Avatar billede lunddata Nybegynder
23. august 2007 - 14:13 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Ingen visning af links

Jeg er ved at opbygge et site hvor der er en lukket del og hvor kun visse brugere skal have adgang via login. Brugergruppen får adgang til en række regneark lavet i Excel. For at sikre unødig adgang ønsker jeg at links ikke må kunne ses, ejheller i adressefeltet når et regneark er åbnet. Det må da i disse tider være muligt. Jeg har kigget lidt i andre spørgsmål og svar, bl.a. i http://www.eksperten.dk/spm/460231, men er ikke blevet klog nok på svarene og desuden er der efterhånden løbet meget mere vand i bækken eller åen,--- så er der nogle gode ideer?
Avatar billede stinejh1980 Nybegynder
23. august 2007 - 14:22 #1
Nej jeg tror den eneste måde at skjule linket i adresse linien er at bygge siden op i frames, hvis du ikke vil ud i at lave en bruger defineret Access Check på hver side.
Avatar billede lunddata Nybegynder
23. august 2007 - 16:22 #2
Det er vel egentlig heller ikke så dårligt med frames (når jeg tænker mig om), hvor der så kan blive plads til menu og navigeringsmulighed
Avatar billede olebole Juniormester
23. august 2007 - 17:45 #3
<ole>

Der er ganske rigtig løbet meget vand i åen siden. Det er blevet langt vanskeligere at skjule siders oprindelse ... og tak for det! Samtidig er det blevet voldsomt upopulært, når nogen prøver at gøre det alligevel.

Uanset, hvad du gør, kan du ikke skjule dine dokumenters adresser for nogen. Man skal være super WWW-newbie, hvis man ikke kan se, hvor dine links fører hen. Hvis forsøg på den slags krumspring er nødvendige, er der noget helt galt med din sikkerhed  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede lunddata Nybegynder
23. august 2007 - 18:46 #4
Som jeg skrev i mit indledende spørgsmål laver jeg en speciel side hvor der kun er adgang for brugere via login. Fra denne specielle side vil jeg linke til nye sider med frames hvor respektive regneark er.
Jeg kan efter hvad jeg har testet ikke lige umiddelbart se adresse på selve regneark og det er jo helt perfekt i mit system.

Der er ingen med brugerrettighed, der har brug for at se links så der kan ikke være problemer med at blive upopulær. Mine brugere har kun brug for at aktivere regneark og generere opgaver til udskrift som er bygget ind i via vbamakroer i Excel.

Jeg vil blot have ekstra sikkerhed så de autoriserede brugere ikke umiddelbart kan se adressen. Jeg har heller ikke nogen af brugerne mistænkt for at ville gøre brug af adresserne, da brugerne er ansatte på skoler, hvor der er betalt for login.
Avatar billede stinejh1980 Nybegynder
24. august 2007 - 08:09 #5
Nej men hvis du højre klikker på hvilken som helst side og siger 'vis kilde' kan man se din kode, og derved også de direkte link til dine beskyttede sider.
Avatar billede lunddata Nybegynder
24. august 2007 - 14:20 #6
ok! Tak for hjælpen. Jeg prøver alligevel med frames
Avatar billede stinejh1980 Nybegynder
24. august 2007 - 14:33 #7
Jeg har hjlupet en her: http://www.eksperten.dk/spm/793041

Det kan være du kan bruge det - hvis du ikke har lavet frames før.
Avatar billede olebole Juniormester
25. august 2007 - 17:12 #8
Der er absolut ingen sikkerhed i at skjule en webadresse - den ken enhver noob finde.

"Der er ingen med brugerrettighed, der har brug for at se links så der kan ikke være problemer med at blive upopulær."
- det er noget vrøvl. Enhver der har en PC med en browser har brug for at vide, hvor de links, han klikker på, fører hen. Hvis du ikke tror, du bliver upopulær på at skjule link-adresser, skyldes det nok, du har mindre indsigt i sikkerhed end dine brugere.

Enhver seriøs IT-medarbejder på en skole vil naturligvis forlange, man ikke bruger din løsninger, hvis han finder ud af, du opfører dig lusket. Et forsøg på at skjule webadresser på et site lugter langt væk af lusk ... uanset, hvad dine motiver måtte være  ;o)
Avatar billede lunddata Nybegynder
25. august 2007 - 17:42 #9
Til olebole:
Hvad vil du bruge ovenstående til?
Du ved jo ikke hvordan mine sider er skruet sammen og til hvilket formål. Nu er jeg heldigvis ansat i skoleverdenen og ved hvordan tingene hænger sammen.
Hvorfor dine udgydelser om luskeri?
Jeg har opbygget et seriøst undervisningskoncept og enhver IT-medarbejder (de har forøvrigt rigeligt at se til) vil da ikke ofre tid på noget af det som du tror.
Jeg ved da godt at sikkerheden ikke er der og hvad så. Jeg har ikke haft intentioner om 100% sikkerhed. Der er heldigvis andre måder at sikre sider på end at skjule adresserne.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
25. august 2007 - 17:57 #10
Jeg mener at alle links der besøges, kan findes i oversigten over besøgte adresser (historikken).

