Avatar billede the_edge Nybegynder
14. august 2007 - 12:51 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

select fra flere tabels

Hejsa

jeg er ikke den store haj til MySQL jeg får denne fejl når jeg prøver at hente ud fra min database

Column 'brugernavn' in where clause is ambiguous

sådan er min syntaks

select * from brugerinfo,aktivitet,kendskab,omraader where brugernavn = mcm
Avatar billede Slettet bruger
14. august 2007 - 13:00 #1
øh, du beder altså om at få alt fra tabellerne brugerinfo,aktivitet,kendskab,omraader?

har de tabeller noget med hinanden at gøre? for så er det nok bedre at joine dem, f.eks. via en left join.

Ellers lav beskriv direkte hvad det er du ønsker at gøre.
Avatar billede the_edge Nybegynder
14. august 2007 - 13:08 #2
jeg ønsker at trække alle oplysninger ud fra flere forskellige tabeler i samme udtræk.  alle tabeler har en colone der hedder brugernavn.
Avatar billede bpuschl Nybegynder
14. august 2007 - 13:17 #3
select *
from  ,brugerinfo
      ,aktivitet
      ,kendskab
      ,omraader
where brugerinfo.

brugerinfo.brugernavn = mcm

SELECT t1.name, t2.salary
FROM employee t1, info t2
  WHERE t1.name = t2.name;
Avatar billede bpuschl Nybegynder
14. august 2007 - 13:18 #4
ups kom til at trykke på knappen for tidligt :-)

select *
from  ,brugerinfo
      ,aktivitet
      ,kendskab
      ,omraader
where brugerinfo.brugernavn  = aktivitet.brugernavn
      and brugerinfo.brugernavn = kendskab.brugernavn
      and brugerinfo.brugernavn = omraader.brugernavn
      and brugerinfo.brugernavn = mcm
Avatar billede the_edge Nybegynder
14. august 2007 - 13:28 #5
hmm jeg får ikke noget data ud... der står følgene MySQL returnerede ingen data (fx ingen rækker). (Forepørgsel tog 0.0005 sek)

og der står noget dernede...
Avatar billede the_edge Nybegynder
14. august 2007 - 13:48 #6
det virker... hov sorry. havde glemt at udfylde det hele :D læg et svar...

hvad er det edentligt at brugerinfo.brugernavn = kendskab.brugernavn gør ?
Avatar billede bpuschl Nybegynder
14. august 2007 - 14:58 #7
brugerinfo.brugernavn = kendskab.brugernavn joiner de to tabeller sammen på brugernavn, d.v.s. at den kigger på en række i brugerinfo og på en række i kendskab og hvis de har ens data i brugernavn kolonnen, bliver den række vist o.s.v.
Avatar billede the_edge Nybegynder
14. august 2007 - 15:30 #8
ahh okay tak for hjælpen...