Avatar billede jorgennm Nybegynder
27. januar 2007 - 16:15 Der er 16 kommentarer

Hvordan kan jeg se hvorfra en værdi i en stuskonto kommer fra

Hvordan kan det være at årsresultatet efter renter optræder med beløbet 723.667,30 medens det i status under egenkapitalen optræder med 1.068.097,31.

Hvor kan jeg se, hvad der er galt i denne overførsel.??

Jeg anvender den oprindelige kontoplan og opsætning med få ændringer. Har ikke ændret i logikken.

På forhånd tak
Jørgen
Avatar billede 8718 Juniormester
27. januar 2007 - 16:29 #1
Jeg kender ikkek summa sumarum, men i andre økonomiprogrammer kan en sådan differencde opstå, hvis en driftskonto har fået status af en statuskonto (eller omvendt). Kan du eventuelt genkende forskelsbeløbet på nogen konti?
Avatar billede jorgennm Nybegynder
27. januar 2007 - 16:54 #2
Nej det kan jeg ikke.Det virker som om SumSum akkumulerer overskud over flere år, men det kan da ikke være rigtigt. Jeg trækker troligt al kontant fra kassen ud til privatforbrug, således der alene står penge på bankkontoen, køb og salgskonti og endelig moms.
mvh
Jørgen
Avatar billede b_hansen Novice
27. januar 2007 - 21:40 #3
Hvis du har brugt Summa i flere år, er der sket en sammentælling af disse års overskud på denne konto, hvis du ikke manuelt har flyttet dem, før du afslutter regnskabet.
Avatar billede 8718 Juniormester
27. januar 2007 - 22:09 #4
Det lyder helt rigtigt, at det er det akkumulerede resultat over flere år, der skal optræde på egenkapitalen i kredit (hvis det da ellers er et akkumuleret overskud).
Hvis du udtrækker en balance primo det nye år, får du da en balance uden posteringer på driften, og kun status på balancekontiene?
Avatar billede jorgennm Nybegynder
28. januar 2007 - 11:13 #5
Nu går det fremad for mig med forståelsen.
Jeg har brugt SumSum siden 2002 og altid undret mig over tallene under Egenkapital.
Når jeg afslutter 2006 og åbner det nye 2007 regnskab er alle posteringer i driften tomme (værdi 0)
Når jeg udskriver regnskab 2006 ser alt fint ud bortset fra tallene på kontiene Privatforbrug og Årets resultat. Den beregnede Egenkapital passer. Aktiver og Passiver ballancerer.
Men Ballancekontrol angiver en skævhed på -723.667, som er årets resultat.

Kan en af jer fortælle mig, hvor jeg skal kontere hvilket beløb for at skabe ballance. Jeg er med på, at det må være i forbindelse med kontiene 60500 Egenkapital, 60600 Privatforbrug, 60800 Årets resultat, 60900 Overført fra tidligere år.
Jeg har en back up af Ultimo 2006, som jeg har indlæst igen, således jeg er tilbage ved årsafslutningen.

Tallene er som følger på årsregnskabsudskriften
60600 Privatforbrug  =  1.732.022
60800 Årets resultat  = -1.791.764
Egenkapital          =    59.742

Det rigtige årsresultat for 2006 er 723.667

PS
Jeg er ikke nogen ørn til bogføring, men bliver gradvis "klogere".
På forhånd tak
Jørgen
Avatar billede 8718 Juniormester
28. januar 2007 - 12:36 #6
Hvis jeg skal kunne se om dine tal stemmer, så må du lige fortælle mig saldoen ultimo 2005 på kontiene: Privatforbrug, Årets resulat og egenkapital.
Avatar billede jorgennm Nybegynder
28. januar 2007 - 12:58 #7
Ultimo 2005 tallene er
Privatforbrug              1.035.312,76
Årets resultat              -897.100,97
Overført fra tidligere år          0,00
Egenkapital                  138.211,79
Jeg håber det giver mening
mvh
Jørgen
Avatar billede 8718 Juniormester
28. januar 2007 - 19:26 #8
Du skulle gerne nå følgende resultat ultimo 2006:
Egenkapital ultimo 2005:  138.212
Årets resultat        : -723.667
Årets privatforbrug    :  696.709 (1.732.022-1.035.313)

Egenkapital ultimo 2006:  111.254 (burde være med de tal du har opgivet)

Men da din egenkapital ultimo 2006 udgør kr. 59.742 - har du ret i, at der er noget galt.

Måske ovennævnte giver en forståelse af, hvordan egenkapital hænger sammen.
Avatar billede b_hansen Novice
28. januar 2007 - 19:27 #9
Inden du afslutter et årsregnskab, skal du overføre det gamle Årets resultat til kontoen 60900 Overført fra tidligere år. Dette skal du gøre manuelt, da Summa ikke gør det.
Avatar billede b_hansen Novice
28. januar 2007 - 19:30 #10
Tilsvarende skal du gøre med privatforbrug og eventuelle øvrige oprettede konti under Egenkapital. Modposten skal typisk være 60900 Overført fra tidligere år.

Ellers vil du ikke kunne danne sammenlignelige tal mellem regnskabsårene, da saldiene under Egenkapital er en akkummulering af de år, du har anvendt Summa.
Avatar billede jorgennm Nybegynder
28. januar 2007 - 20:08 #11
Hej
Tak for bidragene.Jeg prøver det af i morgen og vender tilbage med en status.
mvh
Jørgen
Avatar billede jorgennm Nybegynder
29. januar 2007 - 19:31 #12
Hej
Det går ikke. Jeg kan ikke gennemskue hvor jeg skal kontere de forskellige beløb.
Kan en proff. gøre det??
Findes der en sådan her i Østjylland??
Jeg vil gerne betale for hjælpen.
mvh
Jørgen
Avatar billede b_hansen Novice
29. januar 2007 - 20:16 #13
Du er velkommen til at kontakte mig på TinningRevision@yahoo.com
Avatar billede b_hansen Novice
01. april 2007 - 19:29 #14
Det er vidst på tide at få lukket dette spørgsmål....
Avatar billede jorgennm Nybegynder
20. oktober 2007 - 17:21 #15
Fint

jeg var ikke med på den
Avatar billede jorgennm Nybegynder
20. oktober 2007 - 17:26 #16
jeg var ikke emd på det emd afslutning af et forløb
mvh

Jørgen