Avatar billede kano Nybegynder
14. februar 2007 - 21:11 Der er 42 kommentarer

Problemer med at sende mails (til tider).

Hej,
en ny konfigureret Exchange server 2003, som kører på en Windows 2003 server, der begge er installeret med de nyeste servicepacks og som i øvrigt kører som DC for et mindre domæne melder følgende fejl i køen over mails der hænger fast:

- connection dropped by remote host
- smtp protocol error occurred

Der kommer godtnok en msexchangeal 8250 error efter genstart, men Microsoft siger jo at den er uskadelig.

Jeg har søgt google og andre fora tomme for svar på spørgsmålet og kredset mig ind til problemer med Cisco routere, andre udbydere af SMTP osv. Men jeg kan ikke se at denne løsning går ind under dette, idet den bare bruger Dandomain til at hoste domæne og route trafik, hvormed den forbinder til nettet igennem en Linksys WRTG54 router.

Nogle der har et godt bud til hvor jeg skal begynde?

Mvh Kasper Andersen
IT Teknolog
Avatar billede Slettet bruger
14. februar 2007 - 22:30 #1
"Der kommer godtnok en msexchangeal 8250 error efter genstart, men Microsoft siger jo at den er uskadelig."
Har du et link?

Hvordan er din SMTP konfigureret: Smarthost, direkte eller SMTP connector?

"- smtp protocol error occurred".
Står der ike noget i event loggen om dette?

:-)
Avatar billede kano Nybegynder
14. februar 2007 - 22:49 #2
SMTP er konfigureret til direkte.

Der har ikke optrådt noget i eventloggen på de ovennævnte fejl - dog returneres de beskeder som står i køen oftest efter ca. 24timer med en "beskeden kunne ikke leveres..." til afsenders mailkonto.
Avatar billede Slettet bruger
14. februar 2007 - 23:55 #3
Hvad er fejl koden på de mails der ikke kunne leveres?
Er det bestemte domæner/e-mailadresser der er problemer med?
:-)
Avatar billede kano Nybegynder
15. februar 2007 - 07:23 #4
Der er ikke decideret nogen fejlkode på mails i køen, bare beskederne:

- connection dropped by remote host
- smtp protocol error occurred

når muen hovers over beskederne som ligger og prøver at retry i køen.

Der svinger lidt med hvilke domæner som ikke kan sendes til og om man kan sende mails med vedhæftede filer (det er nok bare tilfældigt), men indtil videre hænger der et par stykker til:

- 3f.dk
- post6.tele.dk
- mail.dk

Der har også ligesålige også været problemer med gmail.com. Mails afsendes heller ikke idet maskinen rebootes, som man måske kunne tænke sig kunne flushe køen.
Avatar billede Slettet bruger
15. februar 2007 - 10:47 #5
Prøv med Smart host.

Exchange System Manager.
Servers >Din_Server >Protocols >SMTP >Default SMTP Virtual Server.
Højreklik >Properties.
Fanebladet Delivery >Knappen Advanced.
I feltet Smart host, indtast din Internet udbyders SMTP Server.

Sæt også dette op.

Fanebladet Messages.
Feltet Send copy of Non-Delivery Report to: Indtast din egen e-mail.
Du vil nu få en kopi af den NDR der sendes, når mail ikke kan leveres.

Hvilken Internet udbyder bruger du, og hvilken abonnements type har du?
:-)
Avatar billede bjornthomsen Nybegynder
15. februar 2007 - 15:47 #6
Hej tpo

Det er en TDC adsl linie, hvor port 25 er blevet åbnet  (  kun 1000kr  :(

Jeg har prøvet at sætte smart host til  smtp.mail.dk og mail.tele.dk  men det er det samme. Desværre.. Den skriver blot connection droppe by the remote host.

/bjørn
Avatar billede bjornthomsen Nybegynder
15. februar 2007 - 16:08 #7
Hej igen...

Nyt i sagen...

Hvis jeg under first routing group.. smtp exchange connector - flytter markeringen til forward allmail trough this connector to the following smart host... skriver jeg smtp.mail.dk

Ja så virker det... Det er bare dejligt.. Men det kan jo ikke være helt rigtigt..  :)  For så får jeg jo desværre de begrænsningen via TDC med bla. maks 10mb i én mail.. Og min egen skulle jo også kunne klare det....

