Avatar billede cledes Nybegynder
03. juli 2007 - 09:13 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Ram - PC133

Jeg står med det problem at jeg skal have flere ram til en ældre maskine, som jeg IKKE ønsker at formatere pga. forskellige omstændigheder.

Jeg har nu købt nogle SD-Ram, 512MB PC133 og sat disse i maskinen med nogle tilsvarende ram, som er på 256MB, også SD ram. Når jeg starter op for maskinen finder den kun de 512 MB ram og ikke de 768 som forventet.

Nogle som har forslag til hvordan dette kan løses?

Mvh

Claus Jensen
Avatar billede peet-49 Novice
03. juli 2007 - 09:15 #1
Prøv at bytte rundt på blokkenes rækkefølge, på nogle ældre boards, skal den mindste sidde først, det kan øgså have noget, at gøre med enkelt/dobbeltsidet.
Avatar billede cledes Nybegynder
03. juli 2007 - 09:22 #2
Jeg har prøvet at bytte om på deres rækkefølge uden held :(

Kan det have noget at gøre med hvor mange rows der er på hver enkelt?

på 512'eren er der 2 rows og 4 banks
på 256'eren er der 1 rows og 4 banks

vh

Claus Jensen
Avatar billede peet-49 Novice
03. juli 2007 - 09:28 #3
Muligvis - sdram på gamle boards er en sag for sig.
Avatar billede cledes Nybegynder
03. juli 2007 - 09:32 #4
Og der er ikke så meget andet man kan gøre?
Avatar billede corleonedk Nybegynder
03. juli 2007 - 09:40 #5
Nogle gange skal de være af samme mærke før de vil snakke sammen,der nok ikke meget at gøre i dit tilfælde..Vil lige for en sikkerheds skyld spørge om du har prøvet med kun de 256 i,og se om den kan se den der.
Avatar billede cledes Nybegynder
03. juli 2007 - 09:41 #6
Den kan godt finde de 256 MB for sig selv, så det løser nok heller ikke problemet :(
Avatar billede corleonedk Nybegynder
03. juli 2007 - 10:01 #7
Ok ville lige sikre mig der ikke var evt fejl.Men så der desværre ikke noget at gøre,ud over at få fat i en ny klods af samme mærke.Men selv der kan man komme i problemmer,de gamle boards og sdram var som peet skrev et kapitel for sig..
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
03. juli 2007 - 10:18 #8
På nogle ældre maskiner skal man gå i bios, gemme opsætning og genstarte. Det har i øvrigt ingen indflydelse om du geninstallerer. Selve bootdelen og hvad medie/styresystem der startes op på, er 2 uafhængige størrelser.
Avatar billede peet-49 Novice
03. juli 2007 - 11:08 #9
Det var et kendt problem for 4-5 år siden, det er altid en fordel, at købe ens blokke, man ved kører på boardet.
Avatar billede screem_brille Novice
03. juli 2007 - 11:36 #10
hvor meget ser den hvis kun klodsen på 512 sidder i ? (for det tyder på boardet ikke understøtter dobbeltsidet ram)
Avatar billede cledes Nybegynder
03. juli 2007 - 11:41 #11
Boardet ser 512 ram når den på 512 sidder i.....
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
03. juli 2007 - 12:02 #12
Som udgangspunkt skal den største (mest ram) sokkel sidde først.