Avatar billede koonz Nybegynder
05. september 2007 - 20:58 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke se hele skrivebordet

Jeg har netop fået en ældre MAC. Jeg har aldrig brugt en MaC før, men vil se hvad det er for noget. Desværre er der ikke fulgt meget dokumentation med. Efter sigende skulle den have Tiger OS installeret.

Når den er startet op, kan jeg ikke se nogle ikoner på skrivebordet - når jeg kører musen helt ud til venste dukker 2 ikoner op - en skraldespand og et @ på en fjeder.

Det er som om jeg ikke kan se hele skrivebordet på min skærm

Hvordan kommer jeg videre ?
Avatar billede sd8220 Seniormester
05. september 2007 - 21:15 #1
Hejsa
Det du får frem er din Dock, som er meget tom tilsyneladende  :-)
Der behøver faktisk ikke rigtig være så meget på dit skrivebord.
Men prøv at trykke [æble]+[,] {[æble] er tasten med et museums-tegn på/eller et æble (også kaldet kommando)}, så får du et lille vindue frem, hvor du kan klikke af, hvad der skal vises på dit Skrivebord i Finder.
Hvis du vil vide, hvilken version af Mac OS X, du kører, så kan du se i "Om denne Mac" under Æblet i venstre hjørne af din menulinie. Længere nede i samme menu kan du i øvrigt indstille forskellige ting i din Dock. Og hvis du gerne vil have programmer liggende der, kan du bare trække deres ikon over på Docken.
Held og lykke og til lykke med din Mac.

Vil du have vist, hvad der ligger på din disk, selvom den ikke er  vist på dit Skrivebord, kan du bare trykke [æble]+N, så åbner der sig et nyt vindue i Finder (samme funktion findes i menuen "Arkiv"->"Nyt Findervindue".

/Sebastian
Avatar billede koonz Nybegynder
05. september 2007 - 21:55 #2
Hmnn...Det var måske det mindste af mine problemer - anden gang jeg forsøger at starte den, lyser den bare i power lampen - uden at starte, hverken blæser eller noget.....
Avatar billede sd8220 Seniormester
05. september 2007 - 22:23 #3
Hov det lyder ikke så godt.
Hvordan lukkede du den ned?

Trykkede på startknap på tastatur og klikkede "Luk ned"? Eller tog du bare strømmen?
Du er ikke bare kommet til at sætte den på vågeblus? I givet fald kan den vækkes ved at holde [mellemrum] nede i lidt tid normalt. (Enkelte uheldige konfigurationer, hvor man har sat et PCI-kort i, kan forhindre maskinen i at vågne fra vågeblus, og så er man nødt til at tvangsstarte den med den lille knap med "trekanten" på. Den sidder typisk i nærheden af startknap på kassen.

Hvilken model Macintosh er det? Se evt på Apples hjemmeside for at finde den M:)

Jeg vender tilbage i morgen en gang, når jeg har sover etc... ;)
/Sebastian
Avatar billede koonz Nybegynder
05. september 2007 - 22:29 #4
Hej
Jeg fik gang i den igen :)
Jeg har dog stadig problemet med skrivebordet - selvom jeg bruger dine forslag hjælper det ikke umiddelbart. Jeg får simpelthen ikke noget frem på skærmen.
Det er lykkedes mig at få en oversigt op. over mine programmer, men hvis jeg f.eks. starter system indstillinger sker der intet - der kommer ikke noget vindue frem - ikke synligt i hvertfald !
Avatar billede koonz Nybegynder
05. september 2007 - 22:35 #5
Lige en ekstra kommentar ;)

Jeg har heller ingen menubar i toppen ;(
Avatar billede koonz Nybegynder
06. september 2007 - 08:28 #6
Hehe, jeg fandt løsningen - Systemet var sat op til 2 skærme.
Det voldte en del problemer, men nu ser det fornuftigt ud. Jeg glæder mig til at udforske mac'en.
Du får point, da du var der i min nød ;)
Avatar billede sd8220 Seniormester
06. september 2007 - 16:56 #7
Av, den var kedelig.
Men hvis du starter op uden tilsluttet skærm, så vil den nulstille sig, så det ser ordentligt ud, når du starter op med skærm bagefter.

Held og lykke med den, og skulle der være noget med den, må du sige til..
Bor du på Sjælland - i nærheden af København - kan du jo dukke op til Macbrugers  (www.macbruger.dk) arrangementer (der er også i andre dele  af landet;  men ikke så mange steder opg så tit).

/Sebastian
Avatar billede koonz Nybegynder
07. september 2007 - 08:08 #8
Hej Sebastian
Tak for tippet - ja, jeg bor på Stevns, så det kunne være en rigtig god ide at møde op til sådan et arrangement ;)