Avatar billede vision-jsp Nybegynder
25. april 2007 - 21:42 Der er 7 kommentarer

Redirect til port 80

Hej eksperter,

Jeg har en IIS6 kørende som lytter på port 80. Jeg har nu på samme maskine installeret en Apache server og har sat den til at lytte på port 81 (på en anden i.p. på netkortet).

Når jeg tilgår sitet er det med sub.domæne.dk:81, men jeg kunne godt tænke mig at tilgå sitet med blot sub.domæne.dk  - dels fordi det er lettere og dels fordi der ofte er blokeret for port 81.

Hvordan kan jeg gøre det således at der redirectes til port 80 når kaldet er til sub.domæne.dk (men ikke når kaldet er til domæne.dk??

/Jakob
Avatar billede langbein Nybegynder
25. april 2007 - 21:58 #1
Det tror jeg i utgangspunktet ikke at man kan. Hvis det skulle la seg gjøre med MS utstyr så måtte det eventuelt være med ISA server ??
Avatar billede venturer Nybegynder
25. april 2007 - 22:09 #2
Der er ganske rigtigt ikke nogen windows funktion til det.
Men det du kan gøre er at oprette et nyt web-site på din IIS. Tildele dette site en hostheader som hedder sub.domæne.dk og dette site skal køre på port 80.
Under properties for sitet, kan du på fanebladet "Home Directory" (mener jeg det hedder) angive at denne url redireter til en anden. Jeg kan dog ikke huske om du kan angive et port i denne redirect adresse.
Alternativt kan du på dit nyoprettede site lægge en asp eller html side som kun lige indeholder en linie kode der omdirigerer browseren til din apache i stedet (på port 81). Evt kan denne side også fungere som en frame så du bibeholder den oprindelige adresse i browseren så "81" ikke stå i adresselinien.
Avatar billede langbein Nybegynder
26. april 2007 - 12:59 #3
Dette er jeg ikke sikker på, men jeg tor at en redircting som blir gjort på denne måten vil medføre at det vil måtte kjøre port 81 kommunikasjon fra klient til server.

I en Linux gateway så kan man jo redirekte eller forwarde pakke for pakke slik at for eksempel alle inngående pakker på port 80 går til port 81. Det forutsetter i utgangspunktet at port 80 ikke er opptatt til en annen server funksjon.

Det vil være mulig å sende noen pakker til den server som kjører port 80 og noen til den som kjører port 81, men utvalgskriteriet kan ikke være et subdomene, så lenge det dreier seg om en forwarding på pakkenivå.

Min erfaring rundt dette bygger sånn sett først og fremst på Linux, men jeg vil tro at de samme grunnprinsipper også gjelder for Windows.
Avatar billede langbein Nybegynder
26. april 2007 - 13:01 #4
Hvis man der i mot ønsker at avsender ip A skal komme til server A mens avsender IP B skal komme til server B, så kan dette langes med Linux, men som sagt ikke med subdomenet som utvalgskriterium.
Avatar billede venturer Nybegynder
26. april 2007 - 21:57 #5
Du har helt ret langben. Min løsning vil stadig lave trafik på port 81. Havde ikke lige bidt mærke i at der helst ikke skulle være trafik på port 81.
I så fald er jeg blank for ideer, med mindre du kan få fat i flere offentlige IP'er og en firewall der kan håndtere flere (eller en ekstra billig-router).
Avatar billede morhan Novice
27. april 2007 - 11:17 #6
hvis du sætter apache til at lytte på 80, kan du lade den servicere IIS brugerne

http://www.apachetutor.org/admin/reverseproxies
Avatar billede langbein Nybegynder
28. april 2007 - 01:15 #7
Etter mine begreper så skal morhan sin løsning være korrekt, men jeg har aldri forsøkt å sette opp en slik løsning. Skulle være meget interessant å høre om det hvis det er noen som har erfaringer med denne varianten/løsningen.

Ellers hvis man eventuelt har 2 ip'er tilgjengelig, slik som venturer nevner, så går det fint å redirekte den ene ip til port 80 og den annen til 81 ved hjelp av en Linux gateway. Dette er jo teknisk sett ikke en særlig komplisert løsning.