Avatar billede idaholst Nybegynder
27. august 2007 - 13:02 Der er 47 kommentarer

Langsomt brugerlogin på XP-klienter

På et win2003 domæne er der installeret en række xp-klienter. Brugerne logger ind via AD og roaming profiles er aktiveret. Brugernes profiler er gemt lokalt på serveren.
Problemet er, at det ofte tager enormt lang tid for brugerne at logge på. Brugernes profiler er netop blevet renset, dvs. det langsomme login ikke skyldes store mængder data der. Er der nogen der har et bud på en løsning????
Avatar billede marky_dk Nybegynder
27. august 2007 - 13:26 #1
Er din klients primære DNS server sat op korrekt ?
Avatar billede Slettet bruger
27. august 2007 - 13:30 #2
det kunne godt lyde som om at de broadcaster efter serveren.
Avatar billede idaholst Nybegynder
27. august 2007 - 13:53 #3
Primær DNS er sat korrekt op skulle jeg mene - mht. broadcast efter server, kan du uddybe det lidt nærmere???
Avatar billede Slettet bruger
27. august 2007 - 14:24 #4
det hænger sammen med DNS, hvis klientens dns record ikke passer med serverens, broadcaster den efter serveren....

du ved hvad ip din DNS har, prøv på en klient ipconfig /all og se om de oplysninger passer.

Alternativ så prøv med kommandoen ipconfig /register dns  og genstart, og se om computeren er blevet hurtigere til at logge på ...
Avatar billede hto78dg Nybegynder
27. august 2007 - 14:27 #5
Jeg har selv sat en server op på et tidspunkt, med fuldstændig samme problem. Der var det DNS serveren der var sat forkert op. Jeg ville tjekke min DNS efter en ekstra gang ;)
Avatar billede marky_dk Nybegynder
13. september 2007 - 18:40 #6
Hej Ida. Har du fået løst dit problem ?
Avatar billede idaholst Nybegynder
13. september 2007 - 20:54 #7
Nej ikke rigtigt, til tider er det som om klienterne ikke får fat på serveren. Brugernes profil kan være meget lang tid om at blive indlæst og til tider kan de slet ikke indlæses hvilket betyder en lokal indlæses - det tager meget lang tid. En genstart kan ofte løse problemet, men det er jo træls!
Avatar billede Slettet bruger
13. september 2007 - 23:10 #8
er der mange OU 'er i Active Directory ?  tænker på tilhører dine klienter en OU struktur der er flere niveauer dybe ?
Avatar billede idaholst Nybegynder
14. september 2007 - 08:32 #9
Nej, der er ikke så mange OU'er - en overordnet med brugere og herunder to - en med lærere og en med elever. Den med elever indeholder så de forskellige klasser med brugere/elever.
Avatar billede Slettet bruger
14. september 2007 - 11:08 #10
ok så dine OU'er er kun 3 niveauer dybe, så burde det hvertfald ikke være det der er årsag til problemet.
Har i haft forsøgt jer med software installation via GPO ?
Hvad bruger i som DHCP server ?
Hvilke typer os bruger i ?
Avatar billede hto78dg Nybegynder
14. september 2007 - 11:34 #11
Har du testet om det også er langsom hvis I kører med mandatory files ?
Avatar billede marky_dk Nybegynder
14. september 2007 - 23:09 #12
Hvis du skriver nslookup på en klient, hvad får du så af svar ?
Avatar billede idaholst Nybegynder
15. september 2007 - 10:21 #13
Vi benytter Win 2003 server som DC. Det er denne som også er DHCP-server. Jeg har tidligere kørt installationspakker ud med GPO, men var ikke videre imponeret over dette, så jeg installerer nu alle klienter via RIS.

hto78dg - kan du ikke lige uddybe det med mandatory files? Det er ikke noget vi har prøvet.

Mht. nslookup bliver jeg nødt til at vente til mandag - det er jo weekend! :)
Avatar billede marky_dk Nybegynder
15. september 2007 - 10:31 #14
Ida. Tsk tsk ;-)
Du ser kun begrænsninger.

Man skal altid ha adgang til sit netværk.
Det nytter ikke at side lørdag aften og være i tvivl om hvad man skal lave:
Der skal testes backup, køres opdateringer og planlægges fremtidige projecter.

(overstående skal muligvis ses som en joke)
Avatar billede Slettet bruger
15. september 2007 - 11:43 #15
har du kontrolleret at alle gpo der distributerer software er helt fjernet ?

Hvilke OS kører dine KLIENTER ?  2000/xp  eller et mix  af tidligere også ?

