Avatar billede htmlkongen Novice
09. maj 2007 - 09:00 Der er 30 kommentarer og
1 løsning

LG fladskærm?

Er dette OK til kontor brug:

LG 19" fladskærm •  widescreen
Flot og meget elegant 19" widescreen fladskærm med god farvedybde
og en responstid på kun 5 ms.

L192WS-SN
• Lysstyrke 300 cd/m2
• Kontrast 700:1
• Betragtningsvinkel V160º/H160º
• Responstid 5 ms

2500,- inkl moms

Er det OK?
Avatar billede huset Praktikant
09. maj 2007 - 09:06 #1
Fin til prisen ja
Avatar billede htmlkongen Novice
09. maj 2007 - 09:18 #2
Super. Smid svar
Avatar billede huset Praktikant
09. maj 2007 - 09:24 #3
..
Avatar billede htmlkongen Novice
09. maj 2007 - 09:27 #4
Have a nice day
Avatar billede drgonzo Praktikant
09. maj 2007 - 10:00 #5
Synes den er alt for dyr

LG L226WT-SF 22 tommer
300 cd/m2
kontrast 3000:1
Betragtningsvinkel 170/170
Responstid 5ms
Max opl 1680*1050

2572.00kr

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=306681
Avatar billede huset Praktikant
09. maj 2007 - 10:31 #6
Det er da en kæmpe klods!
Hertil kan du ikke udnytte 3000:1

Hvad vil du med en betragtingsvinkel over 100 ;)
Når vi snakker om kontor skærme, så er det eneste vigtige sådanset at få en PVA eller MVA skærm da de konsekvent kan en god kontrast ligemeget om det er 700:1 eller 5000:1
Avatar billede drgonzo Praktikant
09. maj 2007 - 10:37 #7
self kan du udnytte 3000:1, sikke noget vrøvl at fyre af. Skærmen får gode anmeldelser for super farver mm. 22 tommer er super arbejdsplads, nemt at have eks et word dokument og en hjemmeside åben ved siden af hinanden. Betragtningvinkel over 100 er lækkert når andre skal kigge med på ens arbejde, betragtningsvinkel under 100 ville da også være direkte åndssvagt.
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
09. maj 2007 - 10:45 #8
Hmm, jeg har vist givet 1400 kr. for den for nylig
Avatar billede huset Praktikant
09. maj 2007 - 10:57 #9
Citat:
Flatpanels.dk

Den reelle betragtningsvinkel er ofte meget forskellig fra den specificerede. Producenterne opgiver den efter den nuværende ISO standard, som dog er misvisende for forbrugeren. ISO standarden angiver hvordan kontrastforholdet ændrer sig, når man går længere ud til siden for skærmen eller når man kigger nedefra eller oppefra på skærmen.

Man måler betragtningsvinklen fra centrum af skærmen, hvor det maksimale kontrastforhold er opgivet, til den synsvinkel, hvor skærmen er helt nede på et 10:1 kontrastforhold. Hvis en skærm således er opgivet til 700:1 i centrum af skærmen, så er 10:1 en meget tydelig ændring. Nogle producenter specificerer rent faktisk betragtningsvinklerne for, hvornår kontrastforholdet falder helt ned til 5:1 (typisk for TN paneler for at opnå en bedre specifikation).
Udover at tallet er misvisende, idet man jo ikke ser et optimalt billede helt ud i de angivne vinkler, har man heller intet grundlag for at vide, hvordan skærmen vil se ud, når man kigger på den fra en skrå vinkel. Det bliver ikke specificeret og billedet fra skrå vinler kan være forskellig fra at betragte displayet fra siden eller fra en vertikal vinkel.

Betragtningsvinklen kunne være 160/160. Her specificerer man en samlet vinkel for de horisontale betragtningsvinkler og en samlet vinkel for de vertikalte betragtningsvinkler. Metoden virker logisk, hvis billedets kontrastmæssige og farvemæssige degradering var tilsvarende for henholdsvis venstre og højre og henholdsvis op og ned. Det er imidlertid ikke altid tilfældet. Udvalgte paneltyper, som f.eks. TN har en betydelig dårligere betragtningsvinklen nedefra end ovenfra. Reelt set burde der opgives 4 værdier for betragtningsvinklen; en værdi for hver af siderne, en værdi for tallet ovenfra og en værdi for tallet nedefra.

Et helt andet aspekt af sagen er, at man ikke mulighed for at vurdere, hvor hurtigt og ligeligt kontrastforholdet falder.
Eksempel:
Skærm 1: Opgivet kontrastforhold: 450:1. Falder kun til 300:1 efter 45 grader horisontalt, men falder så kraftigt ned til de 10:1 resten af vejen
Skærm 2: Opgivet kontrastforhold: 450:1. Falder til 150:1 efter 45 grader, men falder ikke så hurtigt ned til 10:1 derefter.
Kan du se forskellen? Det er nemlig ret væsentligt. Hvis vinklen kun er faldet meget lidt ved f.eks. 45 grader, så er der jo en stort set brugbar synsvinkel helt ud til 45 grader.

