Avatar billede mandolin Nybegynder
16. februar 2007 - 13:01 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Problemer med sletning af inficeret filer

Hej Eksperter

Jeg har et stort problem med  stk. virus på min computer. Begge virus ligger i system32 mappen.

Jeg benytter Bullguard som virusprogram. Dette er dog ikke i stand til at fjerne virussen, men anbefaler
mig at sende min logfil til Bullguard Support.

Rådet fra Supporten er at forsøge en scanning under fejlsikret tilstand, hvis dette ikke virker
skal jeg blot slette de 2 filer under fejlsikret tilstand. Ingen af disse ting virker. Jeg har påpeget dette for supporten, men de svarer blot det samme igen. Min generelle indtryk er desværre, at de sidder med en række standardsvar og ikke er kompetente nok til mere avancerede problemer.

Når jeg prøver at slette filerne får jeg dette svar "cannot read from file or source disk.

Jeg har nu prøvet divers slette programmer som Dr. Delete og Delete FXPfile. Ingen af disse magter opgaven.

Har i nogen råd til, hvordan jeg kan få disse filer væk fra mit system?
16. februar 2007 - 13:42 #1
Du ka' jo starte med denne så der er noget at gå ud fra ->
http://www.spywareinfo.dk/index.htm#/manualer/hijackthis.htm
16. februar 2007 - 13:43 #2
Velkommen til Eksperten.dk
Generelt -> http://expfaq.1go.dk/
Avatar billede mandolin Nybegynder
16. februar 2007 - 18:14 #3
Hej. Og mange tak for velkommen.

Her er min híjack log

Logfile of HijackThis v1.99.1
Scan saved at 18:13:11, on 16-02-2007
Platform: Windows XP SP2 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP2 (6.00.2900.2180)

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\Program Files\ULI5289\ALi5289.exe
C:\Program Files\ULI5289\JMAP5289.exe
C:\WINDOWS\SOUNDMAN.EXE
C:\Program Files\Winamp\winampa.exe
C:\Program Files\PowerISO\PWRISOVM.EXE
C:\WINDOWS\system32\RUNDLL32.EXE
C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe
C:\Program Files\MSN Messenger\MsnMsgr.Exe
C:\Program Files\Messenger\msmsgs.exe
C:\Program Files\BullGuard Software\BullGuard\BullGuardUpdate.exe
C:\Program Files\BullGuard Software\BullGuard\bullguard.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\system32\nvsvc32.exe
C:\Program Files\MSN Messenger\usnsvc.exe
C:\Program Files\Internet Explorer\iexplore.exe
C:\Documents and Settings\Camilla & Martin\Desktop\alternativ.exe