Tænker lidt på om det kan være en fejl opsætning hos dan domain med det 2 mx records jeg har lavet ???

//bjørn
Avatar billede Slettet bruger
15. februar 2007 - 16:15 #8
Ja, TDC kan side på deres flade og tjene penge.

Har du købt deres sikkerhedspakke?
Kører der nogen form for firewall på DC'en?
Er DC'en sat op til at bruge sig selv som DNS Server?
Har du kontroleret at du kan slå DNS op på de domæner der fejler?

Hvad har du konfigureret, udover en standard instalation?

Jeg bliver nød til at have noget mere at gå efter. Hellere for meget end for lidt.
:-)
Avatar billede Slettet bruger
15. februar 2007 - 16:42 #9
Vil det sige at du havde sat en SMPT connector op i forvejen?
:-)
Avatar billede kano Nybegynder
15. februar 2007 - 17:24 #10
Jeg overlader lige bjoernthomsen til at forklare resten i denne tråd, idet serveren jo egentlig står på hans adresse :-)
Avatar billede kano Nybegynder
15. februar 2007 - 17:47 #11
Nå, en kommentar med på vejen:

- Der er ikke indkøbt en sikkerhedspakke (mig bekendt)
- Der kører ikke nogen firewall på serveren - servicen er slet ikke startet
- DC er sat op til bruge sig selv som DNS (med dens egen faste IP og ikke 127.0.0.1)
- DNS kan godt slåes op på de nævnte domæner i cmd prompt.

Der er ikke konfigureret noget udover DC, DNS, Exchange, samt filserver.
Avatar billede Slettet bruger
15. februar 2007 - 18:02 #12
bjornthomsen skrev:
"Hvis jeg under first routing group.. smtp exchange connector - flytter markeringen til forward allmail trough this connector to the following smart host... skriver jeg smtp.mail.dk"

"flytter markeringen". Det lyder da som at der allerede var en SMTP connector.
Det spurgte jeg jo om, allerede i min første kommentar.

I en "normal" enkeltstående Exchange instalation, er det ikke nødvendigt at konfigurere SMTP.

Slet den SMTP connector, så virker det. Såfremt Internet udbyderen ikke har blokeret.
:-)
Avatar billede bjornthomsen Nybegynder
15. februar 2007 - 20:18 #13
Hej..
Ja jeg er ikke helt inde i alt det her  :)

Men dvs at den smtp connector under "first routing group"  blot kan slettes???
Udbyder "TDC" skulle ikke gerne blokere for noget da de "kun" ville have 1000 for at åbne op for smtp på port 25  :)

Hvad med den under protocols ???  Default SMTP Virtuel Server ?? :)

Jeg har ligeledes under DNS - Forward Lookup Zones lindgrenthomsen.local- der var oprettet en A record men jeg har læst mig til at der også skulle oprettes en mx record som pejer på 10 mars.lindgrenthomsen.local  Korrekt ??

Hvad så med opsætningen hos Dandomain.? Der er oprettet 2 mx protocols,.. En mail.med host lindgren-thomsen.dk domain 10 mail.lindgren-thomsen.dk og en med lindgren-thomsen.dk domain 20 backup-mx.post.tele.dk  Er dette korrekt ??

pft.

//bjørn
Avatar billede Slettet bruger
15. februar 2007 - 20:47 #14
Slet din SMTP connector. Skulle det gå rent galt kan du bare lave den igen.

Du skal ikke røre Default Virtuel SMTP Server. Hvis ikke du har ændret noget i den.

Du skal ikke bruge nogen MX record på din lokale DNS server. Slet den.

Når der ikke er blokering på port 25, så kan du godt slette denne MX record:
lindgren-thomsen.dk    MX preference = 20, mail exchanger = backup-mx.post.tele.dk
Hos Dandomain.

Det virker som du har "rodet" med noget du ikke ved så meget om. Så min vejledning virker måske ikke, fordi der er "pillet" et eller andet sted.

:-)
Avatar billede bjornthomsen Nybegynder
15. februar 2007 - 21:25 #15
Hej tpo.

