Avatar billede peder-dingo Nybegynder
17. september 2007 - 08:44 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Jeres resultater med Q6600

Hej!
Jeg har netop overclocket min Q6600 (første gang jeg prøver det), har sat den til 3,05 ghz, 9 x 333 fsb og under load ligger temp på 64 grader med Zalman 9700. vcore er i BIOS 3,5 og i cpu-z 1,320...
Hvad er jeres resultater???
Avatar billede drgonzo Praktikant
17. september 2007 - 11:59 #1
cpu-z rapporterer forkerte vcore, står også i den guide du burde have læst
Avatar billede peder-dingo Nybegynder
17. september 2007 - 12:26 #2
Ja, det synes jeg bare virker underligt at den ikke kan finde ud af det...? Kender du noget til Everest? Kan det anbefales?
Avatar billede peder-dingo Nybegynder
01. oktober 2007 - 11:21 #3
lukker spg.
Avatar billede drgonzo Praktikant
01. oktober 2007 - 19:10 #4
sorry har haft travlt med arbejde
Avatar billede cyrus-rex Nybegynder
22. oktober 2007 - 20:22 #5
Min Boxed Q6600: idle/load 28-50*C @ 3.2GHz 1.29-1.31vcore (står i auto)

Everest 4.20 kan meget, mere end en nats studering kan afsløre, men vigtigst, så passer spændinger, omdrejninger, temperaturer og alt det andet, dertil kommer nem placering af måleresultaterne, enten som OSD eller på processlinjen.
Avatar billede drgonzo Praktikant
23. oktober 2007 - 08:33 #6
er det med box køleren? Ganske fint resultat, ved du om det er en G0 eller en B1 stepping?
Avatar billede cyrus-rex Nybegynder
23. oktober 2007 - 12:29 #7
Ja det er en G0 og det med Boxed er ikke så mærkelig, den bliver jo ikke varm, tilmed gør luftstrømmen det optimale for heatpipes, da alle tre bliver luftet, det ville en op/ned eller højre/venstre udblæsning ikke gøre.

Til CPU-Z er der lige en hovsa, hvis man bruger ASUS Probe samtidig, vil denne vise helt forkerte målinger i de lave regioner, dette normaliseres når PC'en har været slukket. Derfor søgte jeg Everest.

Har leget lidt med OC i aftes, valgt 1.375v VCore, 2.35v DIMM og rundet alle andre Volt settings op til næste hele og halve, i forhold til std. Dette giver noget stabilere kørsel, Temperaturerne er ikke ændret målbart, men har et Big Tower med Flow i, skal der lige siges.

Når jeg siger CPU Temp: 28-50* er det spredt over CPU og Kerne 1-4, da selve CPU ikke overstiger ca 40* på noget tidspunkt. Der skal også en større vedvarende belastning til, før Kerne Temp. Stiger over 50* disse flader ud omkring 60-62* efter ca 30 min.

PS! Det er funny at have et Bundkort der er næsten kostant viser højere Temperatur end CPU og det med Boxed, tilmed sat til 80% rpm, i BIOS. Det skal man lige indstille sig på ;)
Avatar billede drgonzo Praktikant
23. oktober 2007 - 14:16 #8
det med Boxed er ikke så mærkelig, den bliver jo ikke varm, tilmed gør luftstrømmen det optimale for heatpipes, da alle tre bliver luftet, det ville en op/ned eller højre/venstre udblæsning ikke gøre.

Den må du lige uddybe, er ikke helt med. En Zalman 9700 køler eller en af de bedste scythe eller andet ville være klart at foretrække over box køleren

En G0 har klart lavere temps og større OC potentiale end en B1, men stadig et godt resultat
Avatar billede drgonzo Praktikant
23. oktober 2007 - 14:18 #9
men 6 timers konstant Supreme Commander på en ikke OC Q6600B1 giver coretemps på ca 39,40,40,38 grader på de 4 cores, med box køleren. Det er sku ok..

core temp er godt at måle med
Avatar billede cyrus-rex Nybegynder
23. oktober 2007 - 15:16 #10
Jarh, den Zalman er ikke så grim endda ;) Jeg har noget lign. På mit Radeon, en NorthQ 3870A og den larmer heller ikke. Disse rundstråle kølere er at foretrække, end en retningsbestemt, det var hvad jeg mente.

Den gammeldags firkantede køler, er den hvor langs eller tvergående pladeprofiler tvinger luften fra blæseren ud i to retninger, det enten op/ned eller venstre/højre og dette ville på et Striker Extreme kun køle to af de tre heatpipes, dertil kommer at den ene retning ville blæse mod det naturlige flow i kabinettet.

