Avatar billede netassist Juniormester
10. juli 2007 - 14:42 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

kan nogle hjælpe mig men et lille database problem

hej jeg sider og leger men en lille demo hjemmesiden som jeg godt kunne tænke mig at få alt data i en database men er ikke sikker på hvordan men lige laver det som jeg har det i hovdet

felter
båd_navn
båd_pris
båd_tybe -> her er der 4 tyber ( skal hente de 4 grupper selv
båd_text
båd_images -> her skal der være alt fra 3 til 20 billeder

kan nolge hjælpe mig men at løse det til database fil eller flere
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
10. juli 2007 - 14:51 #1
De 4 første skal i en tabel, den sidste skal i en anden.

båd_tabel:

ID navn pris type tekst
1 ABC 2995 DEF en tekst

ID båd_billede sti
1 mitbillede1.jpg (hører så til båden med ID 1)
Avatar billede netassist Juniormester
10. juli 2007 - 15:09 #2
kan den så selv finde tyben ??
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
10. juli 2007 - 15:14 #3
Den del skal du måske lige forklare i detaljer.

Hvis du skal have en liste med typer skal du have en tabel mere:

båd_tabel:

ID navn pris type tekst
1 ABC 2995 1 en tekst

Type_tabel:

ID båd_type
1 en_bådtype
Avatar billede netassist Juniormester
10. juli 2007 - 15:17 #4
kan du prøve at hjælpe mig men at lave den .. til at lægge ind i sql ??
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
10. juli 2007 - 15:48 #5
CREATE TABLE `baadtype` (
  `ID` int(3) NOT NULL auto_increment,
  `Type` varchar(32) NOT NULL default '',
  PRIMARY KEY  (`ID`)
) TYPE=MyISAM AUTO_INCREMENT=3 ;

--
-- Data dump for tabellen `baadtype`
--

INSERT INTO `baadtype` VALUES (1, 'Speedbåd');
INSERT INTO `baadtype` VALUES (2, 'Sejlbåd');

CREATE TABLE `Baad_billeder` (
  `ID` int(5) NOT NULL default '0',
  `Billede` varchar(255) NOT NULL default '',
  `Sti` varchar(255) NOT NULL default ''
) TYPE=MyISAM;

--
-- Data dump for tabellen `Baad_billeder`
--

INSERT INTO `Baad_billeder` VALUES (1, 'mitbillede1.jpg', '../billeder/');
INSERT INTO `Baad_billeder` VALUES (1, 'mitbillede2.jpg', '../billeder/');

CREATE TABLE `baad_tabel` (
  `ID` int(5) NOT NULL auto_increment,
  `Navn` varchar(60) NOT NULL default '',
  `Pris` int(8) NOT NULL default '0',
  `Type` varchar(30) NOT NULL default '',
  `Beskrivelse` text NOT NULL,
  PRIMARY KEY  (`ID`)
) TYPE=MyISAM AUTO_INCREMENT=3 ;

--
-- Data dump for tabellen `baad_tabel`
--

INSERT INTO `baad_tabel` VALUES (1, 'Marbella', 297000, '3', 'En beskrivelse');
INSERT INTO `baad_tabel` VALUES (2, 'Kirsten', 1058000, '1', 'En anden beskrivelse');
Avatar billede netassist Juniormester
12. juli 2007 - 05:11 #6
det se rigtig godt ud .. liner det jeg skal bruge smid et svar så få du de 200 en gang i nat ..
Avatar billede showsource Seniormester
12. juli 2007 - 06:52 #7
Jeg ville nok lade "sti" i Baad_billeder referer til id i baad_tabel, så flere billeder af samme båd kan vises sammen med beskrivelse m.m.
Og derfor lade id i Baad_billeder være auto_inrement og primary.
Men evt. også lave endnu et felt, som referer til bådtypen, så alle billeder af f.eks. sejlbåde kan vises, eller et billede af hver båd under sejlbåde, med link til mere info
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
12. juli 2007 - 12:14 #8
showsource: Du har en del mere forstand på PHP end jeg har. er det strengt nødvendigt med en autoincrement?
Avatar billede showsource Seniormester
12. juli 2007 - 14:24 #9
Det er så et DB spm.
Men umiddelbart vil jeg aldrig selv ha' en tabel, hvor hvert row IKKE kan defineres for sig.
Men man kunne jo lade billedenavn være UNIQUE og samtidig på den måde sikre at der ikke fandtes to billeder i imagedir som hedder det samme. Altså, ved f.eks. et uploadscript, så prøv en INSERT og fejler den, så omdøb billede .....
Avatar billede netassist Juniormester
13. juli 2007 - 01:38 #10
det lyder som en rigtig god ide show.. ikke så god men databaser men man skal jo lære det .. *S*
men jeg mangler stadigvæk et svar så du kan få dine point
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
13. juli 2007 - 01:50 #11
Det kommer her.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
14. juli 2007 - 20:22 #12
Tak for point :-)