Det indrømmer jeg gerne. Jeg har ikke vildt meget forstand på dette men håber at få det - med lidt øvelse  :)
Men jeg mener ikke at have pillet ved en helt masse.
Default Virtuel SMTP server har jeg ikke hørt ved.. Andet en jeg har prøvet at sætter kryds i nogle af de filtre der er under Delevery, men da jeg ikke ved hvad det er og det ikke hjalp på problemet, fjernede jeg dem igen  :)  (ligeledes kunne man indsætte extern dns ip add, men dem slettede jeg også igen da det ikke hjalp. Så alt er standard på denne igen..

Jeg vil prøve at slette de par ting og se om det virker, men denne mx record backup.xxx foreslår Dandomain selv at man skal oprette hvis man har en TDC ADSL linie. derfor har jeg oprettet denne som de foreslår..  :)  men den prøver jeg også at slette. den er jo nem nok at oprette igen :)

Bjørn
Avatar billede bjornthomsen Nybegynder
16. februar 2007 - 08:48 #16
Go´morgen..

Jeg har lige prøvet at slette denne MX record i min DNS og ligeså denne SMTP Exxchange Connector.. Og ja så smider den strakt mails i Queued.. Skirver blot "connection dropped by the remote host)..  SÅ jeg oprettede straks begge igen, og så sender den mails uden problem.. Kom dog i tanke om at jeg havde glem at slette denne MX record backup.xx hos DanDomain.. Kunne dette have en virkning ? For så vil jeg prøve igen og huske at slette denne hvis den kunne have indflydelse ?

/Bjørn
Avatar billede Slettet bruger
16. februar 2007 - 09:14 #17
Det lyder som om at der er blokeringer ved TDC.
Hvis der er det, SKAL du bruge:
- lindgren-thomsen.dk    MX preference = 20, mail exchanger = backup-mx.post.tele.dk
- Smart host.

:-)
Avatar billede bjornthomsen Nybegynder
16. februar 2007 - 09:22 #18
Hej tpo..

Den skal jeg lige have igen  :)

ved Dandomain SLetter jeg begge MX records, og laver én ny ???  Domain= lindgren-thomsen.dk og domænenavn=backup-mx.post.tele.dk  med preference =20 ???

Og så skal jeg sætte smart host op til at bruge denne backup-mx.post.tele.dk istedet for smtp.mail.dk ???

Men dette er ikke den helt korrekte løsning ? Det skulle kunne køre uden om TDC ikk ?  Vil lige prøve at ringe til Deres erhvers service på 80808065 og høre om de kan se om der skulle være en blokering ét sted fra deres side af idet jeg ikke kan sende mail uden at de går via dem...  ikk ?

//bjørn
Avatar billede Slettet bruger
16. februar 2007 - 09:51 #19
Tjek op ved TDC, så tager vi den derfra.

:-)
Avatar billede Slettet bruger
18. februar 2007 - 00:19 #20
Er du gået død?
:-)
Avatar billede kano Nybegynder
18. februar 2007 - 00:31 #21
Hej TPO,
Bjørn var lige ved at undersøge noget omkring pop3 til fra hans exchange server hos en ekstern bruger, så jeg tror ikke at han kigget på / fået svar fra TDC endnu :-)
Avatar billede strych9 Praktikant
19. februar 2007 - 00:06 #22
Nu indrømmet uden at have læst hele tråden igennem: Det er vist meget normalt hos TDC at der ikke er noget som kan sende ting til port 25 udenfor deres net. Det er kun deres eget mail relay smtp.mail.dk som kan det.
Årsagen er vist de mange virii som gør at kunders computere på deres net kan bruges som relays til spam mail, så vidt jeg forstår.
Exchange servere på TDC's net skal sættes op til at benytte smtp.mail.dk som smarthost mener jeg.
Avatar billede bjornthomsen Nybegynder
19. februar 2007 - 12:48 #23
Hej strych9.

Jeg har sat TDCs BackOffice lidt på en opgave for at finde ud af hvorfor det gør som det gør..  Men hvis jeg læser dit indlæg korrekt.. Så mener du at man ikke kan undgå at skulle sendes sine mails via TDC først ?
DVS at man er tvunget til at oprettet en Smart Host  (smtp.mail.dk)  når man har én TDC ADSL ?  også selvom at man har "betalt" 1000,- for at få åbnet for port 25 ?