Sidste fejl i opgivelsen for betragtningsvinklen er, at man kun måler betragtningsvinklen for ændringen i kontrasten. Forskellen for forvrængning af farverne er altså ikke medregnet.
I praksis kan farveforvrængninger typisk medføre mathed eller medføre at billedet præges af en speciel nuance, som f.eks. lilla eller gul. Billedet kan i værste fald blive komplementært, hvilket kan ses på TN paneler, når de betragtes nedefra.
Farveforvrængningen kan i nogle tilfælde være til større gene end den faldende kontrast, men det er altså ikke noget man har mulighed for at læse ud fra specifikationerne, det skal ses i praksis.

Betragtningsvinklerne kan variere fra paneltype til paneltype, men der er også ændringer i betragtningsvinkler at finde indenfor samme panelteknologi.

For at smale op på ovenstående, kan man sige, at en dårlig betragtningsvinkel manifesterer sig på flere forskellige måder, herunder nedsat lysstyrke, dårligere kontrastforhold, farveforvrængning og i enkelte tilfælde gråtoneskift, hvilket medfører fotonegative områder af skærmen.
Jeg håber således, at du nu har forståelse for hvad en praktisk erfaring med en skærm kan have af betydning. Opgivelsen for betragtningsvinklen er mangelfuld på mange områder og det gør den upålidelig. Umiddelbart fristes man til at tro, at betragtningsvinkler på 180 grader betyder ingen reel forskel i billedet, når det betragtes fra vinkler - det er imidlertid ikke nødvendigivs tilfælet.
Avatar billede huset Praktikant
09. maj 2007 - 11:00 #10
Lige for at sige hvad jeg mener. Hvad er der ved meega stor betragtningsvinkel, så du alligelvel ved 3000:1 er så langt på siden af skærmen at du alligevel ikke kan se hvad der sker.
Avatar billede drgonzo Praktikant
09. maj 2007 - 11:09 #11
De skriver da kun om unøjagtigheder i måling af betragtningsvinkel, ikke noget om hvad der er brugbart. De skriver at det er svært at beregne hvor hurtigt kontrast forholdet ændrer sig når man bevæger sig ud til siden. De skriver intet om hvor små betragtningsvinklen må være, de skriver intet om, at du ikke kan udnytte 3000:1 i kontrastforhold, ud fra det han skriver vil jeg faktisk mene at jo højere kontrast jo bedre, da den så vil falde mindre når du rykker dig ud til siden.

"Lige for at sige hvad jeg mener. Hvad er der ved meega stor betragtningsvinkel, så du alligelvel ved 3000:1 er så langt på siden af skærmen at du alligevel ikke kan se hvad der sker."

Ud fra dit citat vil jeg mene du har 3000:1 i kontrast når du sidder lige foran skærmen og kontrast forholdet falder så jo længere du rykker dig ud til siden..

Alt i alt synes jeg kun artiklen beskriver de forskellige udtryk og hvilke mangler de har, den understøtter på ingen måde dine argumenter imod 3000:1 i kontrast og høj betragtningsvinkel, men fortæller bare lidt om hvordan det hænger sammen og at beregningerne måske ikke altid er 100% nøjagtige..

Skal det være en office skærm, 19 tommer kan han også få en super fin skærm for 1200-1500kr, der er bestemt ingen grund til at give 2500 for en 19 tommer
Avatar billede drgonzo Praktikant
09. maj 2007 - 11:11 #12
For lige at klargøre

"Lige for at sige hvad jeg mener. Hvad er der ved meega stor betragtningsvinkel, så du alligelvel ved 3000:1 er så langt på siden af skærmen at du alligevel ikke kan se hvad der sker."

Ud fra dit citat fra flatpanels.dk vil jeg mene du har 3000:1 i kontrast når du sidder lige foran skærmen og kontrast forholdet falder så jo længere du rykker dig ud til siden, altså nøjagtigt det modsatte af hvad du skriver
Avatar billede huset Praktikant
09. maj 2007 - 11:27 #13
Jeg læser den ikke sådan
Avatar billede huset Praktikant
09. maj 2007 - 11:29 #14
160/160 = det ene er betragtningsvinklen set fra begge sider, det andet set oppefra og nedefra.
Avatar billede huset Praktikant
09. maj 2007 - 11:39 #15
Min viden siger at den konkrete betragtningsvinkel konsekvent altid er anderledes end de flotte tekniske "tal" og at disse angivelser ikke kan bruge til ret meget da de ikke siger en meter om hvordan skærmen ser ud i en vinkel på 45 grader til siden

Udover dette, så er en stor del af alle skærme elendige at se på fra 45 grader især oppefra (hvor tit kigger man oppefra ;))
Men det samme kan være tilfældet venste kontra højre!