Da den Boxed blæser ned og rundt om Soklen, vil den køle alle tre Heatpipes og lidt af RAM området, denne er dog igen mod Flowet.

Det optimale og måske enden af historien bliver mit skift til et HD29XX Radeon, de LARMER og derfor skal der alt. Køling til, har før kørt med væske på mine Systemer, denne gang bliver det meget mere omfattende.

Bundkort: http://www.aquatuning.de/index.php/cPath/164_336
CPU: http://www.aquatuning.de/index.php/cat/c97_Intel-Sockel-775.html
GPU,RAM,STRØM: http://www.aquatuning.de/index.php/cat/c362_X2900.html
Pumpe: http://www.aquatuning.de/product_info.php/info/p2767_XSPC-X20-400-Pumpstation-12V.html
Radiator: Der har jeg en gl. Mono Expert, med masser af kanaler, 8mm og til 120mm Fan

Dette er nok den bedste måde at få lagt låg på støj og temperaturer, hele min PC larmer lige nu, ikke mere end et 8800GTX ved 90% blæser effektivitet, men det er stadig for meget.
Avatar billede drgonzo Praktikant
24. oktober 2007 - 08:28 #11
hvorfor købe radeon HD29xx serien, den er et flop
Avatar billede cyrus-rex Nybegynder
24. oktober 2007 - 11:29 #12
Fordi den koster mig ca 350kr og giver mig noget mere end mit 1950XT, mest de sidste skridt til 100% Vista'bilitet.

Og nej, jeg skal ikke, nikke, nej, ha noget nVidia Driver til Grafikkort, deres FSAA er ikke bagud kompatibel nok, selv mit 1950XT slår et 8800GTX i næsten alle "før" 2004 spil, altså på understøttelse af FSAA, da jeg er en gammel ged, ved jeg nok bedst hvorn jeg skal barberes ;)

Og de 350kr griber jeg ikke ud af luften, det er hvad jeg skal smide oveni mit 1950XT om et par uger, så snupper jeg et HD2950 Pro til 1850kr, det gør jobbet, næppe floppet!

Nu skal dette ikke opfattes som flameri, jeg havde heller ikke troet at jeg skulle tilbage til Intel igen, altså kan et evt. Skift til nVidia ikke udelukkes, men det bliver ikke før de styrer deres Drivere i begge retninger.

Et sidste ord, hvis ikke det var Bootup, Loadning af spil og et par bitte små filurlige steder jeg kunne mærke en lille smule vind i ryggen, ville jeg mene at min Athlon X2 4200+ @ 2.8GHz 254MHz FSB 508MHz DDR, på mit gode gamle A8N32-SLI Deluxe, egentlig var værd at beholde, der er meget mere bøvl med Striker Extreme og Quadrat Pladen, end formodet, jovist viser den høje score, men, men, men, havde den kostet det dobbelte, havde jeg smidt den i hovedet på forhandleren igen, dette var ment som et 3-5 års skift af proportion, det kommer ikke til at holde.

Men det ville afvige lidt meget fra oprindelsen af denne tråd, hvis jeg blottede alle mine handlinger og mit gøren, de tidligere år, her.

http://www.pcsline.dk/system/2006Q3.htm sådan så det ud sidste sommer, linket nederst på siden til de system skift halter, jeg fik aldrig den Conroe på plads, mente ikke den var moden, mente det heller ikke nu, men så kom mine venner og lagde pres på, typisk, nu er det en Kentsfield og jeg skal vidst til at opdatere mine side.
Avatar billede drgonzo Praktikant
24. oktober 2007 - 14:02 #13
Synes dit indlæg er svært at finde rundt i. Skal du give 1850 eller 350??? Du skal have et kort til Vista, men vil spille spil fra før 2004, DX9 spil kørende i DX10 miljø performer ikke godt under alle omstændigheder..

Har du bøvl med dit asus kort og en quadcore tror jeg enten du har været uheldig og fået dårlig HW eller er dit set-up bare ikke for godt.
En X2 4200+ følger ikke engang med en E4300, så hvis du kun har fået en smule forbedret ydelse bør du nok gå dit OC efter i sømmene..

Har selv sat en Q6600 op med et ASUS P5K Deluxe mobo + PC8500 ram og det kører bare for vildt. Specielt med OC til 3GHZ 1333FSB + 1333MHZ ram clock. Selv med et gammelt X1300pro kører supreme commander mm bare flydende, selv på de største baner med max units. Q3 timedemos kører nærmest i lyn tempo, UT2004 kører med alt på max uden probz. Udpakning af rar filer, compilering af kode, encoding, decoding mm kører som en drøm og det eneste der følger med en Q6600 @ 3GHZ er en QX6850, eller en QX6700 OC til 3ghz.

