Avatar billede Slettet bruger
15. august 2007 - 13:38 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Exchange: Individuelle quotas på mailboxe

Jeg har en Exchange server på en windows 2000 SBS Server (hvordan finder jeg ud af hvilken version af Exchange jeg har?)

Jeg kan sætte en begrænsning på hvor meget hver enkelt bruger må have i deres mailboks, men kan jeg sætte en individuel begrænsning, således at 3-4 brugere får lov til at have mere mail end resten af brugerne?

Min Exchange giver mig desuden kun milighed for at sætte grænsen på max omkring de 2 GB per mailboks. Er det en begrænsing i min Exchange version, eller kan jeg sætte grænsen (quotaen) højere end de 2 GB per mailboks på en eller anden måde?
Avatar billede bufferzone Praktikant
15. august 2007 - 14:14 #1
Det er godtnok lidt siden jeg sidst har rodet med exchange, så jeg er ikke helt sikker:

Du kan sætte både en global quata der gælder for anne og en personlig quata der gælder for den enkelte, denne sættes på den enkelte bruger (exchange) profil og de personlige settings vil overrule de globale.

Grændsen på de 2 Gb kaqn stamme to steder fra. For det første er der en 2 Gb begrændsning på PST filer, så hvis disse brugere anvender dem, så er 2 Gb grændsen.

Så mener jeg også at det kan være et spørgsmål om exchange version. Hvis du ikke har en Enterprice version, kan der godt være den slags begrændsninger. F.eks. i Exchange 5.5. var det sådan at priv.edb filen højest kunne være 16 Gb. Hvis den skulle være større var man nødt til at gå op i en exchange 5.5. Enterprice server
Avatar billede Slettet bruger
15. august 2007 - 15:17 #2
Hvem er Anne? :)

Ja, jeg har netop en 16 GB begrænsning på min EDB fil... Hvilket var kilde til store problemer i går. Så nu skal jeg have sat noget begrænsing på mine brugere, så det ikke sker igen.

Har Googlet mig frem til at begrænsningen på de 2 GB stammer fra en begrænsning på hvor stort et tal man kan indtaste i den grafiske brugerflade, men ikke som såddan er en begrænsning i selve Exchange.
Avatar billede bufferzone Praktikant
15. august 2007 - 18:33 #3
jeg stavespasser ;-))

Husk også at der er en retension periode på slettet mail der standard står til 7 dage. Dette betød i exchange 5.5 at en mail blev stående i priv.edb mindst 7 dage efter den var blevet slettet. Derudover var det også lavet sådan at mailen først blev frigivet fra priv.edb efter første fulde backup. Exchange 5.5 havde så også det problem at den faktisk krævede offline defragmentering før filen blev mindre.

I hvilken grad exchange 2000 virker på samme måde ved jeg ikke endnu. Den skulle være mindre afhængig af offline defragmentering end exchange 5.5. I morgen får jeg lige en snak med mine exchange eksperter og vender tilbage.