Glem de flotte løfter om høje betragtningsvinkler, og fokusere på hvordan billedet er set direkte forfra.
Avatar billede krusnof Nybegynder
09. maj 2007 - 11:44 #16
Giver ret i at den er alt for dyr:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=374057
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=306679
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=246359

3 gode bud på en kontor skærm til MAX 1.600 kr.

Men hvis du gerne vil bruge 2.500 kr., så tag den som drgonzo henviser til. Dejlig stor til excel, internet arbejde etc.
Avatar billede drgonzo Praktikant
09. maj 2007 - 11:46 #17
så læser vi nok med forskellige briller. Det er da fint at man ikke kan regne med tallene for betragtningsvinkel, men der er stadig ikke et eneste argument der taler for du ikke kan udnytte 3000:1 i kontrast forhold, og det var vist det den oprindelige diskussion gik på :)

P.S - Har checket siden og Santa Rosa.. WOW.. Kommer der tests med 800mhz ram, hybrid disk, ssd disk mm?
Avatar billede krusnof Nybegynder
09. maj 2007 - 11:47 #18
Synes også at det lugter lidt med et spm stillet kl. 9, svar 6 min senere med et "Fin til prisen ja" og så point.
Avatar billede huset Praktikant
09. maj 2007 - 11:47 #19
Drgonzo > Jep der gør sq ;)
Hertil den nye 6224 og erstatningen for 6014 og 2425 ;)
Avatar billede drgonzo Praktikant
09. maj 2007 - 12:00 #20
ja det "fin til prisen" var måske lidt let sluppet ;)

Santa Rosa - Savle savle
Avatar billede huset Praktikant
09. maj 2007 - 12:04 #21
Fin til prisen = alt er relativt og alle er ikke ens. Jeg synes stadig den er fin til prisen.
Avatar billede drgonzo Praktikant
09. maj 2007 - 12:22 #22
når du kan få lige så gode skærme ca 1000kr billigere? Sådan et nemt svar havde jeg nærmere forventet fra en anden her på E ;)
Avatar billede drgonzo Praktikant
09. maj 2007 - 12:23 #23
Men man må da sige at HTML-dyret endnu engang får noget for pengene ;)
Avatar billede huset Praktikant
09. maj 2007 - 12:28 #24
Smed ikke et svar før jeg blev bedt dr..
Avatar billede drgonzo Praktikant
09. maj 2007 - 13:06 #25
Næ men det var et utroligt dårligt råd du gav.

1. Du kan få en bedre 22 tommer skærm til samme pris
2. Skærmen er 1000kr for dyr i forhold til andre 19 tommer skærme
3. Ingen alternative forslag på lige så gode skærme der er 1000kr billigere

Ud fra det, vil jeg mene at "fin til prisen" er direkte forkert. Det er i hvertfald under den standard vi plejer at forvente når Huset går i krig ;)
Avatar billede huset Praktikant
09. maj 2007 - 14:46 #26
Jeg takker for de pæne ord som er godt pakket ind *G*

MEN jeg synes stadig prisen kontra produktet er okay. Du kan ikke generalisere og sige 22" er bedre end 19" Det er en smagssag.
Avatar billede krusnof Nybegynder
09. maj 2007 - 15:06 #27
Det er måske rigtigt nok med 19 vs. 22, men har sjældent hørt folk synes det er et problem, eller at de hellere vil have en mindre skærm til samme penge.
DOG er prisen ikke ok kontra produkt kvalitet. Det er jo 1.000 "for meget"... Du køber jo heller ikke 1 liter arla mælk et sted til 6 kr. og 11 kr. et andet (når det faktisk er stortset den samme mælk og ikke noget økologisk etc ;-))
Avatar billede drgonzo Praktikant
09. maj 2007 - 15:31 #28
pæne = ????

Der tabte du mig sku ;)
Avatar billede huset Praktikant
09. maj 2007 - 15:36 #29
drgonzo - hvaaaøø kan du ikke udenlandsk ;)
Avatar billede drgonzo Praktikant
09. maj 2007 - 15:45 #30
jooo øhhhh, det mener jeg da, men old-swahili og Urdu er ikke min stærke side ;)

Huset har du tid til et spm på privaten angående lidt bærbar hdd og ram? Har ikke din mail længere men har du tid og lyst kan du lige sende en mail til drgonzo@ofir.dk
Avatar billede huset Praktikant
09. maj 2007 - 16:42 #31
Drgonzo - Self ;)