Er din DHCP sat til at tildele DNS oplysninger ?
Avatar billede idaholst Nybegynder
15. september 2007 - 12:49 #16
Alle GPO'er der tidligere distribuerede software er fjernet - de er ihvertfald ikke at se under politikkerne i AD. Hvordan er det egentlig med de politikker, selvom de er slettet fra AD mener jeg at have oplevet, at de stadig er aktive.

Vi kører XP på alle klienter og DHCP tildeler ikke DNS oplysninger, der er opsat en DNS-server.
Avatar billede Slettet bruger
15. september 2007 - 14:20 #17
ja, selv om at du har "slettet" dem, kan de stadig godt være aktive.
Brug RSOP og se hvilke der påvirker ad.
http://support.microsoft.com/kb/323276

sæt din DHCP (der kører RRAS) til at fortælle klienterne hvor de skal registrer deres dns record.
Din DHCP skal fortælle klienterne hvor de kan finde dns serveren som de kan registrer op imod.
(jeg tror faktisk at du misforstod mig)
Avatar billede idaholst Nybegynder
17. september 2007 - 11:16 #18
Nu har jeg lige kørt nslookup på en klient der driller særligt. Den kan ikke finde domænet/serveren, men når jeg tjekker indstillingerne for DNS, gateway m.m. ser det hele ud til at stemme - er det på serveren den er gal???
Avatar billede Slettet bruger
17. september 2007 - 11:18 #19
ip klienten skriv følgende

ipconfig /flushdns

ipconfig /registerdns

er det en win98 eller NT4 wkst,  klient ?
Avatar billede idaholst Nybegynder
17. september 2007 - 11:26 #20
Det viser sig at det er alle klienterne der ikke kan finde serveren!
Så er der jo nok alligevel problemer med DNS :(
Jeg har tjekket at IP-adresserne der peger på serveren er ok, - alligevel kan den ikke finde den!!???
Skal jeg sætte DNS op på ny på serveren, eller hvad er løsningen?
Avatar billede idaholst Nybegynder
17. september 2007 - 11:27 #21
Klienterne er XP
Avatar billede idaholst Nybegynder
17. september 2007 - 11:33 #22
Har netop prøvet følgende:

ipconfig /flushdns
ipconfig /registerdns

Derefter genstartede jeg klienten og forsøgte med nslookup igen, dog uden held - stadig ingen kontakt til server!

Skal jeg starte forfra med DNS på serveren?
Avatar billede Slettet bruger
17. september 2007 - 11:38 #23
Det er helt sikkert noget med serveren så.
Dine klienter får tildelt deres oplysninger om hvad ip din DNS server har, igennem den ip de får fra jeres DHCP server.  ( Er dette korrekt ? )
Avatar billede idaholst Nybegynder
17. september 2007 - 13:30 #24
Ja, dvs. der på klienterne er angivet brug af DHCP, en default gateway og primær samt sekundær DNS-serveradresse.
Avatar billede Slettet bruger
17. september 2007 - 13:47 #25
vi skal lige snakke samme sprog,
bruger du en windows server 2003 til DHCP server ?
Avatar billede idaholst Nybegynder
17. september 2007 - 14:51 #26
ja, præcis
Avatar billede Slettet bruger
17. september 2007 - 16:44 #27
og du har indstillet dine klienter til "Hent automatisk en ip addresse" og "hent automatisk en DNS-server addresse"

er det korrekt ?
Avatar billede marky_dk Nybegynder
17. september 2007 - 17:00 #28
Hvad er IP adsesserne på dine DNS servere som det står på dine klienter.
Avatar billede idaholst Nybegynder
17. september 2007 - 17:27 #29
Til Henrik: Der hentes automatisk en IP-adresse, men DNS-serveradressen er angivet, både en primær og en sekundær.

