Avatar billede beerman Nybegynder
23. juni 2007 - 05:37 Der er 3 kommentarer

Rod i tabellerne efter delete

Har en tabel med nr, topc_id, date, bruger, indhold.
nr definere id.

Virker ganske fint, men når jeg skal slette et indhold - bliver databasen rodet rundt mht. mine id's.

F.eks: sletter jeg id 10 - så bliver næste indlæg  ikke efter id 9 men istedet erstattet med det slettede id.
Så bliver der rod i arkivet, hvordan undgår jeg dette.
Avatar billede Karsten Petersen Nybegynder
23. juni 2007 - 08:51 #1
Er dit id et autoincrement felt?
Hvis ja burde den bruge fortløbende numre. Hvis en record bliver slettet vil den udgå af serien, og nummeret vil ikke blive brugt igen.
Avatar billede Karsten Petersen Nybegynder
23. juni 2007 - 08:53 #2
... og id er vel også defineret som primary key?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
23. juni 2007 - 09:03 #3
Ja, nemlig. Et autonummeret felt genbruger ikke slettede numre, skal heller ikke gøre det, og kan heller ikke gøre det. Har du brug for fortløbende numre, så må du selv lave dem, eller bedre: sørge for du at ikke skal bruge fortløbende numre.