Det betyder, at man kan gå ind på de "skjulte" adresser, hvis mindst 1 person har været forbi dem.

Hvis du virkeligt er seriøs ("seriøst undervisningskoncept"), med hensyn til sikkerheden og/ELLER at skjule adresserne, vil jeg klart anbefale et serverside scriptsprog.

Her kan du sørge for, at det kun er "de rette folk" der kan se de filer..
Eksempel:

I stedet for at linke til:

http://www.dinside.dk/mappenavn/dinfil.xls

linker du f.eks. til:

http://www.dinside.dk/vis.asp?fil=12

Filen "vis.asp" er så lavet i ASP, og kan undersøge om brugeren skal have lov til at se filen..
F.eks. ved at checke, om vedkommende er logget ind, eller om vedkommende kommer fra en af skolens IP adresser, osv..

Hvis du mener det seriøst, gør noget seriøst ud af det.. i stedet for det der "skjul adresse"-fusk, som enhver 14 årig (og deropefter) kan komme uden om..
Man kan f.eks. bare kigge i kildekoden, afvikle noget JavaScript, eller bruger browsere som f.eks. Opera.. så har man adgang til alle dine frames..
Avatar billede thesurfer Nybegynder
25. august 2007 - 18:04 #11
Prøv evt at smide følgende linie (det er kun 1 linie) i adresse feltet:

java script:f=document.frames;u="";for(i=0,n=f.length;i<n;i++)u+=f[i].window.location.href+"\n---\n";alert(u);void(0)

Koden viser samtligt adresser, der er i de eksisterende frames på siden.
Avatar billede olebole Juniormester
25. august 2007 - 22:51 #12
"Hvad vil du bruge ovenstående til?"
- prøve at hjælpe dig - hvis du altså magtede at tage imod

"Du ved jo ikke hvordan mine sider er skruet sammen og til hvilket formål. Nu er jeg heldigvis ansat i skoleverdenen og ved hvordan tingene hænger sammen."
- a'hvad ...?!??!! Hvad ved du om, hvilke ting, der hænger, hvordan sammen ... og hvad i alverden har det med din ansættelse ved skoleverdenen at gøre?

"Hvorfor dine udgydelser om luskeri?"
- hvorfor disse paranoide vinkler. Hvis du vidste det allerførste om web, ville du vide, hvad phishing er - og hvilket gigantisk problem, det er på WWW.
Phishing bygger netop på at sende en bruger til en helt anden adresse end den, brugeren tror, han bliver sendt til. Enhver WWW-bruger bør derfor være voldsomt på vagt, når nogen forsøger at skjule en webadresse. Det ved de fleste almindelige brugere af WWW, som bare har fulgt en anelse med i dagspressen, radio og TV, hvor det har været udsat for massiv dækning.
Alle evt. teorier om, at jeg skulle have beskyldt dig for at ville fuske, er enten udslag af forfølgelsesvanvid eller manglende læseevner (ansættelse indenfor skoleverdenen eller ej).

"Jeg har opbygget et seriøst undervisningskoncept"
- jeg tillader mig at tvivle. Det lyder absolut ikke, somom du har de fornødne, tekniske kompetencer - hvilket vel også afspejles i, at du har oprettet et spørgsmål på Eksperten.

"... og enhver IT-medarbejder (de har forøvrigt rigeligt at se til) vil da ikke ofre tid på noget af det som du tror"
- endnu et glimrende eksempel på, du er helt uden realistisk indsigt i, hvad der foregår omkring WWW.

"Jeg ved da godt at sikkerheden ikke er der og hvad så. Jeg har ikke haft intentioner om 100% sikkerhed"
- nu er det jo dig, der har brugt argumentet 'sikkerhed' som begrundelse for dit spørgsmål.

"Der er heldigvis andre måder at sikre sider på end at skjule adresserne."
- nej, der er _kun_ andre måder at sikre sine sider på ... og det har været min pointe gennem hele tråden.

Du kan absolut _intet_ foretage dig med frontend kode, der kan hæve sikkerheden. Alt kan så let, som ingenting omgås ... og, som thesurfer skriver, af de fleste 14-årige  ;o)
Avatar billede lunddata Nybegynder
26. august 2007 - 11:39 #13
Spørgsmålet er lukket. Svaret fra elvstine er forlængst accepteret. Og jeg har ikke brug for flere argumenter.