Avatar billede pred8r Nybegynder
23. august 2007 - 13:09 Der er 13 kommentarer og
3 løsninger

Frames+links

Hey, Jeg er ved at prøve at lave en hjemmeside med frames, i den højre side af siden har jeg en menu med links i, men hver gang jeg trykker på de der links åbner de kun i den side af mine frames istedet for hele siden, nogen der ved hvordan man fikser det ?
Avatar billede w13 Novice
23. august 2007 - 13:16 #1
jeg mener bare, du sætter bare en target="_top" på :)
måske husker jeg forkert, det er længe siden, jeg har brugt frames, men ellers kan du prøve at søge på "HTML target attribute", så burde du kunne finde en liste over standard-værdier.
Avatar billede pred8r Nybegynder
23. august 2007 - 13:22 #2
Ok, det virkede :) Ved du så også hvordan man gør sådan at de links jeg har i højre frame bliver åbnet i den venstre frame ?
Avatar billede pred8r Nybegynder
23. august 2007 - 13:25 #3
og forresten, kan du ikke lave dit svar som et svar istedet for kommentar ? Ellers kan jeg jo ikke give dig point :P
Avatar billede w13 Novice
23. august 2007 - 14:28 #4
Jo! :)

Hvis du giver dine frames nogle navne, dvs. sætter: name="noget"
så kan du også bruge: target="noget"
Avatar billede stinejh1980 Nybegynder
23. august 2007 - 14:44 #5
Du kan give dine frames ID og sætte target til navnet på en ønskede frame. Dette kan f.eks bruges hvia man har flere frames.
Avatar billede pred8r Nybegynder
23. august 2007 - 15:24 #6
Hvordan giver jeg mine dokumenter ID ?

de sider der skal sættes ind, skal erstatte den der hedder home.htm, skal jeg så ændre i den der kode eller i selve linket jeg har skrevet ?

<html>

<frameset cols="10%,90%">

  <frame noresize="noresize" src="menu.htm">
  <frame noresize="noresize" src="home.htm">

</frameset>

</html>
Avatar billede stinejh1980 Nybegynder
23. august 2007 - 15:30 #7
<html>
<frameset cols="10%,90%">
  <frame noresize="noresize" src="menu.htm" id="menu">
  <frame noresize="noresize" src="home.htm" id="indhold">
</frameset>
</html>

Og så skriver du bare:
<a href="test1.html" target="indhold">test1</a>
Avatar billede pred8r Nybegynder
23. august 2007 - 15:32 #8
tak :)
Avatar billede pred8r Nybegynder
23. august 2007 - 15:34 #9
Men når jeg bruger target på den der måde, så åbner den linket i et nyt vindue
Avatar billede w13 Novice
23. august 2007 - 15:41 #10
Prøv at bruge name i stedet for id, som jeg foreslog tidligere.
Avatar billede pred8r Nybegynder
23. august 2007 - 15:44 #11
Samme, åbner også i et nyt vindue :(
Avatar billede stinejh1980 Nybegynder
23. august 2007 - 15:44 #12
Prøv med:

frame kode:
<html>
<frameset cols="10%,90%">
  <frame noresize="noresize" src="menu.htm" id="menu" title="menu" name="menu"
  <frame noresize="noresize" src="home.htm" id="indhold" title="indhold" name="indhold"
</frameset>
</html>

Menu.htm kode:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
    <head>
        <title>Elvstr&ouml;m Sobstad</title>
        <meta http-equiv="Content-Type" Content="text/html; charset=iso-8859-1">
    </head>
    <body>
<a href="test1.htm" target="indhold">test1</a><br>
<a href="test2.htm" target="indhold">test2</a><br>
<a href="test3.htm" target="indhold">test3</a><br>
<a href="test4.htm" target="indhold">test4</a>
    </body>
</html>

home.htm kode:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
    <head>
        <title>Elvstr&ouml;m Sobstad</title>
        <meta http-equiv="Content-Type" Content="text/html; charset=iso-8859-1">
    </head>
    <body>
[her skal teskten på din side stå.]
    </body>
</html>

Derefter skal du oprette nogle dokumenter som skal åbne når du trykker på linkene i menu.

Hvis du bruger en eksakt kopi af min kode skal du oprette dokumenterne:
test1.htm
test2.htm
test3.htm
test4.htm

Men det ville nok være bedre at rette på linkene og lave dine egne sider. Så som
billeder.htm
dagbog.ht,

eller hvad din side nu skal omhandle.
Avatar billede w13 Novice
23. august 2007 - 15:47 #13
Ellers må du skrive mere af din kode her, pred8r, target skal kun åbne i nyt vindue med "_blank", medmindre du har sat den til at åbne i nyt vindue som standard et eller andet sted.
Avatar billede pred8r Nybegynder
23. august 2007 - 15:49 #14
Så virker det sq, takker :)
Avatar billede stinejh1980 Nybegynder
23. august 2007 - 15:54 #15
Husk lige at fjern:
<title>Elvstr&ouml;m Sobstad</title>

Sorry:-)!!
Avatar billede pred8r Nybegynder
23. august 2007 - 15:56 #16
yea, snuppede bare lige små dele af koden :P