Avatar billede mjall0w Nybegynder
05. juni 2007 - 17:03 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Apache på Windows Vista

Hej.
Har prøvet at installere apache på Vista, men kan ikke få det til at fungere.
Nogle der har erfaring med dette, og ved om det er muligt at køre sammen med Vista ?
Avatar billede langbein Nybegynder
08. juni 2007 - 17:40 #1
Tja, det finnes i hvert fall en slags "simplified edition". Spørs vel hva du skal bruke den til. Hvis det er til programtesting eller som hjemmeserver, så går det vel.

http://www.apachefriends.org/en/xampp.html
Avatar billede henninghabor Nybegynder
11. juni 2007 - 23:01 #2
Hej mjall0w,

Som sådan er det lykkedes mig at installere Apache og få det til at virke på Vista Home Premium. Mit problem er at jeg ikke kan få virtual hosts til at fungere. :(

Sådan fik jeg Apache installeret:

Download seneste version af Apache (Win32 Binary (MSI Installer)) til en folder du kan huske. (F. eks. c:\apache\)
Find commandprompt og højreklik. Vælg Kør som administrator.
Find nu frem til folderen, du har installeret Apache i. (cd c:/apache/).
Skriv msiexec /i apache_2.2.4-win32-x86-no_ssl.msi

Nu installeres Apache. :)
Avatar billede henninghabor Nybegynder
12. juni 2007 - 21:14 #3
Det er faktisk lykkes mig at installere seneste versioner af Apache, PHP, MySQL og phpMyAdmin på Windows Vista Home Premium.

Apache og PHP har jeg installeret ved at følge de instruktioner, jeg gav 11/06-2007 23:01:57.

MySQL er installeret via Setup.exe og phpMyAdmin er downloadet og unzipped til htdocs/phpMyAdmin.

Virtual hosts og ændringer i httpd.conf-filen træder først i kraft efter genstart af computer.
Avatar billede leif Seniormester
12. juni 2007 - 21:15 #4
henninghabor -> Burde være nødvendigt at genstarte Apache ! :)
Avatar billede leif Seniormester
12. juni 2007 - 21:16 #5
Det skulel have stået:
henninghabor -> Burde være nok at genstarte Apache ! :)
Avatar billede henninghabor Nybegynder
12. juni 2007 - 21:17 #6
Nu skal jeg så bare ha' fundet ud af hvordan jeg undgår den irriterende "fejl"-meddelse, når computeren starter. (Kommer pga. Apache og lyder sådan: Error - Handlingen er gennemført.)

Endvidere kunne det være rart at kunne genstarte Apache, så man slipper for at genstarte computeren hver gang man har ændret i konfigurationen.
Avatar billede henninghabor Nybegynder
12. juni 2007 - 21:18 #7
leif>>Man kan ikke starte, stoppe eller genstarte Apache vha. de medfølgende "programmer" i start-menuen.
Avatar billede leif Seniormester
12. juni 2007 - 21:19 #8
Kan du så ikke i "Services" ved ikke om du har adgang til denne i Home Premium !
Avatar billede henninghabor Nybegynder
12. juni 2007 - 21:21 #9
Man har adgang til Tjenester og det skulle være muligt at starte, stoppe og genstarte. Prøver lige. :)
Avatar billede henninghabor Nybegynder
12. juni 2007 - 21:24 #10
He... Det virker skam. Tak for det, leif. :)
Avatar billede leif Seniormester
12. juni 2007 - 21:28 #11
henninghabor -> Har du UAC (Mener jeg den kaldes) User Account Control slået til, ved ikke om det er den som måske driller dig ? http://www.petri.co.il/disable_uac_in_windows_vista.htm
Avatar billede henninghabor Nybegynder
12. juni 2007 - 21:57 #12
leif>>Jeg har slået UAC til og ønsker ikke at deaktiverer den.

Fandt en anden løsning. I msconfig skal man deaktiverer Apache http, da det er denne der fejler. Apache http er systemikonet og deaktivering påvirker ikke Apache.
Avatar billede mjall0w Nybegynder
26. juni 2007 - 14:34 #13
Takker for hjælpen..
Undskyld jeg har været lidt langsom til at reagere, men der har været lidt problemer med computeren på det sidste.
Endnu en gang tak!