Avatar billede Rasmus Lund Nybegynder
23. april 2007 - 22:27 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

E-mail og Google indeksering

Kære Eksperter,

Jeg har lavet en privat hjemmeside, der kun er rettet i mod familien. den er lavet i cms made simpel. Jeg har bruget et loginmodule der hedder "front end users". Det viser sig nu, at man ved, at søge på hjemmesidens url i google, bliver sendt hen til en af undersiderne, der burde være beskyttet af password... dvs. login funktionen ikke kører med session id. Hvis nogen kender et modul, der fungerer bedre må I gerne sige til. MEN mit spørgsmål er egentlig: Hvordan kan det ske at google finder en specifik underside. jeg er ret overbevist om at der ikke bliver linket til siden fra nogen anden side. Kan google finde linket fra en mail? der er nemlig ikke umuligta t nogen har e-mailet et link. Eller kan der være en helt tredje forklaring på det?
Er der nogen, der har en løsning på mit problem? jeg har lagt en linie ind i metatag'et med "<meta name="robots" content="noindex,nofollow">" i håb om at det vil lægge en dæmper på søgeroboterne... men jeg ved ikke hvor godt den linie fungerer.
Jeg håber nogen kan hjæpe enten med mit problem eller også bare med en forklaring på hvordan google kan være kommet frem til siden.
Avatar billede bufferzone Praktikant
24. april 2007 - 07:22 #1
Du kan altid banne google via en robots.txt fil der placeres i roden af dit web site, her vil alle ordentlige søgemaskiner starte med at se hvad de må og ikke må. se f.eks. http://www.bufferzone.dk/robots.txt for et eksempel.

Google er en fantastisk søgemaskine og hvis du ikke decideret beskytter dine sider så de ikke kan åbnes hvis man ikke er autoriceret på den ene eller anden måde, så vil google finde dem. Læs denne artikel http://www.bufferzone.dk/hacking/hackinggoogle.htm der handler om hacking med google.

google finder siden f.eks. via links som den kan finde i e-mail, online referer statestik og andre ting, hvis du ikke har været meget stringent, så er der sikkert også links på dine sider der er til at komme til og google skal bare have et lille hul.

Du kan også have problemer med direktorie browsing. hvis det er slået til på din web server, så vil google kunne liste hele biblioteker, læs om dette i artiklen
Avatar billede Rasmus Lund Nybegynder
24. april 2007 - 09:56 #2
Tak for et godt svar!
Jeg har lige et opklarende spøgrsmål.
Afviser det alle søgerobotter, der finder siden? Hvis nu googlebot finde linget på denne side, der peger på din side _ vil det så blive mødt at robot.txt, og derved blive afvist?
Avatar billede bufferzone Praktikant
24. april 2007 - 10:12 #3
Med robots.txt klan du styre præcist hvad den enkelte robot må se. Du kan her se et eksekmpel på en robots.txt der er meget udspecificeret på enkelt robotter

http://www.webmasterworld.com/robots3

Det er selvfølgelig kun de ordentlige søgemaskiner der følger robots.txt