Avatar billede johnny12 Nybegynder
22. marts 2007 - 21:59 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Hastighedstest langt under forventning

Hej,

Vi har flyttet vores bredbåndsforbindelse til en ny adresse for nylig og oplever nu markant lavere hastighed på internetopkoblingen. Vi har, så vidt jeg husker, 1024/128 (måske 256), men når jeg anvender TDCs hastighedstest måles den konsekvent til ca 400/15! Vi har trådløs router, men problemet er det samme, uanset om vi kører trådløst eller med kabel - og det bliver kun marginalt bedre, når jeg fjerner routeren helt (hvilket ikke kan være en permanent løsning da vi skal have flere maskiner på).

Problemet er som sagt opstået efter en flytning - kan man forestille sig at TDC simpelthen lige har nedgraderet hastigheden i den forbindelse?

Har I tips til yderligere hastighedstests, konfiguration af router (Linksys WRT54G), internetindstilling e.l?
Avatar billede screem_brille Novice
22. marts 2007 - 22:04 #1
fejlmeld din linie, så vil de få undersøgt hvor fejlen er. (når det ikke ændrer at køre uden om din rputer er det ikke noget du kan ændre på, og derfor skal TDC /din udbyder kontaktes så du kan få linien fejlmeldt)
Avatar billede dboy26 Nybegynder
22. marts 2007 - 23:41 #2
Det har naturligvis noget og gøre med hvor i bor, i forehold til hvor "stationen" ligger. den som i har forbindelsen til.Men uanset hvor i er placeret i forehold til stationen, så er det ellers en voldsomt nedsættelse af både up og downloads hastighed.
'
Prøv lige og test med disse hastigheds målere
http://speedtest.homepage.dk/
http://www.broadbandreports.com/stest
den sidste er ret nøjagtig efter hvad jeg har hørt fra andre og den har aldrig målt forkert for mig..prøv den og så skriv hastighed her.. hvis den viser det samme som TDC,så kontakt tdc og hør dem hvad de har din hastighed til og stå som,måske de har kludret i det.
Har du spærret din router med kode så andre uønsket ikke kan koble på trådløst? og har du scannet din pc for spyware og andet uønsket møg.?
hvis TDC har din forbindelse til og stå 1024/128, så fejlmed den alligevel,kan stadig være en dårlig forbindelse et sted.
Avatar billede huset Praktikant
23. marts 2007 - 09:33 #3
Du kan aldrig nogensinde få 100% ydelse via wireless.
Som dboy korrekt skriver, så kommer det an på din placering i forhold til centralen. Jeg sidder også med en nedsat forbindelse, og det er et ret kendt problem.
Avatar billede screem_brille Novice
23. marts 2007 - 09:48 #4
Den langsomste wireless der findes er 11Mb og da spørger har en 1Mb linie, kan hans kort sagtens bruges uden problemer, og vil ikke være nogen teknisk begrænsning af hastigheden, havde han haft en 8Mb linie og et 11Mb kort, så havde kortet været en begrænsning, men i dette tilfælde er det ikke pga der benyttes wlan.
Avatar billede huset Praktikant
23. marts 2007 - 10:09 #5
Der vil stadig være en max på 54 hvis den nogensinde kommer på det ligemeget hvad hvis den er trådløs forbindelsen.
Avatar billede huset Praktikant
23. marts 2007 - 10:13 #6
om så du sætter reciever og sender ovenpå hinanden
Avatar billede screem_brille Novice
23. marts 2007 - 10:14 #7
hvilken relevans har det for spørger ? sålænge spørger kun har en 1Mb forbindelse vil hverken en 11 eller 54/300Mb Wlan forbindelse være et problem.
Avatar billede huset Praktikant
23. marts 2007 - 10:18 #8
Jeg smider en kommentar til "Vi har trådløs router" for at henvise til en wireless forbindelse altid er dårligere end kablet.
Det har ikke en rygende fis med 1Mb forbindelsen at gøre at man ikke kan udnytte 54Mb
Om så du havde lysleder.
Avatar billede huset Praktikant
23. marts 2007 - 10:24 #9
Hertil kan en test på TDC´s eller andres sites påvirkes af applikationer der køre i bagggrunden.

mit råd er at du kontakter din udbyder.
Avatar billede huset Praktikant
23. marts 2007 - 10:56 #10
De to vigtigste grunde til at man ikke opnår den teoretiske hastighed er:
1.
Ved WLAN er der en hel del overhead, altså en god del af båndbredden der bruges til at "pakke" de egentlige data ind, så de bedre kan detekteres korrekt i hos modtageren. Dette er nødvendigt, da bit-fejl-raten er væsentligt større, når signalet sendes gennem luften i forhold til et kabel.
2.
De 54 Mbit (eller 11 Mbit) deles af klienter, som benytter samme AP, og de skal vente på hinanden og tjekke, at de ikke "snakker i munden på hinanden". Derfor vil hastigheden også faldet drastisk, jo flere klienter du kobler på.

Man skal absolut være opmærksom på, at et trådløs netværk giver en væsentlig lavere ydelse, end et ikke trådløst netværk. Årsagen er måden, hvorpå trådløst arbejder, ved hele tiden at søge efter en forbindelse. Der vil så opstå en stor mængde ”spildt” trafik på mediet, og dette sat sammen med forstyrrelser udefra som støj, vil det igen reducere signalet og sænke sendestyrken.
Avatar billede johnny12 Nybegynder
23. marts 2007 - 11:12 #11
Tak for input og gode råd. Jeg hastighedstester lige lidt mere i aften med og uden kabel og med og uden router og får snakket med TDC.

Jeg er med på at wireless generelt er dårligere end kabel, men antog, som screem-brille skriver, at 54Mbit trådløst netværk ikke kan have den store forringende indflydelse på en 1 Mbit internet-forbindelse. Er det korrekt forstået, eller er det teknologierne for data-kommunikationen (LAn vs. WLAN), der gør at trafikken bare vil være langsommere på trådløst, uanset at man i teorien har tilstrækkelig kapacitet på sit trådløse netværk?
Avatar billede huset Praktikant
23. marts 2007 - 11:19 #12
Det er en kombination ja.
Tager en krig at forklare, men hvorfor wireless er langsommere har jeg forklaret ovenfor
Avatar billede screem_brille Novice
23. marts 2007 - 12:37 #13
i praksis er maks hastighed på WLAN ca 40-45% af den hastighed man er forbundet med (der mistes ca 50% pga den måde WLAN fungerer), og de sidste ca 10% er overhead på selve TCP/IP protokellen.
Avatar billede johnny12 Nybegynder
23. marts 2007 - 20:34 #14
Har nu talt med TDC, og de har mig registreret til 2048/128. Jeg har fjernet routeren, og TDCs egen hastigedstest samt http://www.broadbandreports.com/stest måler konsekvent ca. 400/11!! Support-drengene hos TDC skulle til og i byen, så jeg blev bedt om at ringe tilbage i morgen:-)

Tak for hjælpen. Håber TDC tager sig sammen...
Avatar billede huset Praktikant
24. marts 2007 - 07:01 #15
Vend tilbage med feedback når du snakker med dem samt en lukning af tråden ved problemløsning
Avatar billede johnny12 Nybegynder
27. marts 2007 - 11:44 #16
TDC support kunne ikke hjælpe mig videre, så en tekniker på "centralen" kigger nu på det. De anerkendte, at det så ud til at jeg aldrig fik lov til at bruge mere end 0,5 Mbps, selv om kapaciteten egentlig skulle være 2Mbps...
Avatar billede huset Praktikant
31. marts 2007 - 08:28 #17
ok