Avatar billede dannyk2 Nybegynder
06. juli 2007 - 01:42 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

CMOS Clearing ?

Jeg har et spørgsmål, mit skærmkort har jeg ik kunne få til at virke i et stykke tid har prøvet stort set alt hvad jeg har fået af vide, men det virker dog på min anden computer. På denne computer er skærmen dog bare sort selvom computeren køre jeg har også prøvet flere forskellige men har for nylig fået af vide at jeg skal Clear CMOS - så jeg vil gerne vide hvor sidder Jumperen på et k7s41gx Ashroc motherboard og eller er der andre måder at gøre det på? eller eventuelt nogen andre forslag alt hjælp ville jeg være glad for. på forhånd tak.
Avatar billede kfz Nybegynder
06. juli 2007 - 01:53 #1
du skal finde et knapcellebatteri på bundkortet - ca. på størrelse med en 2-krone.

tag det ud i et minut for at være på den sikre side, og så er CMOS cleared.
Avatar billede dannyk2 Nybegynder
06. juli 2007 - 01:57 #2
okay takker ydmygt. skriv et svar og tag imod point :)
Avatar billede dannyk2 Nybegynder
06. juli 2007 - 02:13 #3
nu prøvede jeg at cleare CMOS, men stadig intet skærm billede ? nogen der har ideer? min computer lyder normal i opstarten det eneste er bare at min skærm er connected til computeren men den står somom den er på standby både med foskellige skærmkort men også med onboard .. har selvfølgelig prøvet at have tingene sepereret
Avatar billede kfz Nybegynder
06. juli 2007 - 02:13 #4
ok, bare som en ekstra kommentar, i manualen til dit bundkort er der et layout over bundkortet, der kan du se hvor jumperen sidder, og hvilken position den skal stå i for at cleare CMOS.

Går ud fra at du også fik dit "sort skærm" problem løst??
Avatar billede dannyk2 Nybegynder
06. juli 2007 - 03:15 #5
nej den viser dog stadig sort skærm ved ikke hvorfor, jeg må vel prøve lykken hos en eller anden der kan reparere den.. ?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
06. juli 2007 - 07:39 #6
På de fleste bundkort er den korrekte måde:

Tag spænding fra
demonter batteri
kortslut jumper
flyt jumper tilbage
monter batteri

Jumperen er den kfz henviser til. Måske virker det i nogle tilfælde uden at kortslutte jumperen, men det bør altid gøres når det står i manualen.
Avatar billede kfz Nybegynder
06. juli 2007 - 11:15 #7
jeg har aldrig i mit liv, været nødsaget til også at skifte jumperens position, batteriet ud et kort stykke tid, har altid klaret den for mig.

hvis du har råd, så få fat i et nyt bundkort og tjek om det er der problemet er.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
06. juli 2007 - 11:31 #8
Ok kfz. Man bør dog aldrig afvige fra producentens beskrivelse. Jeg har aldrig prøvet ikke at gøre det, men følger altid anvisningen.
Jeg har dog oplevet brugere på E som ikke fik resat, før de kortsluttede jumperen.
Avatar billede kfz Nybegynder
06. juli 2007 - 16:07 #9
ja du har ret, hvis man ikke er helt tryg ved det, så skal man altid følge manualen, er muligt det ikke altid clearer CMOS bare at tage batteriet ud, men så kan man der begynde at lede efter jumperen :-)

dannyk2 - fik først nu set din kommenter 06/07 02:13 - lyder som om du har prøvet skærmen på flere forskellige grafikkort og computere, uden den "starter op"??

prøv desuden en anden skærm på den computer der er problemer med, kunne meget vel være skærmen den er gal med.