Avatar billede platanvej Nybegynder
01. maj 2007 - 08:12 Der er 28 kommentarer

Byg selv pc. Passer komponenterne sammen?

Vil for første gang prøve at samle en pc selv gennem www.edbpriser.dk

Er derfor lidt i tvivl, og vil gerne have at vide, om tingene passer sammen.

Thermaltake TR2 M13 SE(LGA775)
Pentium 4 641 3.2 GHz
2x  Kingston ValueRAM 1 x 1 GB
Philips 190CW7CS (Sølv)
ASUS P5L 1394
ASUS EN7300TC256/TD (Detailsalg)
NEC AD 7173 (Sølv)
AOpen QF 50E
ASUS My Cinema P7131 Dual (Adapter til DVB-T-modtager / analog tvtuner / videoindgang)
Maxtor DiamondMax 21 250 GB

På forhånd tak.
Avatar billede huset Praktikant
01. maj 2007 - 08:26 #1
Medmindre dit budget er yderst skrabet, hvorfor tager du så - SÅ gammel en processor ?
Avatar billede platanvej Nybegynder
01. maj 2007 - 09:53 #2
Skal mest bruge den til videoredigering, musikafspiller, internet, se tv, se billeder, tekstbehandling, osv. Bruger windows xp - Hvilke fordele vil der være ved at købe f.eks. dual core? Mit budget er på 5000 kr.
Avatar billede huset Praktikant
01. maj 2007 - 10:35 #3
For det første er det usmart at indkøbe SÅ forældet teknologi som du har med procesoren.
Groft! sagt, så tilbyder en dual core dig mulighed for at redigere video frekvenser på den ene kerne mens du f. eks ripper/encoder/decoder med den anden kerne.
Avatar billede platanvej Nybegynder
01. maj 2007 - 12:29 #4
Jeg har nu fundet to forskellige slags: Hvad vil du så anbefale, og hvorfor?

Pentium D 935 3.2 GHz - 565 kr.
Core 2 Duo E4300 1.8 GHz - 820 kr.

Ud fra www.edbpriser, så skulle de her ram passe til bundkortet. - Kan du bekræfte dette. - Har lidt respekt for det med at købe ram.

Kingston ValueRAM: 1 x 1 GB (1 GB) / DDR II SDRAM / PC2-5300CL5 / 667 MHz / ? Bit? ns
CL5, Ikke paritet, 1,8V
Avatar billede spuncut Nybegynder
01. maj 2007 - 13:04 #5
Det kan ikke betale sig at købe forældet hardware.
Læs denne tråd for info :
http://exp.dk/spm/775466
..og surf lidt rundt på http://hwt.dk
før du går i gang med projektet.
Avatar billede spuncut Nybegynder
01. maj 2007 - 13:14 #6
Har du behov for høj PC-ydelse, "the guts to do it", men kun få midler så OVERKLOK.
...ellers er du bedre tjent med en færdig-købt PC fra feks. Føniks eller Topdata.
Avatar billede platanvej Nybegynder
02. maj 2007 - 16:45 #7
Er en strømforsyning på 350w stor nok til mit brug, eller skal jeg op på 400w?

Har lavet lidt om på tingene efter råd fra eksperterne. - Er dette kompatibelt og bedre end før efter jeres mening?

Ram: 2x Kingston ValueRAM 1 x 1 GB
Skærm: Philips 190CW7CS (Sølv)
Bundkort: ASUS P5L 1394
Grafikkort: ASUS EN7300TC256/TD
Tv-tuner:  ASUS My Cinema P7131 Dual
Minitower: Antec Solution SLK1650B-EC (350w)
Processor: Core 2 Duo E6400 2.13 GHz
Avatar billede spuncut Nybegynder
02. maj 2007 - 17:40 #8
Jeg ville tage dette og så klokke lidt...
DU skal være MEGET MEGET uheldig hvis denne
konfiguration ikke kan rende fra E6400 i standardtrim.

Bundbræt
ASUS P5N-E SLI
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=262996 807,-

CPU
Core 2 Duo E4300 1.8 GHz
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=258346 895,-

CPU Køler
Scythe Infinity
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=222879 283,-

RAM
2stk. V-DATA 1 x 1 GB 2stk.
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=253891 700,-

Kabinet
shg computers 25cm Side Fan
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=810840    349,-

Powersupply
NorthQ 4001AL 400W
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=206612 299,-

Harddisk
WD RE WD1600SB 160 GB
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=104568 438,-

Skærmkort
ASUS EN7600GS SILENT/HTD
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=201066 667,-

Total : 4438,-

Huset > vil du ikke også give mig ret i det..??
Avatar billede huset Praktikant
02. maj 2007 - 17:48 #9
Ville tage X1950 og et andet bundkort ;)
Avatar billede spuncut Nybegynder
02. maj 2007 - 18:00 #11
Det der Asrock -bundbræt...?!?! DET kan du da
ikke mene.....

