Avatar billede hammerfalls Nybegynder
05. august 2007 - 18:20 Der er 34 kommentarer og
1 løsning

hvordan jeg vælger styresystem

Hej

Jeg har et problem med at komme ind i vista.

Hver gang jeg starter computeren går den en i en gammel win-xå installation i stedet for vista.
Jeg var inde i opstartskontroller hvor jeg har fået deaktiveret at den spørger hvilket operativsystem jeg vil starte op på

hårber i kan hjælpe
Avatar billede Slettet bruger
05. august 2007 - 18:36 #1
Download og installer Vistabootpro http://www.vistabootpro.org/ så kan du konfigurere Vista`s opstartlæser
Avatar billede hammerfalls Nybegynder
05. august 2007 - 19:03 #2
jeg tror ikke jeg fik formuleret mig så godt..

Computeren kan slet ikke komme ind i windows.. jeg skriver fra en anden com. nu.

Normalt kan jeg vælge mellem 2 "operativsystemer" vista og "installation af xp"
men nu går den bare direkte ind i installationen af xp selvom der jo ikke sidder en xp cd i.

Altså jeg vil gerne kunne vælge vista i opstarten
Avatar billede Slettet bruger
05. august 2007 - 19:29 #3
Ok! hvis jeg forstår dig korrekt har du altså en Vista installation - boot op på din Vista skive - vælg reparer - vælg reparer starthalløj
Avatar billede hammerfalls Nybegynder
05. august 2007 - 19:31 #4
Det er nemlig problemet, at jeg ikke kan boote fra min vista cd...

Jeg har kigget rundt i biosen men jeg har ikke fundet nogen steder man kan vælge operativsystem
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. august 2007 - 19:52 #5
du skal kigge efter et pkt. der hedder boot priority el. lign.
Avatar billede Slettet bruger
05. august 2007 - 19:59 #6
Eller blot boot - er det en statinær eller bærbar ? - får du ikke en mulighed for at vælge boot straks efter start f.eks. F8 - F11 - F12
Avatar billede hammerfalls Nybegynder
05. august 2007 - 20:33 #7
Det er en dell stationær...

Jeg prøver lige det med at boote
Avatar billede hammerfalls Nybegynder
05. august 2007 - 20:47 #8
det virker ikke at bruge startup repair værktøjet på cden...jeg kan vælge mellem følgende andre muligheder...
System Restore
Windows complete PC restore
Windows memory diagnostic tool
command prompt

ved ikke om der er noget der kan bruges

hvis jeg bare kan komme ind i windows igen, så burde det ik være noget problem
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. august 2007 - 21:41 #9
Prøv at skriv bootcfg /rebuild i command prompt.
Avatar billede hammerfalls Nybegynder
05. august 2007 - 22:02 #10
det virker ikke..

den står på x:\ drevet under mappen x;\>sources når jeg kommer ind i command promt  jeg har prøvet at skrive det i x;\ men det virker heller ikke

jeg har også prøvet det på c:\ uden held
Avatar billede Slettet bruger
05. august 2007 - 22:05 #11
Det lyder helt forkert, har du haft et fungerende XP + Vista system tidligere? hvis ja ere jeg bange for at du må forsøge at få XP op at køre og så geninstallere Vista - hvis XP lå på den 1. partition inden du installerede Vista kan du starte XP således - gå ind på http://www.helgec.dk/ntldr.html Afsnit 1 download og brænd den ISO fil der linkes til - sæt din computer til at boote fra cd-drev og boot op på den cd du lige har brændt
Avatar billede hammerfalls Nybegynder
05. august 2007 - 22:12 #12
ja jeg havde xp på den samme partition før jeg installerede vista..

xp er blevet slettet, men den blev ved med at vise xp-installation som operativsystem ved siden af vista når jeg startede computeren op..
Derfor var jeg inde opstartskontrol for at få fjernet "xp-installationen" men der må der være gået noget galt..

så jeg kan altså ikke starte xp op
Avatar billede Slettet bruger
05. august 2007 - 22:17 #13
Betyder det at du har en ren Vista installation ? der ikke virker ? har den virket ?

"Derfor var jeg inde opstartskontrol for at få fjernet "xp-installationen" " Hvad gjorde du helt præcis ??
Avatar billede hammerfalls Nybegynder
05. august 2007 - 22:55 #14
Ja vista fungerer fint...den har dog ikke formateret partitionen, som xp plejede og gøre det... så der er stadig nogen "rester" fra xp tilbage..

Hvad gjorde du helt præcis ??

