Avatar billede it-interesseret Nybegynder
02. juni 2007 - 13:12 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Ups - kan bladre i andres sites foldere

Hej alle

Vi har opdaget en sikkerhedsbrist på vores server, som vi selv har sat op med PHP 5 og Apache.

Vi installerede et ftp-agtigt modul til vores CMS-system, og via dette ftp-agtig modul, som kører via webben, kunne vi tilgå vores et sites filer, men sørme OGSÅ de andre sites filer ved at bladre ned i web-roden og bladre op i et af de andre sites, som ligger på serveren.

Ergo ligger der en eller anden indstilling i Apache, hvor vi har tilladt, at man må bladre frit rundt i hele web-spacet. Men hvor skal vi kigge efter at få det rette i Apache, så man kun kan bladre i sit eget sites folder?
Avatar billede leif Seniormester
02. juni 2007 - 13:15 #1
Kører I med Safe Mode ?
Avatar billede it-interesseret Nybegynder
02. juni 2007 - 13:49 #2
I PHP'en er der noget, som hedder SafeMode og den har jeg prøvet at slå off og on, men det giver ingen forandring på omtalte.

Jeg ved ikke, om der er en lignende safe-mode indstilling i Apache - er der det?
Avatar billede leif Seniormester
02. juni 2007 - 17:09 #3
Hvis de kører med hver deres VirtualHost så prøv at smid følgende ind i deres vonf:
  php_admin_value open_basedir "/var/www/domæne/:/tmp/"
  php_admin_value safe_mode_exec_dir "/var/www/domæne/"
Avatar billede it-interesseret Nybegynder
02. juni 2007 - 18:14 #4
Nå det blev en større omgang af opgradering af både PHP'en og Apachen, hvorunder mod_security2 gav den ønskede virkning.

Nu kører det :)
Avatar billede it-interesseret Nybegynder
02. juni 2007 - 18:15 #5
Snupper selv pointene.