Avatar billede vrouey Nybegynder
20. august 2007 - 21:45 Der er 11 kommentarer

videooptagelser til pc,

Hej.
Jeg skal til at overføre mine optagelser fra mit videokamera til computeren. Hvor meget vil et bånd (90 min) ca. komme til at fylde hvis formatet bliver avi ? Overfører gennem adobe premiere pro 1.5
Avatar billede nemlig Professor
20. august 2007 - 21:53 #1
Avi er en filtype-betegnelse, som dækker over mange forskellige codex.
Codex afgør hvor meget videoen komprimeres. Nogle codex er yderst effektive.
En af de mest populære codex er Divx.
Avatar billede nemlig Professor
20. august 2007 - 21:54 #2
Noget andet der afgør, hvor meget 90 min. fylder, er opløsningen på videoklippet og antal frames pr. sekund.
Kan du ikke bare prøve dig frem med fx. 5 minutter og så gange op.
Avatar billede nemlig Professor
20. august 2007 - 22:01 #3
Lad os sige, at du vælger et codex, der viser 25 frames pr. sekund i opløsningen 640 x 480 og som har en overførselshastighed (bitrate) på  2,1 Mbps (Det er overførselshastigheden, der afgør hvor meget det fylder).
Men med 2,1 Mbps ser regnestykket sådan her ud:

90 x 60 sek = 5.400 sekunde á 2,1 Mb = 11.340 Mbit. Herefter divideres med 8 for at lave det om til Mbyte, dvs. 1.417 Mbyte eller ca. 1,5 Gbyte.
Avatar billede nemlig Professor
20. august 2007 - 22:05 #4
Med Divx-codex er bitraten langt lavere og kan være omkring 300 - 600 Kbps, hvorfor 90 min. kan fylde langt mindre end 1,5 Gbyte.
Avatar billede norbert_ Nybegynder
20. august 2007 - 22:48 #5
Hvis det er ukomprimeret avi til redigering i premiere, vil 90 min. fylde ca. 18 gb. (216 mb i minuttet). Derefter komprimerer du det selvfølgelig som du vil, men lav din redigering i ukomprimeret avi (DV-Avi)
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
20. august 2007 - 23:46 #6
Det er vigtigt at overføre videoen til computeren i ukomprimeret AVI. Så undgår du at miste frames. Dette gælder ved overførsel via firewire (digitalt).

Alternativt ved analog overførsel: brug et tv-, eller mpeg kort til at overføre med, og få det gemt som Mpeg2 DVD format).
Avatar billede nemlig Professor
08. september 2007 - 09:11 #7
Er det ikke tid til at afslutte? :-)
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
16. september 2007 - 12:04 #8
vrouey?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
25. september 2007 - 08:45 #9
Lidt respons!
Avatar billede nemlig Professor
06. oktober 2007 - 09:21 #10
hallooooo!!!
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
11. november 2007 - 13:53 #11
Respons!!!