Avatar billede stigna Nybegynder
27. september 2007 - 22:38 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Thinkpads og trådløst netværk

Jeg har købt en IBM T21 og den virker bare perfekt men jeg kan ikke få den til at tilslutte på en trådløsforbindelse hverken på en BELKIN usb stick eller en ZYXEL pcmcia... men da jeg klonede min HD fra min A20M ( som også gav mig samme problem som jeg dog løste men ikke kan huske hvordan jeg gjorde) ja så virkede alt som det skulle...altså... med min klon HD virker det trådløse netværk men med en ny install nej..! Det må jo så være en opsætning eller noget andet software fejl ...men hvad...
Kan du hjælpe mig med hvordan hulan jeg skal få det til at virke ?
Jeg har prøvet at installere ThinkVantage og i dens conneksion del finder den også mit netværk men den trådløse forbindelse modtager ikke noget selv om den registrerer at der er et tilgængeligt netværk..
Reelt står jeg med en status indikator som viser at der er et trådløst netværk med perfekt signal, og at maskinen er tilsluttet  men samtidigt viser status på den trådløse forbindelse at der ikke er hul igennem...!!!
Avatar billede droopy Nybegynder
28. september 2007 - 10:35 #1
Køre du vista på den T21? Har nemlig været ude for at Vista er meget kritisk når den skal conencte til det trådløse. Var nød til og skifte et acces point ud ved en kunde pga. vista simeplethent ikke gad arbejde sammen med det.
Avatar billede stigna Nybegynder
28. september 2007 - 23:02 #2
Hej droopy
Tak for din respons.
Nej jeg kører ikke VISTA.. men XP pro og den fungerer som den skal.
Både min T21 og min A20M kører XP por og legale versioner endda.
Kort fortalt...
Jeg købte en A20M og installerede min XP pro på den og kunne ikke få hul igennem via trådløst lan hverken via usb eller pcmcia.
Jeg fik løst problemet men kan ikke huske hvad jeg gjorde !!!!
Nu har jeg så købt en T21 og står med problemet igen og kan ikke huske...
Jeg har klonet min A20M´s HD og sat i T21´rn og omdøbt den og så virker det trådløse fint via usb men sætter jeg en anden HD i T21´rn og installerer XP kan den ikke få hul igennem..!
Hvad hulan jeg gjorde .....ku jeg bare huske det eller en eller anden komme med en ide.. :-)
Avatar billede juleulven Nybegynder
01. oktober 2007 - 18:04 #3
kører du med kryptering på dit AP/router? hvis ja, så prøv og fjern det midlertidigt.
kan du tilslutte nu? hvis ja så ligger dit problem typisk i den driver der er opsat til netkortet.

forsøg, at opdatere den til nyeste version
Avatar billede stigna Nybegynder
01. oktober 2007 - 23:39 #4
Hej juleulven..

Tak for din respons.
Jeg har prøvet dit forslag men det var ikke løsningen.
Problemet er at jeg ikke kan skabe forbindelse mellem USBnetkortet og internetgateway (tror jeg) for med et pcmcia netkort kører jeg fint på nettet over en internetgateway men så snart jeg frakobler pcmciakortet og vil bruge USB er der ikke hul igennem og min internetgateway forsvinder.
Det er noget som jeg ikke har sat op et eller andet sted for jeg har været turen igennem før på min A20M men kan bare ikke huske hvad hulan jeg gjorde dengang... Stig
Avatar billede juleulven Nybegynder
02. oktober 2007 - 17:12 #5
måske dit netkort's TCP er konfigureret manuelt. et netkort har 2 primære funktioner når det skal på nettet:

DHCP = netkortet beder "serveren" (router, ISP eller server) om informationer så den kan tilgå internettet. (IP, Subnet, Gateway & DNS-servere)
eller DHCP slået fra = her skal man så selv indtaste IP-adresse, subnetmask (undernetmaske), gateway og DNS-adresser.

en ting jeg dog ikke har kunnet gennemskue af din post er om du har router eller ej ...  ??

for har du f.eks ingen router vil du kun kunne få en ny DHCP-tildelt adresse når din ISP har frigivet den der er tilegnet det sidste netkort der har virket. nogle gange sker den frigivelse af sig selv efer 30 mins....

men har du router??
Avatar billede stigna Nybegynder
02. oktober 2007 - 21:52 #6
Hej Juleulven...