Til Marky: Den primære DNS-adresse peger på vores server 213.32.58.2. Den seundære peger på en navneserver hos Sektornet, 195.231.241.25.
Avatar billede Slettet bruger
17. september 2007 - 20:22 #30
jeg ville indstille din DHCP server til at forsyne dine klienter med DNS addresen.
Du kan bla. indstille det under scope options på din dhcp server.
Avatar billede Slettet bruger
17. september 2007 - 20:23 #31
fordelen ved at bruge dhcp til at registrer dns klienterne, er at de automatisk opdaterer Records i dns serveren.
Avatar billede Slettet bruger
17. september 2007 - 20:24 #32
Avatar billede idaholst Nybegynder
18. september 2007 - 09:54 #33
Det ser ud til, at der tildeles DNS-oplysninger via DHCP - den del er altså OK, men hvorfor pokker virker det så ikke???
Avatar billede Slettet bruger
18. september 2007 - 10:14 #34
prøv at pinge dit dns navn fra en klient,  og ping bagefter dns ip.
Se om svaret er ens...
Avatar billede idaholst Nybegynder
18. september 2007 - 10:17 #35
Jeg kan ikke pinge på navnet, men godt på IP-adressen.
Avatar billede Slettet bruger
18. september 2007 - 11:04 #36
så er det din dns server som du skal have kikket på.
Der er nogle records som ikke stemmer, og dem skal du have rettet til.
Det må være de records som representerer din dns server som er forkerte....
Avatar billede idaholst Nybegynder
18. september 2007 - 12:45 #37
Nu begynder jeg nok at virke lidt dum, men kan du ikke guide mig igennem eller henvise til hjælp et sted, jeg er endnu ikke så stiv inde for det her...:)

Er det en mulighed at starte forfra med en ny opsætning af DNS eller vil det ødelægge noget andet på serveren/domænet???
Avatar billede Slettet bruger
18. september 2007 - 13:46 #38
Det kommer vel an på hvor stort jeres "miljø" er ?  ( du skulle vel ikke være i svendborg på en skole ? )
Avatar billede idaholst Nybegynder
18. september 2007 - 14:04 #39
Vores net består af ca. 45 klienter og 300 brugere så det er ikke videre stort og jo, jeg er på en skole i Svendborg. Har du "googlet" ida holst???
Avatar billede Slettet bruger
18. september 2007 - 14:16 #40
JA...  :o)

Jeg kan henvise dig til nogle artikler om DNS, men jeg tror ikke at jeg kan forklarer dig det.
Det kommer an på precis hvordan i har sat jeres netværk op.

(Det er altid nemmere at "fixe" end at skulle forklare andre hvordan de skal gøre)

Og alternativt hvis i har interesse så vil jeg gerne tilbyde at komme og kikke på det for jer.
Jeg kan se at i er en lille skole, så der er naturligvis ikke de store budgetter til IT, men vil i gerne have mig til at kikke på det alligevel så kan vi sikkert finde ud af noget.

Men uanset om i vælger det ene eller andet, så vil jeg selvfølgelig fortsætte med at hjælpe her !

Hvor meget ved du om DNS ?  kender du til AD-integrated zones ?
Avatar billede idaholst Nybegynder
18. september 2007 - 14:27 #41
Næe ikke rigtigt, men prøv bare at forklare - i'm a fast learner!:)
Avatar billede Slettet bruger
18. september 2007 - 15:12 #42
Det var mest for at finde ud af hvor meget du vidste om DNS.  ;o)
Jeg er sikker på at det er dine resource records den er gal med.
Avatar billede Slettet bruger
18. september 2007 - 15:14 #43
Avatar billede idaholst Nybegynder
18. september 2007 - 15:33 #44
Tusind tak for din hjælp - jeg vil straks kaste mig over artiklen...
Jeg kan nævne at vi for et stykke tid siden fik tildelt et nyt IP-adressesegment til vores sektornetforbindelse - jeg har nu indset, at det garanteret er i den forbindelse at det er gået galt. Alt (næsten) fik i den anledning tildelt nye adresser, men jeg har sikkert ikke fået det hele med ift. DNS'en på serveren.

Sådan er det med os semiprofesionelle IT-amatører, vi lærer bedst af vores fejl - learning by trial-and-error! ;)
Avatar billede Slettet bruger
18. september 2007 - 18:28 #45
hey, sådan lærer vi alle.
Hvis du får tid og lyst, så kan den her bog være dig til stor nytte.
http://www.saxo.com/item/2736389
Avatar billede idaholst Nybegynder
19. september 2007 - 09:16 #46
Hej Henrik...
Jeg har lige siddet og gransket DNS'en - jeg kan se, at der er en del records der henviser til de gamle IP-adresser vi havde tidligere - kan jeg uden videre slette disse records???
Avatar billede Slettet bruger
19. september 2007 - 12:04 #47
JA det kan du godt.
Hvis din DNS server ikke selv får oprettet de nye records til dine klienter, så skal du oprette dem manuelt senere.

Jeg vil forslå at du læser denne artikel igennem,  http://support.microsoft.com/kb/816592

Da i udelukkende kører med win XP eller nyere, bør du aktiverer "dynamic update dns" hvis den ikke allerede er der.