//bjørn
Avatar billede Slettet bruger
19. februar 2007 - 14:20 #24
Jeg har TDC Bredbånd Professionel ADSL, uden router. Her er der ingen ingen problemer med at bruge egen mail server. Der skal ikke opsættes Backup MX record, eller bruges Smart host, med min opkopling.
:-)
Avatar billede bjornthomsen Nybegynder
19. februar 2007 - 14:27 #25
Hej.

Jeg mener denne hedder pro plus den forbindelse jeg har,...

Hvis jeg sletter denne MX record under DNS på serveren og sletter denne SMTp Exchange connector under "first routing group" Ja så virker der ikke. (skulel ikke undre mig at det er fordi port 25 er blokeret)  men så er det bare underlig at jeg kan telnet min ip på port 25....

Jeg har dgo stadig disse 2 MX records hos Dandomain.  Har snakket med dem og de siger at jeg skal lave en med præ. 10 til min mail.domain.dk  og så en med præf. 20 til backup-mx.post.tele.dk  idet denne vil tage fra hvis nu min mail server skulle være nede. Dette er en gratis service som TDC yder til Deres kunder ???

PS  TDC arbejder dstadig på at finde ud af hvad der er galt.. GAB
//bjørn
Avatar billede jorgena Nybegynder
19. februar 2007 - 21:24 #26
MX records for dit domæne har kun betydning for indgående mails. Hvis du kn modtage mails, er der ingen grund til at beskæftige sig mere med dem. Men ja - et er en gratis service TDC tilbyder, at de vil opsamle din mail under nedbrud.

jeg oplever selv problemer med at sende mails til bl.a. @mail.dk. Jeg bruger også direkte SMTP-connection. Det har virket fint indtil for nyligt. Et NSLOOKUP viser, at fpo.mail.dk er SMTP-server for domænet. Hvis jeg prøver at telnette serveren på port 25 får jeg en "421 Service not available".
Avatar billede bjornthomsen Nybegynder
20. februar 2007 - 08:30 #27
Hej Jorgena

Ok, så kan jeg med go samvitighed droppe at kigge mere på opsætningen hos DanDomain, idet det skulel virker, for jeg modtager maisl uden problem..

Men det andet her med at sende er altså meget underligt.. DVS at man kan være "tvunget" til at oprette endnu en connector med SMTP fpo.mail.dk ??? Og det lyder som om at det oftest kun er TDC mails som er problemet - Det er faktisk lige før man skulle anbefale anden udbyder en TDC - Syntes kun der er bøvl med dem vedr dette.. Alle andre jeg kender med Exchange servere som har andre ydbyder end TDC har aldrig hørt om dette.. Så Det må være endnu et bevis på at de er nogle "tvære" folk  :)

//bjørn
Avatar billede team-temp Nybegynder
20. februar 2007 - 08:35 #28
Jeg har selv TDC mail.
Og jeg havde også problemer med det.

Download TDC Netsupport og brug det program der følger med.
Hedder vidst "Opsæt Outlook" når du kommer ind i programmet.
Den laver alt for dig, det virkede med mig.

Du skal bruge din TLF nr og dit kunde nr til at sætte selve programmet op.
Og der skal væer Aktiv internet forbindelse

Info til programmet:
http://privat.tdc.dk/publish.php?dogtag=f5_p_int_ns

Download Link:
http://netsupport.tdconline.dk/sdccommon/download/tdcnetsupport.exe
Avatar billede team-temp Nybegynder
23. februar 2007 - 14:38 #29
Bliver det til noget?
Avatar billede bjornthomsen Nybegynder
23. februar 2007 - 15:54 #30
Hej

Jeg mangler stadig svar fra TDC..

Men det ovennævnte du skriver... Var til hjælp med at sætte pop3 op ikk ???

For det kan jeg ikke få til at virke ude fra de gl af..

Men de er på et andet domain som jeg ligeså har på serveren her...  Men ved ikke hvad jeg skal skrive under mail opsætning for indgående og afsendelse af mail..  (pop3 - Smtp)
Avatar billede mr.d Nybegynder
04. marts 2007 - 09:18 #31
Har du hørt noget fra TDC?
Har du nogen problemer med at modtage mails???
Det lyder som enten en ustabil port hos TDC D-Slam eller at modtagerens mail server blokere dig måske pga. list i dsl.org.
Tjek om jeres mail server står listet i spam databaser.
Evt. fang mig på hwd (snabelA) cpq.dk for så kan jeg prøve at sende og modtage nogle mails fra dig for at se hvad der sker.
Avatar billede bjornthomsen Nybegynder
04. marts 2007 - 11:55 #32
Hej.

