Avatar billede 4u2x Nybegynder
07. juli 2007 - 16:05 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

udskrift af køb og salg fra portefølje

Jeg har lavet tabellen "portefolje". Her i har jeg registreret både køb og salg i samme tabel.

Jeg har her en udskrift af min tabel samt 2 rækker der skal give en ide om hvordan data er indtastet.

id    navn    antal    kurs    omk    dd    mm    yyyy    handeltype

18      1      40      279.5      0      28      3      2007      1  (1 = køb)
36     1     75     358     0     7     6     2007     2  (2 = salg)

For hver række (hvor handeltype er 2, dvs. salgsordre), skal der være en række (hvor handeltype er 1, dvs. købsordre) - dvs salgsordre skal udlignes af købsordre, hvor kolonne "antal" er tilsvarende. Hvis salgsordre har "antal" = 50, og der ikke nødvendigvis er det samme "antal" i en enkelt købsordre-række, skal der altså hentes 2 eller flere rækker, så antal i salg og køb rækkerne er lig med hinanden.
En datarække må naturligvis ikke bruges mere end 1 gang.

Dette skal udformes, så det kan udskrives med mysql_query funktionen.
Nogen som har en ide til hvordan dette kan gøres?

Skriv endelig hvis I ikke er helt med på hvad det er jeg mener.
Avatar billede liit42 Nybegynder
24. august 2007 - 18:07 #1
Jeg tror måske jeg har forstået - du vil gerne have at vide hvor mange "antal" du har for hver 'navn' ? (og kurs osv er ligegyldigt ?)

Hvis det er sagen, ville det hele give mere mening, hvis du blot lavede antal negativt når du solgte (fx -75) i stedet - meeen, det kan godt lade sig gøre alligevel, bare lige mere kryptisk

SELECT navn,sum(((handeltype-1)*(-2)+1)*antal) FROM portefolje GROUP BY navn;
Avatar billede liit42 Nybegynder
24. august 2007 - 18:07 #2
Hov, jeg er ny her - det var ment som et svar :-)
Avatar billede 4u2x Nybegynder
11. september 2007 - 16:51 #3
har droppet projektet. lukker