød.. :) Vi har også fat en snak om det ovre i skolen og der siger min lære at det er gul, blå og rød som er grundfarverne.. :) Så jeg tror at grundfarverne er gul, blå og rød.. :)

//Kiks13
Avatar billede Slettet bruger
30. september 2012 - 18:33 #17
Du får poin