Avatar billede john_dk_83 Novice
12. juni 2007 - 15:15 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

DVD-ROM RW kan ikke læse DVD-RW

Jeg har lige samlet en computer, hvori der sidder en DVD-ROM RW. Problemet er, at den kan læse almindelige CD-ROM, men ikke DVD-RW. Nedenfor ses en rapport generet fra Everest.
Jeg har været inde og hentet en firmware, men når jeg prøver at installere den, siger computeren, at firmware kun kan passe med Lite-on (hvilket er den mærke og model jeg har).

Fysiske Drev

--------------------------------------------------------------------------------

[ Drev 1 - WDC WD800JD-00MSA1 (74 GB) ]

  Partition  Partitions Type  Drev  Start Offset  Partitions længde
  #1 (Aktiv)  NTFS  H:  0 MB  38154 MB
  #2  NTFS  I:  38154 MB  38154 MB

Optiske drev

--------------------------------------------------------------------------------

[ G:\ LITE-ON DVDRW SOHW-832S ]

  Egenskaber for Optisk Enhed:
  Enheds Beskrivelse  LITE-ON DVDRW SOHW-832S
  Serie Nummer  2004082100035370
  Firmware Revision  VPDD
  Firmware Dato  06-08-2004
  Buffer Størrelse  2 MB
  Producent  Lite-On
  Enheds Type  DVD+RW/DVD-RW
  Interface  ATAPI
  Regionskode  Ingen
  Resterende Bruger Ændringer  5
  Resterende sælger Ændringer  4

  Skrive Hastigheder:
  DVD+R9 Dual Layer  2.4x
  DVD+R  8x
  DVD+RW  4x
  DVD-R  8x
  DVD-RW  4x
  CD-R  40x
  CD-RW  24x

  Læse Hastigheder:
  DVD-ROM  12x
  CD-ROM  40x

  Understøttede Disktyper:
  BD-ROM  Ikke Understøttet
  BD-R  Ikke Understøttet
  BD-RE  Ikke Understøttet
  HD DVD-ROM  Ikke Understøttet
  HD DVD-R  Ikke Understøttet
  HD DVD-RW  Ikke Understøttet
  DVD-ROM  Læs
  DVD+R9 Dual Layer  Læs + skriv
  DVD+R  Læs + skriv
  DVD+RW  Læs + skriv
  DVD-R9 Dual Layer  Ikke Understøttet
  DVD-R  Læs + skriv
  DVD-RW  Læs + skriv
  DVD-RAM  Ikke Understøttet
  CD-ROM  Læs
  CD-R  Læs + skriv
  CD-RW  Læs + skriv

  Egenskaber for Optiske Drev:
  Buffer Underrun Protection  Understøttet
  C2 Error Pointers  Understøttet
  CD+G  Ikke Understøttet
  CD-Text  Understøttet
  Hybrid Disc  Ikke Understøttet
  JustLink  Understøttet
  LabelFlash  Ikke Understøttet
  Layer-Jump Recording  Ikke Understøttet
  LightScribe  Ikke Understøttet
  Mount Rainier  Ikke Understøttet
  SMART  Understøttet
  CSS  Understøttet
  CPRM  Understøttet
  AACS  Ikke Understøttet
  VCPS  Ikke Understøttet
  BD CPS  Ikke Understøttet

  Enheds Producent:
  Producent  Lite-On IT Corporation
  Produkt Information  http://us.liteonit.com/us/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=26&Itemid=140
  Hentning af Firmware  http://us.liteonit.com/us/index.php?option=com_wrapper&Itemid=153
Avatar billede john_dk_83 Novice
12. juni 2007 - 15:27 #1
For at være helt præcist står der:
"No matched drive detected!
This utility is only for Lite-on DVDRW SOHW-832S drive.
Detected drives:
0-0-0-0 G: Lite-On DVDRW SOHW-832S VPDD"

