Avatar billede visto Professor
18. september 2007 - 20:58 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Pagerank - basislink taxeres lavere end underside

Jeg går - som vel alle der har et site af en vis betydning - lidt op i Googles pagerank (PR).
En ting i forhold til mit site undrer mig. Hvis jeg tjekker PR (vha. http://www.trafficzap.com/pagerank.php) så har jeg længe haft en PR på 4 til basislinket til mit site: http://vinsiderne.dk

Sitet har i årevis været optimeret til tre skærmopløsninger, hvilket betyder at basislinket omgående (via javascript) henviser til tre "underafdelinger" af sitet beregnet på hver sin gruppe skærmopløsninger.
Således henvises (de fleste) brugere med skærmopløsning 1024x728 pixels til http://vinsiderne.dk/index_1024.htm, andre bruger til fx http://vinsiderne.dk/index_800.htm osv.

Som sagt viser et tjek af basislink (http://vinsiderne.dk) en PR på 4, mens http://vinsiderne.dk/index_1024.htm minsandten viser PR 5!

Det forstår jeg ikke.

Spørgsmålet er så: Hvorfor får en "underafdeling" til sitet en hæjere PR end basislinket?
Når jeg tjekker link-henvisninger (vha Google), så er der kun ganske få der linker til http://vinsiderne.dk/index_1024.htm. De fleste linker til basislinket.
Jeg kommer til samme resultat over en lang periode, så det drejer sig ikke blot om en tilfældighed, der kan tilskrives hvad Google lige har taxeret på et bestemt tidspunkt.

Det er klart, at det jeg lurer på er, om sitet i virkeligheder "er" til en PR på 5, mens jeg kun får 4 grundet den måde jeg har skruet tingene sammen på for at tage hensyn til forskellige brugeres skærmopløsninger.

Får jeg den PR som jeg er berettiget til??
Avatar billede bufferzone Praktikant
18. september 2007 - 22:10 #1
For det første er PR et totalt ligegyldigt tal, der i bedste fald kun er retningsgivende og for det meste er direkte misvisende. Diverse værktøjer giver forskellig PR og nogle af dem har flere forskellige måder at regne det ud på.

Jeg vil i stedet anbefale dig at gå op i noget mere brugbart som f.eks. om du får trafik på dine væsentlige søgeord, hvordan du er placeret for dine væsentlige søgeord. Det er mere værdifuldt at få 100 besøgende om dagen der ender med salg, med en PR på 2 end det er at fo 2 besøg der hurtigt forsvinder igen med en PR på 8 (Sat på en spids)

Om du får den PR du er berettiget til ved jeg ikke, det er vel også mere relevant om du får den trafik du overhoved kan.
Avatar billede visto Professor
18. september 2007 - 22:35 #2
Jeg kan bestemt ikke klage over traffik, og når man søger på de ord, som er vigtige på mit site, går det også fremragende: Vi ligger højt i Google's søgeresultater. Så ingen problemer der.

Men i de fortsatte forsøg på at optimere, så formoder jeg at en højere PR alt andet lige kun kan være en fordel.

Iøvrigt sælger jeg ikke noget.
Avatar billede bufferzone Praktikant
18. september 2007 - 22:46 #3
Jeg synes bare det er spild af tid at kikke på PR, når f.eks. www.google.com/webmasters giver dig meget mere brugbare oplysninger i forhold til links og søgeord og google analytivs samt evt Inquisite kan give dig et væld af brugbare oplysninger om referels og søgeord.

Jeg har selv forbedret min placering på mit vigtigste søgeord fra en placering som #300 til en placering som #28 på et halvt år og jeg bevæger mig stadig den rigtige vej. Jeg kan ikke fortælle dig hvad min PR er for nogen af mine sider for jeg kikker ikke, tilgengæld har jeg mere end tredoblet trafikken i samme tidsrum
Avatar billede visto Professor
19. september 2007 - 16:41 #4
Ang. google-værktøjerne, så var jeg på et tidspunkt ved at oprette mig som bruger, men da jeg læste de alenlange betingelser, synes jeg der var en del for meget med at man gav dem licens til den ene og den anden form for brug af indholdet på ens site, så der gav jeg op. Men det er måske i praksis ikke noget problem? - Jeg vil godt selv være enerådende med hvordan mit produkt anvendes.

Tilbage til PR. Uanset at der åbenbart findes redskaber og metoder, som du nævner, til at forbedre ens placering, så går jeg stadig ud fra, at en højere PR - alt andet lige - er at foretrække frem for en lavere.
Det interesserer mig derfor stadig, hvis min PR kan forhøjes, hvis jeg er berettiget til det.
En indgangsvinkel til at indkredse dette er spørgsmålet: Hvordan kan det være at en underside (nævnt ovenfor), som der ovenikøbet henvises via javascript, kan have højere PR end basislinket?
Avatar billede visto Professor
28. september 2007 - 23:14 #5
Jeg vælger at slutte her.
Jeg takker dig, bufferzone, for inputs, men jeg fik ikke svar på mit spørgsmål.