Avatar billede staalanden1 Nybegynder
06. oktober 2007 - 19:35 Der er 3 kommentarer

Grafikkort eller agp-port brændt af?

Hej,

jeg har lige fået et problem med min pc. Jeg var ved at starte et spil op (grafik-krævende, men jeg har spillet det mange gange før) og pludseligt går min pc ned. Ved opstart af pc'en er det nogle striber ned over skærmen i det skærmbillede hvor 'Intel inside' vises. Teksten på skærmen (den tekst der er efter boot på skærmen hvor pc'ens specifikationer står) er helt fucked up. Tegnene er næsten udelukkende disse '#'. Windows nægter dog at starte op. Jeg prøver i fejlsikret tilstand hvilket lykkedes og forsøger at genoprette systemet til et tidspunkt hvor det virkede - rebooter og det samme sker. Geninstallerer windows (hvilket jeg i øvrigt gjort for 14 dage siden) - teksten på skærmen i boot-fasen er dog ligesom før, men windows kan dog starte. Begynder at installere drivers mv. og da jeg skal installere skærmkortet beder systemet mig om at reboote og samme fejl kommer igen. Genstarter i fejlsikret tilstand - deaktiver skærmkortet og jeg kan igen boote. Dvs. der er noget galt med skærmkortet.
- kan pc'en godt vise et signal hvis grafikkortet er brændt af?
- kan det være agp-porten der er brændt af? Hvis den er - betyder det så et helt nyt bundkort (har kun 1 agp-port på bundkortet)
- kan jeg teste om mit grafikkort virker?

Er det grafikkortet der er brændt af, så må jeg jo investere i et nyt, men det vil da også være surt hvis det ikke er grafikkortet der er brændt af, men agp-porten eller noget helt andet.

Håber at der er nogle der har lidt hjælp.

På forhånd tak.

200 point gives med glæde
Avatar billede jhe-ting Nybegynder
06. oktober 2007 - 20:17 #1
1)  - kan pc'en godt vise et signal hvis grafikkortet er brændt af?

Tjah - der er mange komponenter i de forskellige kredse på et grafikkort, så det kan godt tænkes, at der kommer signal, selv om der er stået noget af.

2)  - kan det være agp-porten der er brændt af?

Den sikrest måde at afgøre det er at sætte et andet grafikkort i. Hvis dét spiller, må porten være ok.

3)  - kan jeg teste om mit grafikkort virker?

Ja - i en anden maskine.

Hvis du hverken har et andet grafikkort eller en anden pc, er det svært at være sikker, så i det tilfælle, bør du søge hjælp hos nogen der har ...
Avatar billede kfz Nybegynder
07. oktober 2007 - 17:03 #2
har tidligere oplevet samme symptomer på min maskine, hvor problemet viste sig at være en knækket kerne på grafikkortet.

hvis du har mulighed for det, så tjek dit grafikkort i en anden maskine, og lån et grafikkort du kan putte i din maskine for at tjekke agp porten.
Avatar billede jhe-ting Nybegynder
12. oktober 2007 - 22:51 #3
Har du fået liv i 'dyret'?