O2 - BHO: (no name) - {46A4E9D9-B30E-452A-8157-DBBEC8573B03} - C:\Program Files\VSAdd-in\VSAdd-in.dll (file missing)
O2 - BHO: (no name) - {4C2142F9-E90D-4D2F-B286-840AFDC4BC5F} - C:\WINDOWS\System32\pmnolif.dll
O2 - BHO: (no name) - {68D5CF1D-EC5C-4bdd-A9EF-F0E517565D50} - C:\WINDOWS\System32\xaamjklc.dll (file missing)
O2 - BHO: (no name) - {7E853D72-626A-48EC-A868-BA8D5E23E045} - (no file)
O2 - BHO: (no name) - {89944865-9315-4839-B6B9-4ACF1363D916} - C:\WINDOWS\System32\geebx.dll
O3 - Toolbar: &VSAdd-in - {74DD705D-6834-439C-A735-A6DBE2677452} - C:\Program Files\VSAdd-in\VSAdd-in.dll (file missing)
O4 - HKLM\..\Run: [ALi5289] C:\Program Files\ULI5289\ALi5289.exe
O4 - HKLM\..\Run: [JMAP5289] C:\Program Files\ULI5289\JMAP5289.exe
O4 - HKLM\..\Run: [SoundMan] SOUNDMAN.EXE
O4 - HKLM\..\Run: [Windows Update] ssms.exe
O4 - HKLM\..\Run: [NvCplDaemon] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\system32\NvCpl.dll,NvStartup
O4 - HKLM\..\Run: [nwiz] nwiz.exe /install
O4 - HKLM\..\Run: [WinampAgent] C:\Program Files\Winamp\winampa.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Windows Logon Application] C:\WINDOWS\System32\logon.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Services] C:\WINDOWS\System32\wimanp.exe
O4 - HKLM\..\Run: [DllRunning] rundll32.exe "C:\WINDOWS\System32\lxffulmd.dll",setvm
O4 - HKLM\..\Run: [PWRISOVM.EXE] C:\Program Files\PowerISO\PWRISOVM.EXE
O4 - HKLM\..\Run: [NvMediaCenter] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\system32\NvMcTray.dll,NvTaskbarInit
O4 - HKLM\..\RunServices: [Windows Update] ssms.exe
O4 - HKCU\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe
O4 - HKCU\..\Run: [MsnMsgr] "C:\Program Files\MSN Messenger\MsnMsgr.Exe" /background
O4 - HKCU\..\Run: [MSMSGS] "C:\Program Files\Messenger\msmsgs.exe" /background
O4 - HKCU\..\Run: [BullGuard] "C:\Program Files\BullGuard Software\BullGuard\bullguard.exe"
O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program Files\Messenger\msmsgs.exe
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program Files\Messenger\msmsgs.exe
O16 - DPF: {D27CDB6E-AE6D-11CF-96B8-444553540000} (Shockwave Flash Object) - http://fpdownload.adobe.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab
O18 - Protocol: livecall - {828030A1-22C1-4009-854F-8E305202313F} - C:\PROGRA~1\MSNMES~1\MSGRAP~1.DLL
O18 - Protocol: msnim - {828030A1-22C1-4009-854F-8E305202313F} - C:\PROGRA~1\MSNMES~1\MSGRAP~1.DLL
O20 - Winlogon Notify: geebx - C:\WINDOWS\System32\geebx.dll
O20 - Winlogon Notify: pmnolif - C:\WINDOWS\SYSTEM32\pmnolif.dll
O23 - Service: BullGuard LiveUpdate (BGLiveSvc) - BullGuard Software - C:\Program Files\BullGuard Software\BullGuard\BullGuardUpdate.exe
O23 - Service: Network helper Service (MSDisk) - Unknown owner - C:\WINDOWS\System32\irdvxc.exe" /service (file missing)
O23 - Service: NVIDIA Display Driver Service (NVSvc) - NVIDIA Corporation - C:\WINDOWS\system32\nvsvc32.exe
Avatar billede mandolin Nybegynder
16. februar 2007 - 18:16 #4
Jeg bed lige mærke i disse linier:

O20 - Winlogon Notify: geebx - C:\WINDOWS\System32\geebx.dll
O20 - Winlogon Notify: pmnolif - C:\WINDOWS\SYSTEM32\pmnolif.dll

Det er faktisk de 2 inficerede filer!
Avatar billede mandolin Nybegynder
17. februar 2007 - 12:11 #5
Jeg har prøvet at fjerne de 2 filer med Killbox og at fixe dem med Hijackthis. De er der dog stadigvæk.

Nogen idéer?
Avatar billede mandolin Nybegynder
17. februar 2007 - 14:52 #6
Hej Dr1

Det virkede trods alt. Du må lægge et svar ind så jeg kan acceptere.
18. februar 2007 - 17:15 #7
Undskyld forsinkelsen - Weekendferie...

Hvad pokker har du haft 'gang' i ???

Klik på Start->Kør skriv Services.msc og klik OK.
Find Tjenesten
* [Windows Update]
* [MSDisk]
stop den hvis den kører, højreklik på den og vælg Starttype Deaktiveret.

Kør en scanning med Hijackthis,
Du får herunder nogle filer, som du skal fixe. Det, du skal gøre, er at sætte et flueben ud for disse filer. Når du har gjort det, så lukker du alle andre vinduer ned. Det er meget vigtigt at det eneste vindue, som er åbent er HijackThis vinduet. Husk også at lukke dette vindue, når du har markeret filerne. Nu må du fixe. Klik på Fix checked.

Det er disse, som skal fixes:

O2 - BHO: (no name) - {46A4E9D9-B30E-452A-8157-DBBEC8573B03} - C:\Program Files\VSAdd-in\VSAdd-in.dll (file missing)
O2 - BHO: (no name) - {4C2142F9-E90D-4D2F-B286-840AFDC4BC5F} - C:\WINDOWS\System32\pmnolif.dll
O2 - BHO: (no name) - {68D5CF1D-EC5C-4bdd-A9EF-F0E517565D50} - C:\WINDOWS\System32\xaamjklc.dll (file missing)
O2 - BHO: (no name) - {7E853D72-626A-48EC-A868-BA8D5E23E045} - (no file)
O2 - BHO: (no name) - {89944865-9315-4839-B6B9-4ACF1363D916} - C:\WINDOWS\System32\geebx.dll
O3 - Toolbar: &VSAdd-in - {74DD705D-6834-439C-A735-A6DBE2677452} - C:\Program Files\VSAdd-in\VSAdd-in.dll (file missing)

