Avatar billede minus Nybegynder
02. oktober 2007 - 19:49 Der er 8 kommentarer

Vurdering af ny design

Hey mennesker. Jeg har lige lave designet til min portefolie / blog færdig. Jeg vil høre, hvad i synes om det :)

Det findes på http://www.retard.dk

Ris, ros og kritik tages gerne :P Bare i ikke er for hårde.. :)
02. oktober 2007 - 20:18 #1
"Kommer snart"

Jeg giver den en enkelt kokkehue.
Avatar billede minus Nybegynder
02. oktober 2007 - 20:49 #2
Uhmm... Det er nu designet der skal vurderes. Ikke indhold. :/
02. oktober 2007 - 22:15 #3
Nå men det jeg kan se, hvilket er en hvid firkant omgivet af en verdensrums baggrund, giver altså ikke særlig meget at bedømme på.

Jeg synes at baggrunden er flot og skriften er da også ret fin.

Anyways, det er nok bare mig, men jeg ville foretrække en å eller sort farve istedet for den røde. Den passer på en eller anden måde ikke ind i billedet.

Håber det hjalp.
Avatar billede jakoba Nybegynder
03. oktober 2007 - 01:55 #4
porno, astronomi, lysspor i en partikel accelerator. Der er lovlig stor spredning i dine symboler. Hvis siden har et emne der knytter dem sammen, så fint; jeg kan blot ikke forestille mig hvad.

Lav billederne om til .jpg format. det fylder mindre.
Avatar billede minus Nybegynder
04. oktober 2007 - 01:13 #5
Så er der kommet indhold..
Ved ikke om at du troede at damen var "porno".. Men hun er blevet fjernet :)
Avatar billede janne123 Nybegynder
08. oktober 2007 - 17:17 #6
Nu er jeg hunkønsmenneske og jeg synes ummiddelbart at det er flot, det du har lavet - men det passer måske bedre til andre ting :-)
Avatar billede olebole Juniormester
08. oktober 2007 - 18:25 #7
<ole>

minus >> Tak, for en lærerig oplevelse - og én på opdrageren!

Jeg lagde nok lidt ud som flere andre med at tænke:
    "Hold da fest! Her er da et site, der er blevet 'tændt' for!".

Så læste jeg lidt af din info-side - gik ud og tog en kop kaffe - og tænkte i stedet:
    "Hold da fez! Her er jo gang i noget nyt, jeg slet ikke har tænkt over!"

Problemet er, at jeg først så den med mine danske, 'grissefarvede' briller - men det er jo helt forkert. Der er slet ikke tale om astronomi eller lysspor i en partikel accelerator.
Her er i stedet tale om 'kreole' eller 'perkisk' grafik (undskyld udtrykket, det er absolut ikke grimt ment). Et grafisk udtryk, som opstår ved sammensmeltning af en af vore mange invandrerkulturer og vores egen. Nu ved jeg jo ikke, om du overhovedet er direkte inspireret af persisk grafik (jeg går udfra, det er prinicipielt, du kalder dig perser og ikke iraner), eller om du er født i Danmark, men det er helt tydeligt, du har 'noget' et andet sted fra ... kulturel hybridgrafik  :)

Jeg har en del indvadrerbekendte og en pakistansk eks-svigersøn, så jeg er vandt til at se orientalsk kunst og grafik. Faktisk er jeg ret sikker på, du med dén stil rammer rigtig mange i det danske samfund ... men jeg er ikke helt sikker på, det er dem, du spørger flest af her.
Helt pr. automatik bedømmer vi det udfra vores kulturelle baggrund og op mod vores 'nedarvede', grafiske referenceramme - og glemmer som vanligt, at der er mange omkring os, som er opvokset med helt andre referencer og/eller kombinationer af disse.

Der er enormt store forskelle på, hvordan man laver grafik til forskellige kulturer. Bare tænk på, at noget så fastgroet som sørgefarven - som enhver dansker jo 'ved' er sort - i mange lande er hvid! Mange enormt dygtige danske grafikere ville falde totalt igennem i f.eks. Japan, hvor man slet ikke fatter det danske billedsprog.
Naturligvis er der 'konstanter' som grafikkens Gyldne Snit og musikkens faldende kvint, som begge kendes fra alle kulturer over hele kloden ... men forskellene er markante.

Faktisk har jeg ikke før tænkt på det store potentiale, der fremover vil være for din grafikstil i Danmark. Det vil tage adskillige generationer, før vi når en 'gennemsnitstemperatur' og indtil da, er jeg egentlig sikker på din persisk inspirerede grafik kan være en indbringende, ikke helt lille niche  ;o)

Jeg synes, det er rigtig spændende, men falder heller ikke på halen blot fordi, det er anderledes. Jeg kan meget godt lide det, selvom det er meget 'heftigt', men er nok ikke den rette at spørge. Hvis jeg var dig, ville jeg forhøre mig rundt omkring i din persiske vennekreds - og måske blandt andre indvandrervenner - for jeg tror, det er dér, din grafik vil ramme flest.

Jeg håber ikke, du bliver skuffet over, du ikke rammer lige ned i dansk, grafisk kultur/smag/tradition. Se det i stedet som din chance for at levere noget, der med garanti er efterspørgsel efter - og som vi andre ikke forstår os på at lave  ;o)

- og således beriget af spændende tanker, vil jeg skylle endnu en kop mokka ned i dunken!

/mvh
</bole>
Avatar billede tolderberg Nybegynder
29. maj 2008 - 23:41 #8
>ole

I virkeligheden handler den meget spændende oberservation du har gjort dig vel ikke så meget om persere eller noget andet. Det handler vel egentlig mere om hvilken målgruppe afsenderen har, og hvilket formål den side skal udfylde. Når jeg ser på hjemmesider leder jeg efter de traditionelle funktioner, og her finder jeg INGEN!
Det er cool nok i sig selv. Særligt hvis formålsbeskrivelsen lyder: "Jeg vil med denne hjemmeside gøre opmærksom på mig selv og mine billeder og vise hvad jeg kan - indenfor en lukket kreds af mennesker" giver jeg klart karakteren bestået. For layoutet fejler ikke noget! Det er vildt sejt.

Hvis det derimod handler om at sætte den besøgende ind i hvad der foregår, og hvilke tanker der ligger bag billderne, så dumper lortet med et brag. Og hvis man som jeg gerne ville mere om skaberen af dette site, vil jeg foretrække at der var mere information tilgængeligt internt på siden - ikke eksternt. Det er for billigt sluppet at henvise til en eksten side.
Men det er slet ikke sikkert at minus har gjort sig sådan nogle overvejelser.

/TB