Avatar billede haz Nybegynder
10. marts 2007 - 10:16 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

hvordan designer i ?

jeg sidder her og med visual studio og prøver og lave nogle websider  men finder det besværligt at designe nogle "flotte" sider , så jeg tænkte på hvordan andre gør det , bruger i andre programmer , starter i med designet inden i laver asp delen osv.
håber i forstår hvad jeg mener for jeg er overbevidst om at der må  være nogle der har en genial arbejdsform.
Avatar billede jens_klinting Nybegynder
10. marts 2007 - 10:44 #1
Jeg tror de fleste starter med at lave det overordnede design i et eller andet tegneprogram, typisk Photoshop eller lignende. Man kan hurtigere afprøve forskellige designs og rette til uden at skulle kode noget. Og så skal man jo sikkert alligevel bruge nogle billeder til f.eks. grafik i toppen af siden, et logo, noget grafik til nogen bokse osv. Nogle værktøjer kan også 'slice' grafikken for en efterfølgende, dvs. man kan få grafikken klippet op i de bidder, man skal bruge på websitet.

Når så det overordnede design er på plads, laver man en eller flere MasterPages i ASP.NET. Hvor det grundlæggende design for alle siderne er sat op. Fordelen ved MasterPages er, at man slipper for dubleret kode på alle siderne på websitet. Typisk er der jo noget grafik i toppen af siden, der går igen på alle sider. Der er sikkert også en footer på siden osv. Alt dette kan med fordel lægges på MasterPagen.

En anden god skik er, at lægge mest muligt af designet i CSS, og holde koden i ASP.NET siderne så simpel som mulig (læs uden al for megen styling alle mulige og umulige steder). Det er meget nemmere at rette et par farver i et stylesheet, end at skulle rette 117 forskellige steder rundt omkring på ASP.NET siderne.

Mvh.
Jens
Avatar billede haz Nybegynder
12. marts 2007 - 02:27 #2
takker den fremgangsmåde tror jeg jeg vil prøve. smid et svar
Avatar billede jens_klinting Nybegynder
16. marts 2007 - 18:43 #3
:o)