O4 - HKLM\..\Run: [Windows Update] ssms.exe

O4 - HKLM\..\Run: [WinampAgent] C:\Program Files\Winamp\winampa.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Windows Logon Application] C:\WINDOWS\System32\logon.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Services] C:\WINDOWS\System32\wimanp.exe
O4 - HKLM\..\Run: [DllRunning] rundll32.exe "C:\WINDOWS\System32\lxffulmd.dll",setvm

O4 - HKLM\..\RunServices: [Windows Update] ssms.exe

O20 - Winlogon Notify: geebx - C:\WINDOWS\System32\geebx.dll
O20 - Winlogon Notify: pmnolif - C:\WINDOWS\SYSTEM32\pmnolif.dll
O23 - Service: Network helper Service (MSDisk) - Unknown owner - C:\WINDOWS\System32\irdvxc.exe" /service (file missing)

For at kunne se alle filer og mapper, så følg denne vejledning:
http://www.spywareinfo.dk/tip-og-tricks/mappeindstillinger.htm

Genstart i fejlsikret tilstand  http://www.spywareinfo.dk/#/htm/fejlsikret_tilstand.htm

Søg og slet de markerede filer/mapper hvis de stadig findes. Ellers fortsætter du bare vejledningen. De kan være røget i fixet.

---------------------------------------------------------------

C:\Program Files\VSAdd-in\
C:\WINDOWS\System32\pmnolif.dll
C:\WINDOWS\System32\xaamjklc.dll
C:\WINDOWS\System32\geebx.dll
C:\WINDOWS\System32\logon.exe
C:\WINDOWS\System32\wimanp.exe
C:\WINDOWS\System32\lxffulmd.dll
ssms.exe
C:\WINDOWS\System32\geebx.dll
C:\WINDOWS\SYSTEM32\pmnolif.dll
C:\WINDOWS\System32\irdvxc.exe

Genstart normalt.

------------------------------------------------------------------------

Hent denne her scanner:
http://www.spywareinfo.dk/download/mwav.exe

Genstart til fejlsikret tilstand.

Nu kører du mwav skanneren som vi hentede før
Sæt flueben i følgende:
Memory, Startup folders, drive, Registry, System folders og Services.
Sæt prik i følgende:
All local drives og Scan all files

Klik på scan.
Tip: du skal ikke klikke på Add to Startup folders så scannes din maskine hver gang du starter Windows op.
Denne scanning kan godt tage et par timer alt efter hvor meget du har liggende på din computer.

Genstart normalt, kør en ny scanning med hijackthis, og kopier en frisk log herind til tjek.
Avatar billede mandolin Nybegynder
18. februar 2007 - 19:47 #8
Hej Dr1

Jeg ved ikke hvad der er sket, kort sagt har der været enormt mange problemer med min computer på det sidste.

Jeg vil ordne det sidste i morgen aften, så giver jeg lyd fra mig.
18. februar 2007 - 19:58 #9
... det ka' jeg godt forstå !!! Med DET 'snavs' indenbords !!!

Derfor kommantaren : "Hvad pokker har du haft 'gang' i ???" - - - -
Avatar billede mandolin Nybegynder
19. februar 2007 - 21:20 #10
Så er der en ny logfil:

Logfile of HijackThis v1.99.1
Scan saved at 21:19:33, on 19-02-2007
Platform: Windows XP SP2 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP2 (6.00.2900.2180)

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\Program Files\BullGuard Software\BullGuard\BullGuardUpdate.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\system32\nvsvc32.exe
C:\Program Files\ULI5289\ALi5289.exe
C:\Program Files\ULI5289\JMAP5289.exe
C:\WINDOWS\SOUNDMAN.EXE
C:\Program Files\PowerISO\PWRISOVM.EXE
C:\WINDOWS\system32\RUNDLL32.EXE
C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe
C:\Program Files\MSN Messenger\MsnMsgr.Exe
C:\Program Files\Messenger\msmsgs.exe
C:\Program Files\SUPERAntiSpyware\SUPERAntiSpyware.exe
C:\WINDOWS\system32\wscntfy.exe
C:\PROGRA~1\MOZILL~1\FIREFOX.EXE
C:\WINDOWS\system32\wuauclt.exe
C:\Documents and Settings\Camilla & Martin\Desktop\alternativ.exe

