Avatar billede soloven Nybegynder
18. juli 2007 - 14:32 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Opret genvej på skrivebord vha. VBA

Kan nogen hjælpe mig med at fremstille en genvej til min database på skrivebordet vha. VBA.
Genvejen skal laves ved tryk på en knap i databasen.
Avatar billede terry Ekspert
18. juli 2007 - 14:52 #1
May I ask why you need to create a shortcut from the database? Once the shortcut is created then you wont need to create it again an dif you do then you will get a copy ....
Avatar billede terry Ekspert
18. juli 2007 - 15:08 #3
Avatar billede terry Ekspert
18. juli 2007 - 15:15 #4
This should work with a few mods.
You will need a reference to Windows Scripting Host Object Model (wshom.ocx).

Public Sub CreateShortcut()

    'Reference wshom.ocx before using this code.
    Dim oShell As New IWshRuntimeLibrary.IWshShell_Class
    Dim oShort As IWshRuntimeLibrary.IWshShortcut_Class
    Dim strDesktopPath As String

    'Get the path to the desktop
    strDesktopPath = oShell.SpecialFolders("Desktop")
    'Create a new shortcut
    Set oShort = oShell.CreateShortcut(strDesktopPath & "\new shortcut.lnk")
    oShort.Description = "Developer Republic rules!"
    oShort.IconLocation = "notepad.exe, 0"
    oShort.TargetPath = "notepad.exe"
    oShort.WorkingDirectory = "c:\temp"
    oShort.Arguments = "C:\WINNT\directx.log"
    oShort.Save

End Sub
Avatar billede soloven Nybegynder
18. juli 2007 - 16:01 #5
Det har du ret i - problemet er at programmet også skal kunne bruges af flere personer, der ikke har stor interresse for PCer(de skal bare virke), men programmet skal gerne lave det der er besværligt(for dem).
Avatar billede terry Ekspert
18. juli 2007 - 19:34 #6
Well you should be able to create a shortcut using the code 18/07-2007 15:15:34

But maybe you should concider making a set-up kit which will also make an entry in the Start manu
Avatar billede soloven Nybegynder
19. juli 2007 - 10:37 #7
Prima super-duper  -  jeg brugte den korte version.

Et tillægs spørgsmål:
Hvordan får jeg lagt mit eget icon motiv ind i stedet for Notepad’s og hvor/hvordan skal den ligge i min database for at kunne følge med programmet og bruges (eks.: oShort.IconLocation = " C:\WINDOWS\system32\osk.exe, 0") – kan de kun ligge i en .dll eller som .lco??
Avatar billede terry Ekspert
19. juli 2007 - 10:50 #8
You should be able to use

oShort.IconLocation = "C:\My.ico"
Avatar billede terry Ekspert
19. juli 2007 - 21:10 #9
You need to accpy my answer to close the question :o)
Avatar billede soloven Nybegynder
20. juli 2007 - 14:34 #10
Det er rigtigt at man kan have en extern fil ifh til basen som My.ico - men det jeg mente var at indlejre den basen.
Avatar billede terry Ekspert
20. juli 2007 - 20:11 #11
"men det jeg mente var at indlejre den basen."??

as a record in a table?
Avatar billede soloven Nybegynder
20. juli 2007 - 20:49 #12
indlejre den I DATA basen. (Undskyld min skrivefejl)
Det jeg ønsker at undgå er at have mere end frontend og backend der er at se - ønsket er at lægge det icon, til genvejen, inde i databasen - så genvejens billed(icon) hentes inde fra databasen.
Det du foreslår er en ekstra fil i biblioteket hvor databasen ligger??
Avatar billede terry Ekspert
21. juli 2007 - 09:28 #13
Its normal to put icons etc in the same folder as the database and it isnt an easy task actually wriring it to the database and getting it out again.

If you want to make a proffesional job of installing your database I wouold look at making an installation (set-up) kit. All the files are packed into one file (setup.exe) and then when runb they get placed where you want them. And as mentioned previously they also make an entry in the Start menu.
Avatar billede soloven Nybegynder
22. juli 2007 - 14:08 #14
tak for tilbudet - men jeg tror at jeg stopper for nu - det lyder rimeligt omfattende - håber at kunne vende tilbage!
Avatar billede soloven Nybegynder
22. juli 2007 - 14:10 #15
hvad trykkede jeg på prøv lig eat svare igen - så du kan få dine point - sory :.)
Avatar billede terry Ekspert
22. juli 2007 - 15:19 #16
thanks
Avatar billede soloven Nybegynder
22. juli 2007 - 16:08 #17
Jeg er vist nødt til at oprette et andet ? for at du kan få dine point! - er det rigtigt?
Avatar billede terry Ekspert
22. juli 2007 - 17:21 #18
If you look at the entry 18/07-2007 14:56:09 you should see that I have received them :o)
Avatar billede soloven Nybegynder
22. juli 2007 - 18:36 #19
i am sory to bother you :o)