Jeg har en router..
Jeg har læst dit indlæg og tænkt lidt over det men da jeg har rådighed over 10 ip adr. skulle det ikke kunne være et problem da jeg ikke anvender mere end højest 5 til 6 stk...
DHCP er slået til på alle forbindelser og alt er sat op helt ens... men der er stadig ikke hul igennem mellem usbnetkortet og maskinen...Stig
Avatar billede juleulven Nybegynder
03. oktober 2007 - 13:24 #7
hvorfra har du rådighed over 10 ip-addr? er det fra TDC eller din router du referere til der?

og netkortet på computeren står til "hent automatisk ip & DNS"
så efterlader det næsten kun om DHCP serveren ( i routeren) er slået til ...

med mindre der er noget mere suspekt i bryggeriet :-)
Avatar billede stigna Nybegynder
03. oktober 2007 - 19:26 #8
Hej igen juleulven..

Mjae.... det er jo så lige sådan...*s*
Jeg har 10 ip adr. til min rådighed fra TDC
Min router leverer fint opkobling til alle brugere og alt er som det skal være..
Problemet er internet i min IBM maskine..
Jeg havde samme problem da jeg fik min A20M men har glemt hvad hulen jeg gjorde for at få den til at virke.
Den T21 jeg skal ha til at køre med mit trådløse net driller mig med at:
mit BELKIN USB lankort virker fint jfr. status for trådløst lan forbindelse, fin modtagelses styrke men der modtages 0 pakker.....!
BELKIN´S medfølgende software viser at der er et trådløst net med fin styrke og at der modtages fint...
Men der er ikke forbindelse mellem min brovser og mit netkort !
Da jeg klonede min A20M´s HD ( som jo fint klarer opgaven) var der ikke noget problem med at gå på nettet men med en ny installation (med alle opdateringer osv.)(dog ikke SP2 - som jeg ikke vil ha på mine maskiner)ja så kunne samme maskine pludselig ikke gå på nettet..!
Altså...en opsætnings forskel som jeg ikke kan finde..
Det kan kun være en IBM ting som gør forskellen.
Mvh...Stig
Avatar billede stigna Nybegynder
03. oktober 2007 - 21:02 #9
Tilføjelse og rettelse...

problemet er INTERNT i min IBM T21 ... og jeg tror det er gennerelt for IBM THINKPAD´s for det samme var gældende for min A20M og en anden T21...

Windows identificerer fint mit BELKIN USB netkort og detekterer fint at der er et brugbart net med fin dækning.... men den viser ingen tilgængelige net..!
Avatar billede stigna Nybegynder
03. oktober 2007 - 21:21 #10
Hej igen juleulven..

Kan du ikke lige skrive dit forslag om at disable wep krypteringen igen for denne gang lykkedes det at få windows til at gå på nettet..
så det må have været krypteringen der var gået ged i...
Hvis du lægger dit indlæg ind igen som et svar vil jeg sørge for at du får tildelt dine point´s... og tak for en god hjælp fra dig..
Mvh...Stig Carlsson
Avatar billede stigna Nybegynder
07. oktober 2007 - 12:39 #11
Min løsning på mit problem blev:
Formaterede en harddisk 100 %
Installerede Win XP Pro helt fra bunden uden internetadgang.
Slog WEP krypteringen fra på min trådløse router.
Installerede mit BELKIN usb LAN modem og alt virkede som det skulle, windows smuttede direkte på nettet..
Jeg opfordrer Juleulven til at afgive et svar så jeg kan afslutte mit spørgsmål og afgive de points der er udlovet til et brugbart svar.
Mvh..Stig Carlsson
Avatar billede juleulven Nybegynder
07. oktober 2007 - 15:13 #12
heh .. jeg var da overbevist om, at jeg havde angivet et svar ...  :)
Avatar billede stigna Nybegynder
07. oktober 2007 - 17:43 #13
bare okay...smiler
Avatar billede stigna Nybegynder
08. oktober 2007 - 21:31 #14
Så fik jeg vist gjort det rigtigt..kunne godt tænke mig at der var en bedre info om hvordan man gør her på eksperten..men okay.. vi er vel eksperterne...;-)