Avatar billede knudsen_poul Nybegynder
14. maj 2007 - 14:56 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Låse typografi?

For at standardisere layoutet af vore rappporter er de alle genereret ud fra samme dokumentskabelon. Overskrifter, figurtekst osv. er defineret ud fra typografier. Desværre sker det af og til (alt for ofte) at en typografi ændres under rapportskrivningen uden nogen umiddelbar nem forklaring. Ændringerne er oftest relateret til indryk og tabulering.
Kan man låse typografier så de ikke kan ændres under skrivning?
I "autoformat as you type" er alt relateret til typografier slået fra. Vi bruger windows XP og Word 2003.
14. maj 2007 - 15:07 #1
Der er en meget restriktiv metode under beskyttelse af dokumenter, der hedder:
Begræns formatering til et udvalg af typografier.

De fleste synes at der er for mange begrænsninger i denne metode, til at den kan anvendes.

Den mest sandsynlige forklaring på, at en typografi ændres, er at funktionen "Definer typografi ud fra formateringen" er slået til under "Autoformat under skrivning". Et andet typisk problem er inkonsekvent anvendelse af typografier - dvs. manuelle ændringer af skriftsnittet.
Avatar billede knudsen_poul Nybegynder
14. maj 2007 - 15:46 #2
Jeg har ikke prøvet den første metode, men umiddelbart beskytter det vel ikke de tilladte typografier, men hindrer brugeren i at bruge andre.
Jeg er enig i at den mest sandsynlige forklaring er den du nævner, men som jeg skrev i spørgsmålet, er disse typografi "ting" slået fra........
Dit svar er vel desværre lidt som forventet: ingen simpel løsning.
Avatar billede word-hajen Nybegynder
14. maj 2007 - 16:12 #3
Problemet med at begrænse formatering til udvalg af typografier er - som erikjuul skriver - at der er for mange begrænsninger til, at det udgør en reel mulighed.

Hvis du benytter denne mulighed, kan brugeren nemlig KUN bruge de typografier, der er defineret. Det vil f.eks. ikke være muligt at lave et ord fed, medmindre der er en typografi defineret til det. Det samme gør sig gældende for punkt- og talopstillinger osv.
Avatar billede knudsen_poul Nybegynder
29. maj 2007 - 11:54 #4
Det ser ikke rigtig ud til at der er nogen mulighed for at "låse" typografier. Pointene får erikjuul for at bekræfte dette....
29. maj 2007 - 12:02 #5
OK!
28. juni 2007 - 16:37 #6
Lukketid???