Avatar billede x-pander Nybegynder
27. februar 2007 - 11:57 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

SELECT TOP og ORDER BY

Hej.

var lidt i tvivl om kategorien, da det ikke drejde sig direkte om MySQL eller MSSQL, men here goes:

Jeg har trukket en menu ud fra databasen, sådan her:

SELECT * FROM tblHotline WHERE fldTextType=0 ORDER BY ID DESC

Og det virker fint. I databasen har jeg så med vilje lavet 11 posts, da der kommer til at være ret mange indlæg.

Så nu skal jeg kun have vist de 10 første, derfor satte jeg TOP 10 ind så sætningen ser sådan ud:

SELECT TOP 10 * FROM tblHotline WHERE fldTextType=0 ORDER BY ID DESC

Men fjerner den, den første post og lader den 11. blive. Hvordan får jeg byttet om på det? Altså noget lign. kommandoen BOTTOM 10.

Og ja, det er vigtigt at den sidste bliver listet først, eftersom det er til et forum.
Avatar billede kalp Novice
27. februar 2007 - 12:01 #1
ikke bare

SELECT TOP 10 * FROM tblHotline WHERE fldTextType=0 ORDER BY ID ASC

?
Avatar billede x-pander Nybegynder
27. februar 2007 - 12:07 #2
Neeej, desværre. Fordi så vender min post-rækkefølge på hovedet. :/
Avatar billede x-pander Nybegynder
27. februar 2007 - 12:10 #3
SELECT TOP 10 * FROM tblHotline WHERE fldTextType=0 ORDER BY ID DESC <-- Er den forskellig fra den første jeg skrev? For nu virker det.
Avatar billede x-pander Nybegynder
27. februar 2007 - 12:11 #4
Nå, du skal have tak for hjælpen ellers. Bare læg et svar :)
Avatar billede kalp Novice
27. februar 2007 - 12:47 #5
Din SQL var rigtig:) men tænkte det kunne være du mente den skulle være omvendt:P

men læg selv svar og accepter det:)
Avatar billede x-pander Nybegynder
27. februar 2007 - 13:10 #6
Ja den var nemlig, rigtig. Men jeg fik den altså vendt på hovedet et sted. Men det kan jo kun være mig et sted, da det er ret så usandsynligt det var computeren der begik en fejl :P

Som sagt, tak for deltagelsen :)
Avatar billede kalp Novice
27. februar 2007 - 13:29 #7
computeren gør kun hvad du beder den om;o)

og ingen årsag:)