Avatar billede 4u2x Nybegynder
22. juni 2007 - 15:07 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

hent data fra 2 tabeller samtidig

Jeg har 2 tabeller. De er helt ens i opsætning, og hedder a_nyheder og b_nyheder.
Deres opsætning er således:

id
overskrift
tekst
dato

Meningen er at der skal hentes de sidste 5 nyheder. Mysql-linjen skal altså sortere al data fra begge tabeller samtidig og hente de sidste 5 som er blevet tilføjet.

Her er hvad jeg selv har kommet på.... den virker dog ikke:

SELECT * FROM a_nyheder,b_nyheder ORDER BY dato DESC LIMIT 5

En der kan hitte ud af det? :)
Avatar billede hmortensen Nybegynder
22. juni 2007 - 15:16 #1
Hvorfor ikke blot have nyhederne i samme tabel?
Hvis det er nødvendigt, kunne du bruge et felt til at styre kategorie el. ligende frem for at bruge flere identiske tabeller.
Avatar billede 4u2x Nybegynder
22. juni 2007 - 15:27 #2
Hver tabel er tilknyttet sit eget site, og nu er der et fællessite som skal hente fra dem begge.
Avatar billede hmortensen Nybegynder
22. juni 2007 - 17:07 #3
Kunne stadig laves med et ekstra felt som styrer hvilket site nyheden hører til.
Avatar billede Karsten Petersen Nybegynder
23. juni 2007 - 09:12 #4
Jeg er enig med hmortensen. Det hele bør ligge i een tabel, og så lade et felt styre hvilket site indholdet tilhører. Det giver ingen mening at lave to ens tabeller.
Avatar billede 4u2x Nybegynder
23. juni 2007 - 13:27 #5
Helt enig i at det nemmeste ville være at det lå i samme tabel, så det er vist løsningen...
Avatar billede Karsten Petersen Nybegynder
23. juni 2007 - 15:43 #6
Jamen så burde du da give hmortensen pointene...