Avatar billede neoman Novice
10. september 2007 - 19:52 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Import/eksport mellem ASP.NET og Excel /CSV/XML eller hvad ?

Jeg skal have en facilitet, hvor brugeren kan downloade en fil, lave lidt tilføjelser og uploade igen.

Tilføjelserne skal laves i et regneark.

Rent teknisk kan jeg godt lave det så brugeren kan downloade en excel fil, modificere den, og uploade igen.

Sagen er så den, at der nu er nogle inkompatible excel-formater derude.

CSV-filer er nemt nok for nørder, men at indlæse en CSV-fil i Excel kan være en uoverstigelig barriere for en almindelig kontorbruger, så vel som at skrive en ud fra Excel.

Så er der naturligvis XML, som Excel nu fint kan snakke med.

Er der nogen som har nogle tanker om dette emne ?
Avatar billede nielle Nybegynder
10. september 2007 - 20:00 #1
Umiddelbart ville jeg mene at XML var noget afskrækkende for andre end netop nørderne. I øvrigt afhænger det vel af Excell vareionen om den kan lide XML.

Men hvorfor ikke bare lade folk redigere dataene online via en form du laver til formålet?
Avatar billede arne_v Ekspert
10. september 2007 - 20:03 #2
Besvaerligt at indlaese en CSV fil i Excel ?

Dobbeltklikke rman ikke bare paa .csv filen og saa aabner Windows filen med Excel ?
Avatar billede neoman Novice
10. september 2007 - 20:07 #3
Fordi det drejer sig om at tilføje data som allerede eksisterer, og der er for meget af det til manuel editering.

Kan være jeg lige skal se om jeg kan lave noget klippe/klistre direkte .. det lykkedes mig en gang at klistre en tabel ind i et multiline textfelt, og fiske den ud derfra, så det må jeg lige kigge på.

XML er mindre slem end CSV synes jeg personligt, fordi du blot vælger save as XML og trykker på Save.

Hvis du gør det med CSV, så får du lidt logisk hjernegymnatik inden du kan save.
Avatar billede neoman Novice
10. september 2007 - 20:08 #4
arne_v - jo, du har ret, fik det blandet sammen med tab-separerede text filer:)
Avatar billede neoman Novice
11. september 2007 - 19:01 #5
Løsningen blev:

1. eksport foregår ved at bruger DL'er en CSV fil
2. import foregår ved at bruger klistrer et regneark ind i en textbox, hvor indholdet så bliver parset

Hvis nogen ønsker points for besværet, bare læg et svar:)
Avatar billede nielle Nybegynder
11. september 2007 - 19:09 #6
Jeg står over :^)
Avatar billede arne_v Ekspert
12. september 2007 - 03:16 #7
Ditto - jeg har kun bemærket at Excel kan nemt åbne CSV.
Avatar billede neoman Novice
12. september 2007 - 08:58 #8
tak for input anyways.