Skærmkort og RAM er jo råddent dyrere...?!?
Avatar billede huset Praktikant
02. maj 2007 - 18:04 #12
Skærmkortet koster da minimalt iforhold til den ydelse du modtager. Hvad angår bundkortet - så jo. Kan ikke se et problem med det bundkort, og bruger det selv på én af mine maskiner.
Avatar billede spuncut Nybegynder
02. maj 2007 - 18:36 #13
Citat fra http://www.eksperten.dk/spm/775086  :

"ASRock 775DUAL-VSTA er et skiiide godt overgangsbræt som
man kan proppe hvad-som-helst i, og der ved genbruge sin
DDR-Ram og AGP GF-kort.
VIA PT880 Ultra chipsettet er dog ret mulighedsløst i forhold
til Nforce 650i chipsettet.
Der er dog umiddelbart ingen grund til at ofre penge på 680i
chipsettet, med mindre at man har brug for rigtig mange SATA
-harddiske og for 10000 kr gf-kort i sli.
Intel 965 chipsettet er ikke nær så fleksibelt som Nforce'n.
Eneste anke man kan give Nforce chipsettet er at Nordbroen
bliver temmelig varm ved overklokking.
Jeg ville holde mig til dine Kingston RAM, en E4300, noget
fornuftig køling og så skruge lidt på FSB'en.
Jeg har lavet et regne ark til brug ved overklokkning af C2D.
Hent det her : http://spuncut.com/OCIntelC2D.xls.
"
Avatar billede huset Praktikant
02. maj 2007 - 19:00 #14
Hvad har det med Asrock at gøre ? og hvor kommer OC ind i billedet ?
Avatar billede spuncut Nybegynder
02. maj 2007 - 20:54 #15
Hvis det er meget vigtigt at:

Kun have 2 DDR2 RAM sokkler
Spare en 20'er
Det endelig ikke må kunne overklokke
Ikke have mulighed for SLI
Have en AGP-port som man ikke bruger
Have 2 DDR RAM-sokkler som man ikke bruger

...Så er det lige præcis et ASRock 775DUAL-VSTA
som man bør have..

;o)
Avatar billede huset Praktikant
03. maj 2007 - 08:13 #16
Læs dog hvad han skal bruge maskinen til!!

"Skal mest bruge den til videoredigering, musikafspiller, internet, se tv, se billeder, tekstbehandling"

Hvad skal han med X1950, 7600, SLI, OC osv
Asrock kortet er max billigt, og vil klare det han skal bruge det til. Men er budgettet 5000, så ville jeg udnytte pengene fuldt ud og få så meget man kan
Avatar billede spuncut Nybegynder
03. maj 2007 - 15:11 #17
Det er jo heller ikke mig som foreslår noget dyrt
RAM og et dyrt skærmkort.
Avatar billede huset Praktikant
03. maj 2007 - 18:43 #18
Nææ men han spare jo kroner på fravalg af dit forslag til bundkort. Den forskel giver næsten X1950 ;)
Avatar billede spuncut Nybegynder
03. maj 2007 - 18:57 #19
.."Hvorfor skal han have et X1950", skriver du selv..??
Du vil ikke give igen på "spuncut 02/05-2007 20:54:12"
Hvad skal de dyre RAM til for, når du selv spørger :
"..og hvor kommer OC ind i billedet ?.." (02/05-2007 19:00:52)

?????????????????????????????????????????????????????????????
Avatar billede huset Praktikant
03. maj 2007 - 19:53 #20
Jeg fatter ikke dit indlæg!

Hopper fra tråden. Vejled du opretter til OC ;)
Avatar billede spuncut Nybegynder
03. maj 2007 - 20:37 #21
>Platanvej : Hvis du er med endnu vil jeg meget
gerne begrunde valget af hver enkelt komponent
fra :  02/05-2007 17:40:30
..Og det har ikke nødvendigvis noget med overklok
at gøre...sku' jeg hilse og sige.
Er du stået af, hvilket jeg fuldt ud forstår, da
tag dine points, og kig forbi http://hwt.dk
der finder du rådgivning med den nødvendige
kompetence.
Avatar billede huset Praktikant
04. maj 2007 - 08:25 #22
Der er nok kompetence på eksperten.dk til denne slags, og jeg kan forklare ham det han skulle have problemer med ;)

Jeg kender vist lidt til hardware ;)
Avatar billede platanvej Nybegynder
06. maj 2007 - 11:19 #23
Mens I to eksperter har bekæmpet hinanden har jeg købt en færdiglavet pc, da jeg opdagede et rigtig godt tilbud.

Dejligt med engagerede eksperter, men jeg kunne godt have ønsket en retorik, hvor der er taget lidt mere højde for afsender-modtager forhold, hvilket ville have givet mig mere direkte svar i forhold til mit spørgsmål istedet for en "ekspert-diskussion", der har til hensigt at vise sin faglighed de to eksperter imellem.

Tak for jeres hjælp.
Avatar billede spuncut Nybegynder
06. maj 2007 - 13:59 #24
Det kan jeg kun give dig fuldstændig ret i....

Enhver kan slynge et par linier ud med:
du skal bare gøre dit eller dat, men det
er intet værd hvis det ikke bliver begrundet.
Avatar billede huset Praktikant
06. maj 2007 - 16:45 #25
Spuncut - try me ;)

Tror du det er ved gætteri jeg ligger nummer ét i hardware kategorien.
Dine begrundelsen bider skeer med godt OC. Hvad har det af relevans generelt når ikke en opretter giver udtryk for dette.

Fej lige foran din egen dør før du saver vi andre ned. Jeg kan argumentere herfra og til du fylder 100 hvis du ønsker det, men hvad har opretter brug for at tekniske argumenter for dit eller dat.
Avatar billede huset Praktikant
08. maj 2007 - 09:30 #26
Husk at lukke igen her
Avatar billede huset Praktikant
18. maj 2007 - 17:23 #27
Feedback tid??
Avatar billede huset Praktikant
12. juni 2007 - 18:36 #28
Feedback tid??