Jeg satte vista som standardoperativsystem og fjernede krydset i "vis liste over operativsystemer i 30 sekunder" da jeg så regnede med at den ville gå direkte ind i vista uden jeg skulle vælge selv..
Avatar billede Slettet bruger
05. august 2007 - 23:20 #15
Så ville jeg stadig prøve den løsning jeg foreslår 05/08-2007 22:05:45
Avatar billede hammerfalls Nybegynder
06. august 2007 - 08:15 #16
det er jo netop det jeg ikke kan... når man installerer vista lægger vista det gamle windows i en mappe der hedder old.windows. som man så selv kan gå ind og slette, hvilket jeg gjorde
Avatar billede hammerfalls Nybegynder
06. august 2007 - 08:17 #17
@john_stigers.. er ud sikker op det er "bootcfg /rebuild"??
Avatar billede Slettet bruger
06. august 2007 - 08:34 #18
"06/08-2007 08:15:34" Jeg ved det, men hvis Vista har oprettet en bootmenu med 2 styresystemer så vil jeg tro at der er 2 styresystemer, at du sletter omtalte mappe har intet med startproceduren at gøre
Vedr.06/08-2007 08:17:38 jeg tror js har tænkt på XP mig bekendt har den kommando han anbefaler intet med Vista at gøre
Hvis du har filer liggende på din syge computer som du vil redde ud inden du muligvis skal geninstallere så sig til, det bør være let at rede disse filer ud
Avatar billede johnstigers Seniormester
06. august 2007 - 15:09 #19
bootcfg /rebuild - jo? Det er det jeg skrev ;)
Avatar billede Slettet bruger
06. august 2007 - 15:50 #20
Det var så et parameter jeg ikke har på min Vista
Avatar billede hammerfalls Nybegynder
06. august 2007 - 17:02 #21
@helgec

jeg har lige prøvet og bruge system restore funktionen, men den starter stadigvæk op på win xp installationen...:(

Hvordan siger jeg kan redde filerne fra vista før jeg geninstallerer?
Avatar billede hammerfalls Nybegynder
06. august 2007 - 17:03 #22
@johnstigers

det virker ikke med bootcfg /rebuild
Avatar billede Slettet bruger
06. august 2007 - 17:59 #23
Har du netværk i huset altså forbindelse mellem den computer du skriver fra og så den syge(kabel + router) kan du downloade og brænde
Avatar billede hammerfalls Nybegynder
06. august 2007 - 19:03 #24
ja jeg har trådløst netværk, men det virker jo nok ikke, så jeg kan os lave kabelnet..

Men hvordan skulle jeg hente det når det ik ligger i delte mapper?
Avatar billede Slettet bruger
06. august 2007 - 20:07 #25
No problem med en livecd - download og brænd INSERT http://www.helgec.dk/insert.iso skal brændes som et bootimages - boot op på cdèn og meld tilbage - du er velkommen til at kontakte mig på  26926825 - jeg går tur med vovsen nu men er tilbage kl. 21:00
Avatar billede hammerfalls Nybegynder
07. august 2007 - 16:25 #26
@helgec

hvilket program kan jeg brænde en bootimage?
Avatar billede Slettet bruger
07. august 2007 - 16:36 #27
Hvis du kører XP F.eks.cdburnerXP http://www.cdburnerxp.se/download.php?latest
Klik på filer -> write disk fra ISO file -> browse frem til ISO fil -> write cd
Avatar billede hammerfalls Nybegynder
07. august 2007 - 17:29 #28
ok, nu er det lykkedes at boote op på INSERT cd´en...

hvad gør jeg så?
Avatar billede Slettet bruger
07. august 2007 - 17:42 #29
Er du sikker på at du ikke vil ofre en telefonopringning? hvis du har fastnet kan jeg ringe tilbage
Hvis du ikke vil bruge telefon må du påregne minimum 1 time, meld evt tilbage på min egen mail, der er nogen ventetid inden eksperten ekspederer svar
Avatar billede Slettet bruger
07. august 2007 - 17:44 #30
Hvis du ikke vil ofre telefon skal jeg vide om du kører med IDE eller SATA disk på din computer
Avatar billede hammerfalls Nybegynder
07. august 2007 - 18:04 #31
prøvede lige at ringe, men det er sata disk
Avatar billede hammerfalls Nybegynder
07. august 2007 - 21:54 #32
mange tak for hjælpen
Avatar billede hammerfalls Nybegynder
07. august 2007 - 21:58 #33
¨kan vist ik finde ud af at give point
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. august 2007 - 22:06 #34
Bed den der hjalp om at lægge et svar :)
Avatar billede Slettet bruger
07. august 2007 - 22:11 #35
Dit problem blev løst således
Installerede WINSCP på din raske computer - du downloadede og brændte INSERT - bootede op på insert og satte din syge computer til at agere SSH-server - via WINSCP på din gode computer overførte du dine data fra den syge computer
Jeg lægger dette som et svar som du kan acceptere elle afvise