Avatar billede nikolajhygebjerg Nybegynder
17. september 2007 - 13:15 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Der er ustabilitet i vores netværk

Jeg arbejder på en højskole, hvor vi har en 6 mbit internetforbindelse som deles ud til alle skolens bygninger. Det foregår ved at der er trukket kabler fra kontoret og ud til hver bygning. I disse bygninger er der et trådløst accespoint, som fordeler signalet trådløst uanset hvor man befinder sig. Det trådløse netværk består af D-link dwl 2100-ap som er sat op med WDS to ap, så de snakker sammen.

Som udgangspunkt fungerer dette uden problemer. MEN lidt for ofte har vi udfald. Der er bare det ved det, at de er meget mærkelige, så jeg har brug for hjælp:
1: Det interne netværk fungerer altid under disse udfald.
2: I 90 % af tilfældende får vi stadig korrekt ip adresse fra routeren, men af og til giver den en selvbestaltet ip adresse.
3: 50 % af gangene fungerer internettet slet ikke
4: De resterende 50 % af gangene fungerer nogle hjemmesider, mens andre ikke fungerer. Der er ikke konsekvens i hvilke det drejer sig om, og nogle gange skal man refreshe siden 8 gange, så kommer den alligevel igennem!!!! Det samme gælder for mails, jeg har tre forskellige kontoer jeg tjekker, og de skiftes til ikke at ville tjekke, og tjekker jeg på en anden computer, er det ikke det samme der gælder!!!

Det skal siges at skolen er macintosh baseret, så det er ikke en virus der driller.

Håber en eller anden kan hjælpe mig!
Avatar billede darrich Novice
18. september 2007 - 13:09 #1
Forsvinder problemet for en tid, hvis du booter routeren?
Avatar billede darrich Novice
18. september 2007 - 13:10 #2
Hvad hastighed kører det trådløse net?
Hvor lange er kablerne til de enkelte bygninger?
Avatar billede darrich Novice
18. september 2007 - 13:12 #3
hvor mange brugere er der på netværket?
er det i rushhour problemerne opstår eller er det tilfældigt hvornår?
Avatar billede nikolajhygebjerg Nybegynder
18. september 2007 - 13:16 #4
Hej
1: Ja det hjælper at boote routeren
2: Det er 108g
3: Kabel længden er selvsagt meget forskellig, til nogle bygning 10 meter til noget 50 meter, men flere ligger omkring de 50 meter.
3: Vi har kun ca. 20 brugere, så det burde ikke have noget at sige

Har dog lige fået oplyst at TDC har målt at vi havde en upload på 500 ud af de 512 kbit vi har i disse dage hvor problemet har været, så jeg mistænker dette for at være problemet (at en eller anden elev har siddet med et peer-to-peer program og ædt båndbredden... men jeg er ikke sikker.
Avatar billede darrich Novice
18. september 2007 - 14:37 #5
Hvis vedkommende også æder download båndbredden så kan det jo være problemet.

Har du prøvet at måle på nettet for at se hvilke klienter, der genererer mest trafik?

Det kan også være et defekt netkort som støjer.
Prøv systematisk at koble access points fra/til.

Alternativt kan det være en router med fejl.
Det du skriver med DHCP virker suspekt.
Avatar billede nikolajhygebjerg Nybegynder
18. september 2007 - 14:42 #6
Hvordan måler man hvilke klienter der genererer trafik?
Avatar billede darrich Novice
19. september 2007 - 10:24 #7
Du kan f.eks. anvende Network Monitor på en windows server.

http://support.microsoft.com/kb/243270

http://support.microsoft.com/kb/148942/EN-US/
Avatar billede nikolajhygebjerg Nybegynder
19. september 2007 - 12:56 #8
Jeg har ikke nogen windows server... men jeg tjekker det ud. P.t. virker det ok.
Avatar billede darrich Novice
19. september 2007 - 14:29 #9
hvis du har en netware server, så kan du loade netmon.nlm