Avatar billede docand Nybegynder
16. april 2007 - 14:04 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

D-Link Router DI-604

Jeg kan ikke få min internetforbindelse til at fungere med D-Link Router model DI-604, selvom det fungerer fint, når jeg blot tilslutter modemet til pc'en. Jeg har fulgt installationsvejledningen på cd'en, der fulgte med, og har checket forbindelserne. Routeren ser ikke ud til at fejle noget.

Eneste mistanke er, at jeg svarede nej til, om jeg havde modtaget en splitter under opsætningen af bredbåndsforbindelsen fra Cybercity. Det burde dog ikke betyde noget?

På forhånd tak.
Avatar billede triton Nybegynder
16. april 2007 - 14:16 #1
et hurtigt gæt er at cybercity's DHCP ikke vil udstede en ny IP til routeren, forsøg derfor først at køre denne kommando mens du er på internettet med din pc
ipconfig /release
Forsøg så igen.
Men ellers kan det være en masse forskellige ting.
Står der noget i loggen på d-link routeren?
Modtager den en IP adresse fra din isp?
Avatar billede screem_brille Novice
16. april 2007 - 14:16 #2
hvorfor bruge 2 routere ?
Avatar billede docand Nybegynder
16. april 2007 - 14:25 #3
Den tilsendte router/modem har kun en port til computeren, mens jeg ønsker at dele forbindelsen mellem flere pc'er. Derfor skal jeg vel have en router ved siden af. Skal kommandoen bare skrives i dos-prompten eller hvad? Hvordan gøres det? På newbe- niveau
Avatar billede docand Nybegynder
16. april 2007 - 14:27 #4
hvor finder jeg loggen?
Avatar billede screem_brille Novice
16. april 2007 - 14:44 #5
du skal bare bruge en switch efter zyxel routeren, der er ingen grund til at brug endnu en router for at tilslutte flere maskiner.
Avatar billede docand Nybegynder
16. april 2007 - 16:11 #6
hvad er en switch?
Avatar billede docand Nybegynder
16. april 2007 - 16:13 #7
jeg er vel nødt til at køre det over routeren for, at de andre pc'ere kan være online, hvis "hoved-pc'en" til sluttet modemet ikke er tilsluttet nettet eller slukket?
Avatar billede screem_brille Novice
16. april 2007 - 16:29 #8
en switch kan du sammenligne med en forlænger ledning med 3 eller flere udtag, dvs en boks der gør at en eller flere (afhængigt af antal porte) kan forbindes sammen), og nej det er ikke nødvendigt at din "hoved-pc" skal være tændt.
Avatar billede docand Nybegynder
16. april 2007 - 22:17 #9
Ok. Tak for det. Så kan jeg vist godt levere routeren tilbage og spare de penge :-).
Avatar billede docand Nybegynder
16. april 2007 - 22:22 #10
Hvori består forskellen på en switch som fx Cisco/Linksys 5 ports 10/100 Switch og den ovenfor omtalte router fra D-Link, jeg har nu? Kan jeg forvente, at switchen fungerer, selvom det muligvis ikke er muligt at oprette en ny IP, som triton er inde på?
Avatar billede screem_brille Novice
16. april 2007 - 22:34 #11
du kan sagtens benytte en cisco/linksys router (de plejer bare a være ret dyre, da de ofte har en masse funktioner den alm. bruger meget sjældent har brug for).

en switch er "bare" en fordeler boks (bare i "" for den gør mere end det), men den kan ikke route traffik, som en router kan (dvs lave en forbindelse mellem 2 forskellige netværk), der er det med en switch nødvendigt at alle maskiner er på samme subnet, før de kan tale sammen (bemærk det er MEGET forsimplet, da det bliver endnu mere teknisk hvis man skal gå bare en smule i dybden med det emne)
Avatar billede docand Nybegynder
16. april 2007 - 22:46 #12
Den router fra D-Link, jeg købte, kostede 300,-. Det undrer mig bare, at det ikke fungerer. Jeg er ikke sikker på, at en switch er nok, da der ikke nødvendigvis er tale om samme subnet.
Avatar billede docand Nybegynder
16. april 2007 - 22:54 #13
Jf. http://www.pcworld.dk/art/8493?page=1 bør jeg vist vælge en router, da kun denne kan dele en internetforbindelse mellem flere pc'er i modsætning til en hub og switch ifølge artiklen fra PC World:

"En router er nemlig det eneste af de tre apparater, der kan lade to eller flere pc’er dele en netforbindelse, fordi denne deling skal foregå på TCP/IP-niveau."
Avatar billede screem_brille Novice
16. april 2007 - 23:06 #14
den boks du har fra cybercity ER en router, men vil du have 2 routere kan du godt det, der er bare ingen fornuftig grund til det.
Avatar billede docand Nybegynder
17. april 2007 - 08:09 #15
Ulempen ved routeren fra Cybercity er bare, at der kun er en port. Problemet kan vel også løses ved at købe en splitter, som sættes i routeren fra Cybercity? Det væsentlige er blot, at alle pc'er skal kunne være online uafhængigt af hinanden, og om "hoved-pc'en" er online.
Avatar billede screem_brille Novice
17. april 2007 - 10:32 #16
ikke en splitter, det hedder en switch, en spiller opdeler et signal i forskellige dele, og det er ikke det du søger.