Avatar billede baldr Nybegynder
18. oktober 2007 - 15:59 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Dele til ny PC

Hej,

Jeg står i den heldige situation, at jeg skal have et nyt svin under skrivebordet. Mit budget ligger omkring 10000kr. Jeg skal ikke have nyt kabinet og kan selvfølgelig også bruge mit nuværende tastatur, mus og skærm.
Jeg har selv fundet frem til følgende dele:

Bundkort: http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=382973
CPU: http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=390530
GPU: http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=381603
RAM: http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=158887
RAM Køling: http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=387496

I må meget gerne skrive kommentarer til delene, samt anbefale andet udstyr. Derudove skal jeg også bruge en harddisk og noget køling. Jeg har besluttet mig for at gå over til vandkøling denne gang, da PC'en skal stå i stuen og helst ikke skal larme som en jetjager. Jeg er helt ny inden for vandkøling, så hvis i har nogle erfarringer og kan anbefale noget godt udstyr, så vil jeg blive meget glad. Prisen for vandkølingen skal ikke medregnes i de 10000kr.

Mvh

Baldr
Avatar billede baldr Nybegynder
18. oktober 2007 - 16:01 #1
Glemte lige og skrive. RAm er *2 så jeg får 4GB i alt
Avatar billede drgonzo Praktikant
19. oktober 2007 - 08:35 #2
Det ser rigtigt fint ud. Jeg ville dog tage et mindre GFX kort. Med mindre du har en skærm der kører 1920*1200 kommer du aldrig til at udnytte det fuldt ud. Skal du have 4GB ram skal du også have 64 bit styresystem for at udnytte dem.

Du skriver ikke rigtigt noget om strømforsyning, der bør du vælge en fra Corsair.

HDD ville jeg overveje et RAID setup, enten RAID 5 eller 10 med 3 diske. Samsung spinpoint og WD er gode diske (Sata-II)

Vandkøling ville jeg holde mig fra, synes som regel det er mere bøvl end noget andet, du kan sagtens gøre den stille med luftkøling
Avatar billede baldr Nybegynder
19. oktober 2007 - 10:05 #3
Hej drgonzo,
Min skærm kører netop 1920*1200 og jeg har en 64 bit version af XP
Jeg har en 500W Northq strømforsyning, men jeg har faktisk overvejet og skifte den ud med den her. http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=217542
Mht. RAID 5 så synes jeg det lyder som en rigtig god ide, men i specifikationerne til bundkortet står der kun RAID 0 og 1. Er det en fejl eller skal jeg have en anden controller?
Jeg ville godt nok blive ked af og droppe min vandkølingsplan, som jeg er blevet meget hook på.
Avatar billede drgonzo Praktikant
19. oktober 2007 - 17:56 #4
strømforsyningen er perfekt.

Skal du have RAID 5 eller 10 skal du have et andet bundkort. Gigabyte laver også fede kort..

Vandkøling er en meget dyr løsning i forhold til hvor stille den kan gøres på luft. Er ikke den vilde guru til vandkøling, dels er det jo en hel videnskab, dels har jeg altid brugt luft
Avatar billede drgonzo Praktikant
19. oktober 2007 - 17:56 #5
1920*1200 med fuld blæs på spillene, så er gfx kortet fint.
Avatar billede baldr Nybegynder
20. oktober 2007 - 00:36 #6
Ok. hvad med det her? http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=382248

var ovre på tweak.dk og læse lidt om vandkøling idag, og endte op med udstyr for 4500kr. så ja, det er en dyr løsning, men håber det er det værd..
Avatar billede drgonzo Praktikant
21. oktober 2007 - 18:40 #7
det er et fint bundkort og kan klare de forskellige raid typer..

Havde helt glemt, at du klart skal have hurtigere ram, minimum pc8500
Avatar billede baldr Nybegynder
21. oktober 2007 - 23:41 #8
Nu har jeg været på Asus's hjemmeside og checke det første bundkort, jeg havde valgt, og de skriver at den godt kan kører RAID 5 og 10. http://dk.asus.com/products4.aspx?modelmenu=2&model=1646&l1=3&l2=11&l3=534&l4=0  Jeg fandt de her ram i stedet for. http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=382288
Avatar billede drgonzo Praktikant
22. oktober 2007 - 08:44 #9
så begynder det at se rigtigt fint ud. Jeg ville selv snuppe en Zalman 9700 CPU køler, 2 stk 120mm kabinet blæsere, Så er den stadig utroligt lydløs og noget billigere end vand løsningen
Avatar billede baldr Nybegynder
23. oktober 2007 - 20:22 #10
Jeg har allerede en Zalman 9700 og en Zalman etellerandet grafikkøler + 3 kabinet blæsere, og hver for sig er de alle "lydløse", men når hele butikken kører samlet, så larmer det mere end jeg vil accepterer, så jeg smider med glæde 4-5000 kr efter noget virkelig støjsvagt køling. Men jeg takker mange gange for god vejledning, og du har helt sikkert fået styret mig ind på det rigtige hardware.. Smid et svar, så du kan få dine point.

Mvh

Baldr
Avatar billede drgonzo Praktikant
24. oktober 2007 - 08:23 #11
desværre er jeg ikke til meget hjælp hvad vandkølingen angår. Du kan jo også passivt køle CPU + GFX kort. Du kan få 120mm kabinet blæsere på ca 8db, måske det var værd at kigge på, men har du pengene til noget ordentlig vandkøling skal det nu også nok blive sprødt.

Du kan jo selv smide et svar, så deler vi, så har du point til et spm udelukkende om vandkøling :)
Avatar billede baldr Nybegynder
24. oktober 2007 - 21:48 #12
Jeg er glad for dine råd, og vandkølingen er jeg ved at have styr på.. Har læst en hel del de sidste dage:)