O4 - HKLM\..\Run: [ALi5289] C:\Program Files\ULI5289\ALi5289.exe
O4 - HKLM\..\Run: [JMAP5289] C:\Program Files\ULI5289\JMAP5289.exe
O4 - HKLM\..\Run: [SoundMan] SOUNDMAN.EXE
O4 - HKLM\..\Run: [NvCplDaemon] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\system32\NvCpl.dll,NvStartup
O4 - HKLM\..\Run: [nwiz] nwiz.exe /install
O4 - HKLM\..\Run: [PWRISOVM.EXE] C:\Program Files\PowerISO\PWRISOVM.EXE
O4 - HKLM\..\Run: [NvMediaCenter] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\system32\NvMcTray.dll,NvTaskbarInit
O4 - HKCU\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe
O4 - HKCU\..\Run: [MsnMsgr] "C:\Program Files\MSN Messenger\MsnMsgr.Exe" /background
O4 - HKCU\..\Run: [MSMSGS] "C:\Program Files\Messenger\msmsgs.exe" /background
O4 - HKCU\..\Run: [BullGuard] "C:\Program Files\BullGuard Software\BullGuard\bullguard.exe"
O4 - HKCU\..\Run: [SUPERAntiSpyware] C:\Program Files\SUPERAntiSpyware\SUPERAntiSpyware.exe
O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program Files\Messenger\msmsgs.exe
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program Files\Messenger\msmsgs.exe
O16 - DPF: {D27CDB6E-AE6D-11CF-96B8-444553540000} (Shockwave Flash Object) - http://fpdownload.adobe.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab
O18 - Protocol: livecall - {828030A1-22C1-4009-854F-8E305202313F} - C:\PROGRA~1\MSNMES~1\MSGRAP~1.DLL
O18 - Protocol: msnim - {828030A1-22C1-4009-854F-8E305202313F} - C:\PROGRA~1\MSNMES~1\MSGRAP~1.DLL
O20 - Winlogon Notify: !SASWinLogon - C:\Program Files\SUPERAntiSpyware\SASWINLO.dll
O23 - Service: BullGuard LiveUpdate (BGLiveSvc) - BullGuard Software - C:\Program Files\BullGuard Software\BullGuard\BullGuardUpdate.exe
O23 - Service: Network helper Service (MSDisk) - Unknown owner - C:\WINDOWS\System32\irdvxc.exe" /service (file missing)
O23 - Service: NVIDIA Display Driver Service (NVSvc) - NVIDIA Corporation - C:\WINDOWS\system32\nvsvc32.exe
19. februar 2007 - 22:17 #11
... du har lige misset denne

Klik på Start->Kør skriv Services.msc og klik OK.
Find Tjenesten
* [MSDisk]
stop den hvis den kører, højreklik på den og vælg Starttype Deaktiveret.

samt

HiJackThis 'FIX':
O23 - Service: Network helper Service (MSDisk) - Unknown owner - C:\WINDOWS\System32\irdvxc.exe" /service (file missing)

Hvis den er væk fra HiJackThis ved næste genstart så behøver jeg ikke at se mere...

Hvordan kører putter så nu ?
Avatar billede mandolin Nybegynder
20. februar 2007 - 14:41 #12
Dem havde jeg overset. Det hele er nu ordnet, min nye log ser fin ud.

Den kører godt. Jeg får ikke flere mystiske dll fejl samt krampeanfald mit i en simpel handling.

Mange gange tak for hjælpen, jeg har godt nok kæmpet med det et stykke tid.

Du lægger bare et svar ind.
21. februar 2007 - 11:39 #13
Du er velkommen en anden gang...

Åbn en mappe, klik på Funktioner >Mappeindstillinger >Vis.
Sæt flueben ved "Skjul beskyttede operativsystemfiler".
Sæt prik i "Vis ikke skjulte filer og mapper".

Du bør rense temp med denne fil, det tager kun få sek.
http://www.spywareinfo.dk/download/cleantempxp2k.bat

Efter sådan en tur er det altid en god ide og rydde op i systemgendannelsesfilerne.
Deaktiver systemgendannelse -> http://www.spywareinfo.dk/#/tip-og-tricks/deaktiver_systemgendannelse.htm
Genstart din computer - aktiver systemgendannelse. Dette gøres samme sted, hvor du deaktiverede, denne gang skal du blot aktivere.
Det vil også være en god idé manuelt at oprette et nyt punkt, som du kan navngive, og vende tilbage til, hvis du skulle få problemer af nogen art.

Et par artikler om sikker surfing finder du her:
http://www.spywarefri.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=14414

Safe Surfing...