Når jeg prøver at installere firmwaren.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
12. juni 2007 - 15:49 #2
Kunne det evt. være en mulighed, at sætte drevet i en anden computer og derfra se om det er muligt, at installere firmwaren?
Avatar billede john_dk_83 Novice
12. juni 2007 - 15:50 #3
jeg har kun denne ene computer, så det har jeg desværre ikke mulighed for.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
12. juni 2007 - 15:56 #4
Hvilket styresystem/Service Pack?
Har du installeret alle drivere til den øvrige hardware?
Har du prøvet at flytte IDE stikket til en anden placering på bundkortet og i øvrigt sørget for korrekt jumping?
Avatar billede john_dk_83 Novice
12. juni 2007 - 15:58 #5
Windows XP SP2. Jumping har jeg ikke tænkt på, men der er kun 1 IDE stik på bundkortet, og den er koblet til DVD-ROM. Min harddisk bruger SATA.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
12. juni 2007 - 15:58 #6
Det er i øvrigt ikke helt unormalt, at et drev som skal kunne læse DVD-RW ikke kan det alligevel, hvis disken ikke er brændt i netop det drev.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
12. juni 2007 - 16:00 #7
Hvis drevet sidder alene på IDE'en - jump den som Cable Select eller Master.
Avatar billede john_dk_83 Novice
12. juni 2007 - 16:00 #8
Disken er brændt i min bærbar. Jeg har to af dem, og de kan begge to læse disk. Men når jeg flytter til min stationære kan jeg ikke.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
12. juni 2007 - 16:04 #9
Som jeg skrev... Det er ikke alle drev som kan læse alle brændte skiver, hvis de ikke er brændt i netop DET drev - selv hvis det som i dit tilfælde understøtter formatet.

Du svarede ikke på spørgsmålet om drivere?
Avatar billede john_dk_83 Novice
12. juni 2007 - 18:06 #10
Der er faktsik ikke noget driver at installer. Jeg går ud fra at det er en plug and play device. Det har siddet i mit gamle computer engang (delen som jeg nu genbruger). I producentens hjemmeside ser det også kun ud til, at der er firmware at installere (hvilket jeg ikke kan installer), men intet driver.
Avatar billede huset Praktikant
12. juni 2007 - 18:29 #11
Bider du ikke mærke i den bosk der fortæller dig du har oprettet under den forkerte kategori ?
Avatar billede huset Praktikant
12. juni 2007 - 18:34 #12
bosk = Boks
Avatar billede john_dk_83 Novice
12. juni 2007 - 18:47 #13
nej, hvad er det for en boks?
Avatar billede victor-1 Nybegynder
12. juni 2007 - 18:59 #14
Når jeg nævner driver er det ikke til CD-ROM drevet, men derimod til resten af computerens hardware. Specielt chipsettet er vigigt.
Avatar billede john_dk_83 Novice
13. juni 2007 - 09:50 #15
Der er en CD-Rom der medfølger bundkortet. Den har jeg installeret.
Avatar billede john_dk_83 Novice
13. juni 2007 - 11:29 #16
Jeg vil lige benytte lejligheden ti at slå et slag for et andet spørgsmål som jeg har oprettet for et styk tid siden angående forwarding af port 6112. Måske kan I hjælpe mig lidt der?
Avatar billede victor-1 Nybegynder
13. juni 2007 - 15:09 #17
"Der er en CD-Rom der medfølger bundkortet. Den har jeg installeret."

Ok - der er altså ingen gule eller røde tegn i Enhedshåndtering?

Fik du styr på jumperen?

Har du prøvet, om drevet kan læse andre, end den éne DVD-RW vi taler om?
Hvis du lægger et nyt genskrivbart DVD medie i drevet, kan den så heller ikke brænde på den?

Link til det andet spørgsmål?
Avatar billede john_dk_83 Novice
13. juni 2007 - 19:10 #18
http://www.eksperten.dk/spm/782537 (det andet spørgsmål)

Jeg mener at der står noget gult ved USB 2.0. Jeg sidder ikke ved den computer, så jeg kan først svare på det til i morgen. Det samme gælder spørgsmålet om jumperen.
Avatar billede john_dk_83 Novice
20. august 2008 - 08:40 #19
luk