Jeg har ikke fået endeligt svar fra TDC, men de påstår at det var port 25 som ikke var åbnet op for.. - Kan jeg nu bare ikke forstå idet jeg kunne telnet.

Men indtil videre har jeg blot oprettet en smart host til smtp.mail.dk

Men jeg har postet ét andet spørgsmål her på experten, idet jeg ikke kan oprette forbindelse via Outlook via POP3 fra mine forældres adresse. Fejlen der lyder på at den ikke kan sende test mails. Mon det er derfor?? Skrive blot min fast ip ind i indgående og udgående post. ?

//bjørn
Avatar billede mr.d Nybegynder
04. marts 2007 - 12:16 #33
Lyder som om der er noget der helt basalt ikke er sat korekt op i bla. DNS, internt og eksternt.
Avatar billede mr.d Nybegynder
04. marts 2007 - 12:36 #34
Hej igen.
Bjørn, skriv en mail til mig på den før nævnte adresse og/eller hwd (snabelA) nypost.dk.
Du må gerne få mit mobil nummer, da jeg har en masse spørgsmål ang. din installation, og det vil være meget nemmer at hjælpe over tlf.
Avatar billede bjornthomsen Nybegynder
04. marts 2007 - 16:14 #35
Hej

Har sendt dig en mail mr.d

//bjørn
Avatar billede bjornthomsen Nybegynder
05. marts 2007 - 20:11 #36
Hej igen.

Så ser det ud til at virke. mr.d har været til meget stor hjælp idag. Takker og bukker mr.d .

Der manglede noget interne reverse DNS. Og så slettede vi lige en protokol på den externe. cname  :)

Takker og bukker

//Bjørn
Avatar billede Slettet bruger
05. marts 2007 - 22:16 #37
>kano
Dette spørgsmål har da udviklet sig lidt undetligt.
Jeg fortryder atjeg har spildt tid på det.
Avatar billede leif Seniormester
05. marts 2007 - 22:21 #38
bjornthomsen -> Hvad så med at komme med hvad I har ændret således det nu lyder til at virke ?
Avatar billede Slettet bruger
05. marts 2007 - 22:41 #39
>bjornthomsen
Uddybning at min kommentar:
tpo

For det første er det ikke dig der har oprettet spørgsmålet.
Du påstod at port 25 var åben, det var den ikke.
Det ser ud som om at du har lavet en aftale med telefon support. Hvis løsningen ikke viser her, er det imod reglerne.
Jeg var igang med at finde en løsning. Det var ikke nemt, da de oplysninger I kom med var mangelfulde og misvisende. Pludselig skifter du over til en anden bruger, da jeg havde lavet alt forarbejdet.
Avatar billede strych9 Praktikant
05. marts 2007 - 23:36 #40
For lige at snakke om noget helt andet tpo: Du er jobsøgende? I københavn? Send mig en mail: netwarrior at gmail.
Avatar billede bjornthomsen Nybegynder
06. marts 2007 - 07:12 #41
Hej tpo.

Jeg beklager hvis min eoplysninger har været mangelfulde. Jeg er total grøn på dette område.. Så jeg får en del hjælp fra forskellige mennesker.

Spgs.mål er oprettet af kano. En god kammerat, så heg fik ham til at forklare mit problem, da han fysisk har siddet ved serveren, og forsøgt at rettet problemet.
Derfor tog jeg over da han havde beskerevet fejlene.

Men som jeg skrev igår, så havde jeg ikke oprettet reverse lookup zone, og så foreslog mr.d at jeg slettede cname hos udbyder.  Dette er de rettelser som er lavet.

Men jeg beklager endnu en gang.

//bjørn
Avatar billede Slettet bruger
06. marts 2007 - 08:51 #42
Hej bjornthomsen.

Tak for din kommentar.
Jeg var lidt sur i går, det sker meget sjældent. Så jeg vil også beklage mine sure opstød.

:-)