Avatar billede andavanda Nybegynder
27. juni 2007 - 18:51 Der er 4 kommentarer

Wordfilers hemmelige historik

Tilsyneladende har Wordfiler en hemmelig historik!:

Hvis filen er blevet omdøbt, lagre Word stadig det oprindelige navn.

En sendt Wordfil indeholder oplysninger om hvilke mappe den lå i, på den oprindelige computer.

Prøv at læse følgende afsnit fra Bo Elkjær & Kenan Seebergs bog:
"Gåden om Echelon", Side 140-141

>>
....Det er tilsyneladende kun i offentligheden, at aflytningsbasen hedder Skibsbylejren. Internt i Forsvarets Efterretningstjeneste hedder basen Station C.
Det fremgår af et brev, som Forsvarets Efterretningstjeneste sendte til Ekstra Bladet den 31. januar 2001. Brevet i sig selv er ikke interessant. Presseofficer Carsten Nielsen afviser på efterretningstjenestens vegne at "be- eller afkræfte, om der har været amerikanske eller andre nationers militærpersonel til stede i Skibsbylejren".

Det interessante ved brevet ligger skjult i dokumentet. Carsten Nielsens brev ankommer i form af et Word-dokument, der bliver sendt vedhæftet en e-mail. Word-dokumentet har navnen "Til Kenan Seeberg vedr. Hjørring.doc".

En teknisk undersøgelse af dokumentfilen viser, at den er blevet omdøbt inden den bliver sendt til Kenan Seeberg. Oprindeligt hed dokumentet "Til Kenan Seeberg vedr. Station C.doc".
Dokumentet er gemt på Forsvarsstabens computer i et indeks, der bærer navnet "C:\K1\Presse\FMTalesedler\Station_HJØRRING_ECHELON\"....
<<

Hvordan laver man sådan en "teknisk undersøgelse" af en Wordfil ??
27. juni 2007 - 19:58 #1
Filer - Egenskaber ???

(Der er mange som ikke kender/bruger dette sted/funktion ...)
Avatar billede word-hajen Nybegynder
28. juni 2007 - 09:00 #2
Der bliver faktisk lagret en del oplysninger "inde bag" et word-dokument (metadata). Det er også disse metadata, som f.eks. kan afsløre, hvem der måske oprindelig har skrevet en tale til en offentlig person ;-)

Nogle oplysninger kan - som dr1 larry skriver - aflæses via Filer/Egenskaber, men det er ikke alle (dem kan man så finde på anden vis, men det kræver, at man ved lidt mere om, hvordan man gør).

I Word 2007 findes en funktion til at "skrælle" disse data af, inden man f.eks. sender et dokument til andre, ligesom der findes 3. parts produkter på markedet, som man kan bruge til at rense sit dokument med, hvis man benytter anden Office-version.
28. juni 2007 - 22:42 #3
... der var en sag for nogle år med en vis statsministers nytårstale blev sendt til pressen (lige efter bogen) men som det endelige originale Word dokument. Nogle kvikke hoveder i Pressen (ingen nævnt - ingen glemt) kunne så "skrælle" i filen og grave alle de forrige rettelser frem og skrevet af hvem... Det gav nogle sjove afsløringer *LOL* ...
I det tilfælde bør (=skal) det selvfølgelig udsendes som PDF fil ...
Avatar billede mrgumble Nybegynder
01. juli 2007 - 23:07 #4
De af word-hajen omtalte funktion kan også hentes til Word 2003 fra Office Overførelser.