Avatar billede linievej Nybegynder
08. februar 2007 - 10:45 Der er 3 kommentarer

Brug af HDMI på ABIT IL-90MV

Hej allsammen

Jeg står og skal til at lave mig et mediacenter til stuen og har kigget på ABIT's bundkort IL-90MV som jo bekendt har en HDMI udgang. Jeg skal have købt mig et LCD TV på min 40" med en opløsning på 1920x1080 om noget tid. Men jeg tror jeg er løbet ind i et spørgsmål som jeg ikke kender svaret på.

Mit problem er at jeg har læst mig frem til at HDMI udgangen på bundkortet kun understøtter opløsning op til 1600x1200...

Så kan jeg vel aldrig få fuld udnyttelse af at smide et HDMI kabel imellem de to enheder... vel???

Håber på lidt hjælp. og måske en forklaring eller løsning.
Avatar billede milter Ekspert
08. februar 2007 - 23:40 #1
Hvis du kigger på linket herunder, kan du se, at det faktisk understøtter 1980X1080.

"Support 1080p and UXGA 1600X1200@60MHz"

http://www.abit.com.tw/page/en/motherboard/motherboard_detail.php?pMODEL_NAME=iL-90MV&fMTYPE=Mobile+Socket&DEFTITLE=Y

Hvis du gerne vil forvirres endnu mere, så kig på linket herunder:

http://en.wikipedia.org/wiki/1080p

Jeg har selv prøvet at finde hoved og hale i de forskellige formater de sidste 6 måneder, og jeg er kommet til den konklusion, at der er total forvirring på det område for øjeblikket.

Formatet 1920x1080 ser ud til at være en af de standarder, som vil overleve, men der er ingen garanti. Så vidt jeg forstår, så vil DR ikke foreløbig sende i det format men bruge 720p, se linket herunder:

http://en.wikipedia.org/wiki/720p

Hvis du er lige så forvirret som mig efter det her, så vil du måske komme til samme slutning som mig, nemlig at det klogeste nok er at vente et stykke tid, før man beslutter sig for at bruge en formue på nyt udstyr.

TV i 1920x1080 bliver nok svært at finde foreløbig. Om film kan købes i det format, er et andet spørgsmål.

Jeg håber ikke, du har fået hovedpine efter denne omgang ;)
Avatar billede linievej Nybegynder
12. februar 2007 - 16:42 #2
tak for svaret. hvordan giver jeg dig point
Avatar billede milter Ekspert
12. februar 2007 - 18:03 #3
Velbekom.

Det gør du ved at klikke på mit navn ude til venstre her og derefter på "Accepter"