Avatar billede incre Nybegynder
21. juli 2007 - 15:05 Der er 7 kommentarer

z5400 højtalere og 5.1 lydkort

Hej

Jeg har et logitech z-5400 ( http://img.clubic.com/photo/00149385.jpg ) som sidder til min computer der har et AUDIOTRAK MAYA 5.1 MKII ( http://www.xs-sound.dk/data/products/maya51mkii/51mk2-1 _high.jpg ).

Hvis jeg hører musik eller ser fjernsyn så lyder det ganske fornuftigt, og der kommer lyd ud af alle højtalere, men jeg tror ikke det er 100% surround.

Man kan lave en test som hører med til selve surround anlæget, og der kan den sagtens spille i en højtaler af gangen, men hvis jeg laver en test på computeren hvor den skal spille i en højtaler af gangen, så kan den kun finde ud af at spille i front left og front right.

Jeg har installeret driverne som fulgte med til lydkortet.

Er der nogen der har nogen ideer?
Avatar billede cyaegha Nybegynder
22. juli 2007 - 12:08 #1
Hvordan har du forbundet dine højttalere til pc'en? Din beskrivelse lyder til at du kun har forbundet dem til at modtage stereo.

TV er kun i stereo, så det bliver noget opskaleret surround. Musik ligeså, medmindre du har rippet til surround, og bruger speciel afspiller. (eller DVD-audio og SACD)
Avatar billede cyaegha Nybegynder
22. juli 2007 - 12:11 #2
Og så skal du selvfølgelig indstille dit styresystem, samt drivere til at køre med 5.1-setup.
Avatar billede incre Nybegynder
22. juli 2007 - 15:01 #3
Jeg har brugt de medfølgende ledninger til at forbinde mit anlæg til min computer.

Altså 1 frontledning, 1 rear ledning, 1 subwoofer/center ledning til de tilsvarende stik i lydkortet.

Jeg har også prøvet med et optisk kabel, da der er in/output i begge enheder, men det er som om den slet ikke opfatter man connecter dem i denne.

Jeg har sat driverne op til at kører 5.1, og har installeret de med følgende drivere til kortet.
Avatar billede cyaegha Nybegynder
22. juli 2007 - 15:32 #4
hmmm, jeg kan ikke rigtig finde et bagsidebillede af styreboksen.
http://shg.dk/produkter/infobox.asp?mode=images&varenr=710337&imageid=10082&lokation=

Hvis opbygningen er som z5500, så er der en knap til at skifte mellem stereo og 5.1 for de analoge indgange.
Hvis du bruger Windows, så skal du også ind i højttalerindstillinger og ændre til 5.1, eller ihvertfald sikre dig at dine driverindstillinger også bliver afspejlet i win-indstillingerne.
Måske surroundindstillingen på z5400 er i bund?

Digital udgang skal også ændres i win, driver og selvfølgelig på styreboksen. Men vent med det til du får det analoge til at spille.
Avatar billede cyaegha Nybegynder
29. juli 2007 - 09:43 #5
Fik du noget ud af svaret?

Og hvad med at give lidt feedback?

Pointen meed eksperten er at hjælpe hinanden, også de som fremover står med dit problem. Hjælp dine medmennesker og få god samvittighed.
Avatar billede incre Nybegynder
29. juli 2007 - 12:25 #6
Hej, jeg har lige været væk, så har desværre ikke kunne svare dig.

Det er ligesom z5500, men den står til 6 channels på bagsiden.
Jeg har været inde i windows lydkort drivere og se at de skifter, hvis jeg skifter til 5.1 inde i selve lydkort driverne, og det gør de også.

Så det har desværre ikke hjulpet.
Avatar billede cyaegha Nybegynder
29. juli 2007 - 14:43 #7
Hvis lydkortet opfører sig lidt som mit soundblaster så kan du ikke have tændt for digital udgang og samtidig benytte de analoge udgange.

Indstillingen for højttalernes settings skal være  6ch direct.

Ellers så kan jeg ikke rigtig komme på noget.