Avatar billede demoknud Nybegynder
15. oktober 2007 - 13:17 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Problemer med at få indstillet skærm til 16:9 format

Hej..

Jeg fik idag leveret en 22' Samsung SyncMaster 226BW. Problemet er at jeg forgæves har forsøgt at få den indstillet den ordentligt til 16:9 format (lige nu strækker den billedet").

Computeren som jeg har sat den til er min mors arbejdscomputer, som er MEGET gammel, hvilket ikke er noget problem da den kun bruges til at koble op til en anden computer inde på hendes arbejde.

Computeren har en Intel Pentium III processor, og 512 mb ram. Jeg er ikke helt sikker, men grafikkortet hedder vist: "Intel(R) 82815 Graphics Controller"
Jeg tror det lykkedes mig at opdatere driveren til det, men det løste ikke problemet.

Er computeren simpelthen for gammel til at have en 16:9 skærm? eller er der håb forude?
15. oktober 2007 - 13:24 #1
... eller skærmkortet/driveren for 'gammel' ... har selv oplevet det hos en 'kunde' med en "gammel" PC og havde fået en ellers flot 20" 16:9 skærm.
Nej der er ingen driver til den hardware...
Avatar billede tonygk Nybegynder
15. oktober 2007 - 13:30 #2
Dit grafikkort understøtter desværre ikke 16-9 format. Men med ca. 200 kr. kan du købe et nyt gragikkort som kan supportere din nye skærm.
Det er bare et eksampel.
http://www.computersalg.dk/produkt.html?varenummer=206345&SamleMenuID=&gruppe=1001&Extended=&SiteID=1&Show_description=0&serie=&producent=PineTechnologyHo
Avatar billede demoknud Nybegynder
15. oktober 2007 - 13:31 #3
okay.. det vil sige at for at skærmen skal komme til at virke, skal der sættes et nyt skærmkort i? altså jeg fandt en driver inde hos intel, men denne var fra 2002, så der er nok ikke noget nyere..
Tror du evt. der er mulighed for selv at finjustere skærmen? kan huske vi har haft skærme hvor man kunne strække billedet manuelt via tasterne på skærmen. Det eneste jeg kan med Samsungs skærm er dog, auto fokus, ryk billedet til højre/venstre + en masse farve indstillinger osv..
Avatar billede demoknud Nybegynder
15. oktober 2007 - 13:33 #4
Tonygk --> okay.. hvis du er helt sikker på det, er der vel ikke så meget andet for end at få købt sådan et. (ingen kvaler firmaet betaler.. forhåbentligt :D)
Avatar billede tonygk Nybegynder
15. oktober 2007 - 13:36 #5
Du får ALDRIG et optimalt billede fra din maskine til din skærm. Desværre.
Men du kan finde et ok kort meget billigt. Prøv at kigge på det.
http://www.guloggratis.dk/computere/hardware/grafikkort/annonce/1488504
Jeg kan ellers ikke hjælpe dig mere, da du nu kender løsningen til dit problem.
Held og lykke.
Avatar billede demoknud Nybegynder
15. oktober 2007 - 13:39 #6
okay.. inden jeg lukker spørgsmålet og giver dig dine point... kan du så ikke lige svare mig på hvordan jeg ser om grafikkort understøtter 16:9? selve kvaliteten af grafikkortet er fuldstændigt ligegyldigt, da computeren jo ikke skal vise så meget andet end et billede fra en anden computerskærm.
Avatar billede tonygk Nybegynder
15. oktober 2007 - 13:52 #7
Alle nyere grafikkort understøtter 16-9 format. Det behøver du ikke være bekymret over. Og jeg tror ikke man kan læse ret mange steder. Da som du skal være opmærksom på at du skal købe et med PCI, PCI express eller AGP. PCI findes i alle maskiner, PCI Express i de fleste og AGP i nogle modeller.
Avatar billede demoknud Nybegynder
15. oktober 2007 - 13:55 #8
okay.. det lyder avanceret.. men jeg kan ikke rigtigt tillade mig at holde mere på dig når nu du har svaret på det oprindelige spørgsmål.. tak for hjælpen ihvertfald.
Avatar billede tonygk Nybegynder
15. oktober 2007 - 13:58 #9
Jo, du er velkommen til at spørge igen. men jeg kommer første i morgen kl. 7