Med ægte multi trådede game engines på vej bliver Quadcore kun endnu vildere i forhold til dual/single core, så det setup burde holde i lang tid.

Omkring jul skulle NVidia komme med et PCI-E 2.0 kort med over 1TF beregningskraft, se det bliver spændende
Avatar billede cyrus-rex Nybegynder
24. oktober 2007 - 14:30 #14
Jeg har ofte svært ved at skrive korte og præcise forklaringer som ikke kan misforståes, jeg får 1500kr for mit 1950XT og kan købe et HD2950Pro til ca 350kr oveni.
Mine spil kører ganske udemærket, egentlig var det ikke pga. Havende spil jeg ville op på en 2900 Serie Grafikkort, men de kommende spil vil jeg også lige snuse til, hvis det altid var så let at afskrive noget, ville der slet ikke blive solgt et enkelt 2900 Grafikkort, så nogen må jo have grunde dertil.

Vi er oppe hvor alt Hardware til "hjemmebrug" næsten er overkill, derfor kan det vel sagtens være at de flaskehalse der er tilbage, fks. Harddisken, som sætter grænsen for hvor hurtigt Data kan tilgribes eller flyttes og der er jeg i tvivl om spil og andre afviklinger går meget hurtigere fra hænderne på et QUAD System, i forhold til fks. mit tidligere S939 System, det er ikke første gang høje score i testprogrammer ikke betyder det samme i hverdagen.

Jeg er ikke sikker på at jeg henter 100% ud af mit nuværende System, da jeg kun har kørt det i nogle dage, men testmæssigt er der ikke meget der kan slå 60400 Mips i SiSoft Sandra, ergo burde Systemet være nogenlunde på plads, kører selv 1425MHz på Bussen, det er 356MHz FSB, dette er over den grænse som anslåes at være tilstede, studerer man omkring OC og Q6600, der er mange der strander før 350MHz.

Unreal Enginen er også let kørt, mit S939 System kunne også klare spillet med alt i maximum, selv DIRT kørte uden probs 1920x1200 på en 24" Samsung med max settings, så det er ikke der skoen trykker.

Jeg vil dog lige spørge, 1333MHz DDR2 ? kører du 1:1 uden problemer, det lyder mystisk!
Avatar billede drgonzo Praktikant
24. oktober 2007 - 14:51 #15
yes kører 1:1 100% synkront, dette giver klart den bedste ydelse, især memory båndbredden er for hård ved denne indstilling, og det er grunden til at CPU ikke kører 3.3ghz. At få en Q6600 til at yde som en QX6850 er jo heller ikke ringe he he..

Q6600 rammer FSB muren omkring 1600mhz så du har lidt at tage af endnu, ville dog ikke gøre det med en stock køler, synes allerede dit nuværende OC er meget imponerende når man tager køleren i betragtning for den stinker til OC..

Hvis du har mulighed for det, så test Supreme Commander på dit gamle sys og på dit nye sys, en af de store baner med max units, så vil du se en forskel i ydelse kan jeg love dig, din x2 vil nok få stort besvær med at trække det uden lag..

Efter hvad jeg kan læse mig til skulle HD2950 konkurrere med det kommende 8800GT (G92 GPU) og som sådan ikke være i nærheden af de vildeste kort. Personligt ville jeg nok finde tests der sammenligner det med eks 8800GTS som koster ca det samme og se hvordan det tester der.

Skal du køre spil som Crysis, oblivion, UT3, quakewars mm i 1920*1200 med max settings i alt, vil selv et 8800Ultra få probz, så der er HD2900 bestemt ikke optimalt :)
Avatar billede cyrus-rex Nybegynder
24. oktober 2007 - 18:36 #16
UT3 "Demoen" kører ganske glimrende her og nu, dog kun i 1280*1024*75Hz men så også kun på mit 1950XT.

Jeg vil tage dit råd alvorligt og se om bedre køling gør jobbet, snottede 2300 dask for komplet vanding, er meget rimelig, det giver jo også kun én 120mm der kan støje, eller nærmere ikke ;)

2950Pro er samme som 2900XT, den er kun droslet i MHz, tests har vist at de yder det samme, ved samme MHz, at det så er for lidt, i dine øjne, tja det lever jeg med, mit traditionelle F1 Challenge skal ikke smadres i grafikken af any force, slet ikke nVidias.