Avatar billede jizzle Nybegynder
30. juli 2007 - 15:27 Der er 4 kommentarer

Dynamisk "Select" i views

Jeg har en oversigt, som jeg ønsker at brugerne skal kunne afgrænse selv, ved f.eks. at indtaste et dato-interval, uden at skulle "bøvle" igennem den gængse søgefunktion. Jeg forestiller mig en @prompt fra en menuknap, hvor brugeren indtaster de ønskede grænseværdier, hvorefter oversigten (viewet) opdateres til kun at vise poster inden for det angivne interval.

@ programmering er at foretrække, men et script kan evt. bruges.
Avatar billede jogii Nybegynder
30. juli 2007 - 15:53 #1
>  "bøvle" igennem den gængse søgefunktion.

Mener du dermed fri-tekst-søgningen med "Mere" foldet ud?
Er det primært i brugerens postkasse eller i alle databaser du ønsker dette?
Avatar billede jizzle Nybegynder
30. juli 2007 - 15:55 #2
Ja, det er den jeg gerne vil undgå. Den går fint til lidt mere øvede brugere, men almindelig "dødelige" mailbrugere kan ikke finde ud af at afgrænse søgning på feltnavne osv.

Det er i en database der ikke har noget med post at gøre, men hvor records oprettes pr. dato, og siden vises i et view pr. ugenummer. Jeg vil gerne kunne åbne mulighed for at brugerne på en nem måde kan afgrænse hvad der vises i deres view f.eks. med en fradato og en tildato.
Avatar billede jogii Nybegynder
30. juli 2007 - 22:18 #3
Hver gang jeg er stødt på nogens "behov" for at kunne afgrænse søgninger på denne måde med datoer, så er det fordi folk ikke kender meget til Notes men kun til "relationelle" databaser som Access eller SQL. Disse databasers brugerinterface er normalt flad, jeg mener virkelig flaaaaaad. for at få brugbare statistikker "tror" kravstillerne så, at man også i Notes vil skulle afgrænse alt muligt på datoer. Notes oversigter med kategorier og totaler gør oftest (afhængig af programmøren) behovet for datoafgrænsninger overfødig.

Jeg vil dog ikke afvise at der i visse situationer stadig er behov for adhoc-afgrænsninger, men hvis det er så generelt et behov, så vil passende designede statistik-oversigter være langt mere forretningstjenestelig end ad-hoc-afgrænsninger.

Hvis du har lyst til at eksperientere, så kan @SetViewInfo bruges til noget lignende, men ikke for at vise flere datoer samtidig.

Hvis du alligevel har brug for ad-hoc-dataafgrænsning, så bliver du nødt til at ty til LotusScript. Her kan man lave en view.FTSearch med et søgekriterie, som du beregner ud fra data du spørger brugeren om, f.eks. via en dialogbox.

numDocs& = notesView.FTSearch( query$, maxDocs% )
Avatar billede jizzle Nybegynder
31. juli 2007 - 11:14 #4
Jeg kan godt se din pointe, men jeg vil nu fastholde det fornuftige i, at et view af en bruger kan begrænses til f.eks. kun at vise poster inddateret i en periode fra en brugerdefineret dato til en brugerdefineret dato. Jeg havde ikke forestillet mig det kunne være så vanskeligt som det åbenbart er.

Mit næste problem er at jeg ikke er sk... god til at programmere i LS, men jeg må prøve mig frem ud fra det du skriver.